Att välja ett headset har alltid varit en utmaning för mig personligen. När jag väl hittat ett som både sitter och låter helt okey så går det sönder i samma veva. Sound BlasterX H7 har fått åka med alla möjliga äventyr även utanför spelrummet och här kommer min recension av detta headset.

soundblasterxhsevenone

Headsetet i sig har ett förstärkt huvudband av stål och aluminium

Till en början så är det nya Sound BlasterX H7 ett headset för alla kräsna spelare som ständigt varit tvungna att välja mellan komfort, hållbarhet och bästa ljudet. Här har Creative Labs som är utvecklare och ägare av Sound Blaster-varumärket verkligen tänkt till ett extra varv kring hur själva designen ska vara, vilket material det ska byggas i och hur ljudet ska framställas. Headsetet i sig har ett förstärkt huvudband av stål och aluminium vilket verkligen kan garantera av lång hållbarhet. Jag har säkert tagit på, tagit av, tappat det i golvet och på marken men spänsten och flexibiliteten har inte påverkats av detta, och trots att det snart gått ett halvår sedan jag erhöll headsetet, så sitter det fortfarande lika bra än idag.

soundblasterxhseventwo

Har man som utvecklare lyckats med ett robust bygge på ett headset som gör att det håller så får man absolut inte vara sämre när det kommer till det ljud som ska skickas ut ur kåporna. Sound Blaster har varit med i matchen sedan 1989, jag var ett år gammal. Sedan dess har det hänt en hel del och de ingenjörer som arbetar på företaget har plockat fram BlasterX Acoustic Engine Pro som levererar högkvalitativt ljud precis hela tiden. Det spelar ingen roll om det är mjuka och tysta ljud eller bomber som smäller bredvid dig i ett spel så är det aldrig dålig kvalité som når mina trumhinnor. Spelheadsetet Sound BlasterX H7 bjuder på ett 7.1 surroundsound som även inkluderar en funktion vid namn Scout Mode som ökar ljudfrekvenserna även ifrån ljud som kommer långt ifrån dig i spelet. Den här funktionen är nog mest ämnad för riktiga Hardcore-lirare som kanske kan märka en skillnad vilket jag inte kan göra oavsett om funktionen är på eller av.

soundblasterxhsevenfour

Mitt exemplar av headsetet har fått åka med på både cykelfärd till och från jobb, buss, bil och tågresor

Headsetet levereras med kablage som gör det möjligt att koppla in det i datorn, spelkonsolen eller telefonen. Mitt exemplar av headsetet har fått åka med på både cykelfärd till och från jobb, buss, bil och tågresor och under längre spelsessioner på både dator och konsol. Ljudet levereras minst lika bra oavsett vart du använder det och de täta kåporna av konstgjort läder stänger ute alla andra ljud vilket är en stor fördel framför datorn och kanske inte lika fördelaktigt på cykeln i trafiken. Men det som förvånar mig positivt är hur bra det faktiskt funkar att koppla headsetet till min mobil och hur bra kvalité det är på ljudet trots mobilens begränsningar. För att maximera ljudets resonans använder man sig av en “Tilt Driver”-design, det vill säga att man skapar som ett akustiskt rum i kåpan som minimerar resonansen vilket leder till att det vi hör låter både klarare och mer detaljrikt.

soundblasterxhseventhree

Ljudkvalitén är top notch och stänger ute majoriteten av allt annat ljud runt om kring

Den enda nackdel som jag märkt och som även mina vänner märkt av är min röst när jag pratar i exempelvis party på Playstation 4, eller via Skype på datorn. Micken som medföljer är avtagbar om du bara vill spela utan att kommunicera. Micken har inbyggd brusreducering och det är där problemet uppstår, för när jag pratar så händer det från och till säkert ett par fem gånger under varje session att mitt ljud slår över, och mina vänner får ont i öronen. Om det kan handla om en gömd inställning som jag inte ser, eller som andra på forum världen över inte ser kan jag fortfarande inte svara på, men det är något som jag försökt lösa utan framgång.

I det stora hela så är jag riktigt nöjd med vad Sound BlasterX H7 erbjuder mig som både gamer och daglig pendlare. Ljudkvalitén är top notch och stänger ute majoriteten av allt annat ljud runt om kring vilket är perfekt under tidiga mornar på bussen, eller under sena kvällar för att inte störa grannarna. Passformen sitter fortfarande lika bra nu som när paketet med headsetet öppnades, och så hoppas jag det förblir ett tag framöver med tanke på headsetets arkitektur med förstärkt huvudband, sen får vi se om Scout Mode-funktionen kanske blir något jag inte kan vara utan men i skrivande stund känns den för mig personligen väldigt överflödig och påverkar inte mitt spelande.

Sound BlasterX H7

8.25

Design