Eichiro Odas manga One Piece är världens mest sålda manga, och det är lätt att förstå varför. Vad som börjar som ett lättsinnat äventyr där piraten Monkey D. Luffy vill bli piratkung utvecklas med tiden till en gigantisk värld med hundratals karaktärer som alla har sina egna unika förmågor och personligheter. Alla de olika öar berättelsen utspelar sig på har även de sina unika utseenden och klimat. Mangan har hållit på sedan 1997 och animen startade 1999. De 81 samlingsvolymer som släppts har sålt över 380 miljoner exemplar och av animen har omkring 750 avsnitt sänts.

En stor del av One Piece är Djävulsfrukter som man äter för att få olika förmågor. Varje frukt har en specifik förmåga kopplad till sig och man kan bara äta en frukt, försöker man äta en till så dör man. Om någon som ätit en frukt dör så växer det ut en ny frukt med hans förmåga någonstans i världen. Nackdelen med att äta en frukt är att man förlorar förmågan att simma och blir väldigt försvagad när man kommer i kontakt med saltvatten. Vilket är en klar nackdel om man ska vara pirat och spendera mycket tid på en båt.

Onepieceburningbloodtxtscrnone

De gånger jag spelade online blev jag så ägd att jag tror mina framtida barn kommer få men av det

Det finns tre typer av Djävulsfrukt: Paramecia, Zoan och Logia. Paramecia är den vanligaste typen och kan ge användaren övermänskliga fysiska förmågor som att kunna skapa chockvågor, eller så kan man få en kropp av olika material så som gummi eller knivblad som man kan manipulera fritt. Det finns även Paramecia som ger användaren förmågan att manipulera och skapa olika substanser, som vax eller gift.

Zoan ger användaren förmågan att förvandla sig till olika djur och anta deras förmågor, antingen som djuret i sig eller som olika former av hybrider mellan människa och djur. Förutom vanliga djur finns det även förhistoriska som T-Rex och mytologiska som fågel Fenix. Logia är den ovanligaste typen av djävulsfrukt och ger användaren förmågan att förvandla sig till olika element som is eller sand, olika vätskor som lera och sirap, eller olika former av plasma som eld och elektricitet.

Onepieceburningbloodtxtscrntwo

Alla har Haki men det krävs mycket träning för att bemästra det

När ens motståndare kan förvandla sig till eld eller rök så kan det bli svårt att träffa honom eller henne med några slag eller sparkar, och det är där Haki kommer in i bilden. Det är något som bara de starkare piraterna och marinsoldaterna kan hantera. Enkelt förklarat är det förmågan att känna av spirituell energi och att använda livskraft. Alla har Haki men det krävs mycket träning för att bemästra det. Haki ger en förmågan att träffa någon som har en kropp av något element och saknar fysiskt kropp.

I One Piece: Burning Blood finns hela 40 stycken spelbara karaktärer samt 65 stycken stödkaraktärer. Det 40 spelbara har nästan alla någon djävulfrukts-förmåga eller förmågan att använda Haki. För att blockera slag kan Logia-användarna anta formen av sitt element för att låta motståndarens alla attacker passera genom sina kroppar. Det enda sättet att träffa någon då är att använda Haki.

Onepieceburningbloodtxtscrnthree

I alla spellägen vinner man pengar som man sen använder för att köpa fighters

Stödkaraktärerna använder man som support. Dom går inte att spela med men dom har olika förmågor som man kan aktivera under striden för att få ett övertag. Vissa gör så att supermätaren går upp fortare och andra gör så att alla attacker är av Haki-typ. I storyläget är alla fighters deltagare förutbestämda men i de övriga spellägena har man 3 slots för fighters och 3 slots för stödkaraktärer, men de olika tar upp ett visst antal poäng och man kan bara välja till man når poängtaket. I det flesta fall är det fyra olika man kan ta med till en strid och så får man blanda som man vill. Starkare fighters kostar fler poäng men att ta med tre svaga bara för att klämma in tre svaga stödjare är bara ett recept på förlust. I alla spellägen vinner man pengar som man sen använder för att köpa fighters och stödkaraktärer som man kan använda för att spela med.

Spelets storyläget är för fansen. För alla andra kommer det bara verka förvirrande. Utan någon förklaring om vad som hänt i de ~500 kapitel av mangan som utspelar sig innan så kastas man rakt in i Marineford-kriget och man får följa olika karaktärers historia under det kriget. Först följer man Luffy, men när man sen spelar White Beards del i det så hoppar den tillbaka till starten igen för att visa vad han gjorde. Ordningsföljden är förvirrande och det hade varit mycket bättre att låta alla historier löpa parallellt istället för att spola tillbaka tiden tre gånger och spela i många fall samma strid ur ett annat perspektiv. Storyn är också väldigt kort och är avklarad på 3-4 timmar.

Onepieceburningbloodtxtscrnfour

Menyerna är på Engelska men i övrigt så är det på japanska

Som alla andra fightingspel finns även ett onlineläge där man kan bli förnedrad av andra spelare online. Jag vet inte om jag hade otur eller om jag bara är jättedålig, men de gånger jag spelade online blev jag så ägd att jag tror mina framtida barn kommer få men av det.

Wanted posters är ett spelläge där man får slåss mot olika lag av fiender med stegrande svårighetsgrad ju längre man kommer. Från superenkelt till “nu åker f*n handkontrollen genom tv:n och sen ska jag stampa på dess lik”. I alla spellägen vinner man pengar som man sen använder för att köpa fighters och stödkaraktärer som man kan använda för att spela med.

Onepieceburningbloodtxtscrnfive

Nu åker f*n handkontrollen genom tv:n

Grafiken är cell shade-liknande datoranimering och ser helt ok ut men jag skulle ha föredragit en manga-stil för att behålla autenticiteten från mangan och animen. Men i övrigt så är det inget fel alls på den. Musiken är väldigt diskret i bakgrunden och för det mesta märker jag inte av den på grund av de mycket högre ljudeffekterna från striderna.

Jag tycker One Piece: Burning Blood är ett ganska underhållande spel. Att få använda sina favoriter för att puckla på sina hatobjekt från serien är alltid njutningsfullt. Det enda som förstör är den ryckiga kameran som flyger omkring och det känns bitvis som en kameraman med Parkinson som försöker fånga de bästa vinklarna till en actionfilm från en helikopter med en pilot som har ett epileptiskt anfall. Menyerna är på engelska men i övrigt så är det på japanska och det är något som antagligen skrämmer iväg alla utom fans till serien.

One Piece: Burning Blood

One Piece: Burning Blood
7