SteamWorld Heist – ett episkt rymdäventyr med westernkänsla och taktiska strider ombord på rymdskepp som flyter runt bland skärvorna av en söndertrasad planet. Med humor, charmiga karaktärer och säregen grafikstil levererar Image & Form Games ett väldigt unikt spel.

Uppföljaren till SteamWorld Dig är verkligen helt annorlunda, men känslan är mångt och mycket den samma. Soundtracket förstärker känslan av vilda västern och vi som spelat föregångaren känner definitivt igen stilen på grafiken. Du bygger ett team av lite knepiga, men älskvärda robotar som under ledning av Kapten Piper Faraday ger sig ut för att slåss mot allehanda orättvisor och ondska i rymden. Du möter vilda piratliknande banditrobotar och slåss mot den förtryckande rojalistiska armén. Det finns också något mer där ute, något mystiskt som inte är av denna värld.

steamworldHtext1

… mycket i fighterna påminner om XCOM, fast i 2D.

Storyn börjar lite trögt. Första banan är en genomgång av hur du spelar spelet. Historieberättandet får dock snabbt upp farten när du sätter av ut i rymden på jakt efter nya allianser, det för steambots ack så livsviktiga vattnet och svar på frågor om vem det är som har gjort kaos och lockat hit rojalisterna.

Grafiken och animeringen är ganska enkel, men det är inte något negativt. Spelet är säreget snyggt och i enkelheten blir alla detaljer mer speciella. Varje robot har en egen personlighet. När de blippande och bloppande pratar med varandra lär du känna dem väl, men mycket hänger också på varje robots härligt unika utseende. Piper med sin stolta hållning känns som en tydlig ledare, Ivansky är en gammaldags strong-man med rysk charm och Sally har en lantlig stil som leder en att tro att hon nyss lämnat sin gård.

Striderna är baserade på rundor och mycket i fighterna påminner om XCOM, fast i 2D. Du använder olika saker att gömma dig bakom, klurar på hur du bäst och strategiskt ska kunna slänga upp dörrar och hur du ska maximera din skada. Eftersom spelet är i just 2D har Image & Form Games utnyttjat möjligheten att medvetet valla rikoschetter av skott på inredningen för att komma runt hörn eller in bakom skyddande tunnor och sköldar. Istället för att 2D-grejen blir begränsande upplever jag att det skapar nya möjligheter.

steamworldHtext2

Spelet är säreget snyggt …

Du kan välja olika svårighetsgrad i spelet – jag valde veteran och tyckte det var ett helt lagom nivå av utmaning för någon som är van vid den här typen av taktiska spel. Mitt tips är att gå in på en högre svårighetsgrad och sedan sänka inför uppdragen om du känner att spelet bitvis blir för svårt. Om det går åt fanders på en bana kan du försöka köra banan igen och robotar får xp för alla banor de klarar, oavsett om du redan gjort dem en gång. En bana som är svår inledningsvis blir lättare om du gör några andra uppdrag emellan och sedan återvänder.

Alla robotar har olika färdigheter och de låser upp en ny varje gång de levlar. Kombinerat med att de kan använda vissa vapen beroende på vilken class de är så upplever jag dem alla väldigt unika. Banorna är också väldigt olika sinsemellan; en del går på tid och blir progressivt svårare, en del har överväldigande många fiender och en del är mer som ett skyttemaraton. Beroende på banan blir det ett viktigt strategiskt val att välja vilka robotar som ska med på ett specifikt uppdrag. Jag utvecklade snabbt en massiv förkärlek för Pipers träffsäkra skarpskytte och robotar som Ivansky som kan ha granatkastare som gör skada i ett större område.

steamworldHtext3

Är du träffsäker nog kan du skjuta hatten av din motståndare …

En stor del av SteamWorld Heist är också samlandet av hattar. Japp. Hattar. Alla  robotar, alltså ALLA robotar är stilmedvetna, vill ha en snygg hatt. Är du träffsäker nog kan du skjuta hatten av din motståndare och sedan plocka upp hatten för att sätta den på ditt eget huvud. Om du skjuter ihjäl motståndaren så går hatten förlorad och antalet olika sorters hattar du lyckas samla på dig är ett tydligt bevis på din skicklighet både i att sikta och att valla rikoschetter på inredningen. Det är nämligen fullt möjligt att med ett och samma skott skjuta hatten av någon för att sedan låta kulan studsa i väggen bakom för att till sist träffa motståndaren i ryggen.

De charmiga karaktärerna och ett lagom klurigt gameplay är en kombination som är hyfsat beroendeframkallande. En bana tar inte särskilt lång tid och jag tänker ofta att jag hinner klämma in en omgång när jag har en liten stund över mellan annat. Men jag kan inte förneka att jag lätt hamnar i ”ska bara” och lätt kör två eller tre banor av bara farten. Nu ska jag bara köra en bana till så jag kan få det där eftertraktade durkslaget. För vem vill inte ha ett sådant på huvudet och vara häftigaste roboten på rymdstationen?

SteamWorld Heist

SteamWorld Heist
8