Kalkylbladsliknande krigsföring för den tålmodige.

Det är lika bra att jag erkänner med en gång: Jag har inte spelat något av Paradox Interactives tidigare Hearts of Iron-spel. Jag har inte heller spelat deras succé Europa Universalis. Jag skriver denna recension utifrån perspektivet som helt grön på deras spel.

I Hearts of Iron IV tar du dig an rollen som ledare för någon av de nationer som deltog i Andra Världskriget. Du kan välja mellan två startdatum, ett 1936 och ett 1939. Spelet utspelar sig över hela världskartan och som ledare över en nation så handlar kriget och din krigsmakt inte om enskilda soldater utan om bataljoner, divisioner och hela arméer.

Heartsofironivtxtscrnone

Vad hade hänt om Tyskland slog mot Frankrike istället för Polen?

Spelet ställer stora krav på planering från dig som spelare. Allt från dina produktionslinjer, politiska utspel och rent militärtaktiska moment. Saker du gör får konsekvenser, och medan du fokuserar på någonting händer det något annat någon annanstans. Funderar du för länge så har chansen att utföra det du funderat på kanske passerat.

Du har chansen att ändra världshistorien. Spela Frankrike och ta över Europa, eller varför inte mobilisera Storbritanniens samlade flygvapen och dra över till Polen och mucka gräl? Vad hade hänt om Tyskland slog mot Frankrike istället för Polen? Ta Sovjetunionen och dra till Italien för badsträndernas skull. Möjligheterna är oändliga! Det finns en tidslinje för forskning av krigsmateriel, men om du är lite driftig kan du gå händelserna i förväg. Tänk att som USA ha atombomben två eller tre år tidigare än historien dikterar?

Heartsofironivtxtscrntwo

Det mesta planeras i pausat läge, så du kan sitta i lugn och ro och lägga upp din taktik.

Visst låter det fantastiskt? Det är det absolut! Medaljen har dock en tämligen stor baksida i Hearts of Iron IV, nämligen att det löper från enormt storskaligt ned till enskilda politiska beslut och hur många fabriker du avsätter till vad, samt hur du tränar dina soldater. Det är otroligt mycket att hålla ordning på. Många gånger känns det mer som om jag är en underbetald hunsad kamrer i en dammig källare på ett krigsdepartement än en historisk nationell ledare som leder mina arméer ut i krig. Att balansera ett lands ekonomi inför ett krig och bestämma vilka resurser som ska produceras samt trupper som ska tränas är minsann ingen lätt uppgift.

“The user interface of Hearts of Iron IV will be immediately familiar to veterans of Paradox strategy games.” står det i början av den Beginners Guide som jag får med spelet. Som nybörjare till spelserien så måste jag meddela att jag inte begriper mycket, och det är tyvärr en känsla som håller i sig. För mig blir det otroligt mycket letande i spelets olika menyer, och menyer finns det gott om. Det blir bättre med tiden, men spelet är nybörjarovänligt. Spelets tutorial, där du spelar Italien och genomför en offensiv i Afrika, är så ytlig att när spelet säger till mig att jag uppnått målen för tutorialen så sitter jag frustrerad kvar med en hel hög med frågor. Den hjälp som erbjuds utöver tutorialen är en inbyggd WIKI-funktion som gör sitt bästa. Det blir mycket text.

Heartsofironivtxtscrnthree

Det blir bättre med tiden, men spelet är nybörjarovänligt.

Grafiken i spelet är mycket detaljerad. Du kan zooma in från att se hela världskartan till att se en enskild stad och vilka trupper du har där. Världen är lätt att få överblick över och nationsgränser och fronter syns tydligt. Det finns tre olika filter du kan använda dig av för att sortera mellan marktrupper, sjöstridsenheter och flygvapen. Hearts of Iron IV är inget för den stressade spelaren. Även om hastigheten på spelet sträcker sig från paus till normalhastighet – där en timme är ca 2 sekunder – till många fler gånger hastigheten där du drar igenom ett dygn på samma tid så kräver uppbyggnad av din militärmakt och planering av offensiver och försvar stora mängder tid. Därför planeras det mesta i pausat läge, så du kan sitta i lugn och ro och lägga upp din taktik.

Även om du tycker att du har kontroll på dina fronter så är det lätt att missa något annat som händer om man låter klockan i spelet snurra allt för fort. När du sedan startar klockan igen så rör sig dina trupper till de positioner du beordrat. Strider sker automatiskt. Precis som att lära sig anpassa tiden som passerar så blir det snabbt en vana att växla mellan inzoomat och utzoomat på världskartan och jag har inte stött på något problem alls med grafikmotorn. Det går att se allt från hur solen går upp till röken ur skorstenarna på dina fabriker. Väderfenomen som regn, åska och snö renderas snyggt lokalt över berörda områden och bygger på känslan av att nationerna under din näsa har ett eget liv.

Heartsofironivtxtscrnfour

Du kan zooma in från att se hela världskartan till att se en enskild stad och vilka trupper du har där.

Fönster är lätta att flytta i de fall där det går, och spelet kommer ihåg vart du lagt dom och öppnar dom på samma position nästa gång. Alla porträtt, namn på trupper (som dessutom benämns på sitt hemlands språk), fordon samt materiel är historiskt korrekta och det är uppenbart att svenska Paradox Interactive har lagt ned mycket tid på att få till allt så historisk korrekt som möjligt. I ett filmklipp som Paradox publicerat (Developer Diary 2) förekommer bland annat historieprofessorn Klas Åmark och med sådan mankraft i ryggen är det föga förvånande att Hearts of Iron IV siktar mot stjärnorna när det kommer till tidsenliga detaljer.

Som vanligt i datorspelsvärlden så går det inte att bedriva krigföring utan ett riktigt maffig soundtrack och på den punkten levererar Hearts of Iron IV verkligen storslaget. Om du tänker dig en blandning av World of Warcraft och Band of Brothers-soundtracken så börjar du komma i närheten. Det är trumpeter, valthorn, körer, storslagna bastubor och stråkar i moll varvat med fanfarer som känns som de böljar fram över världskartan. Stänger du ögonen och lyssnar känner du solen i ansiktet och hör ljudet av ditt lands flagga som smattrar i vinden ovanför ditt huvud. It’s that epic.

Heartsofironivtxtscrnfive

Du måste vara villig att ställa miljoners människors liv och hela ditt land till förfogande.

Tillverkaren Paradox Interactive har också ett samarbete med svenska krigsmetalbandet Sabaton som har satt ihop ett soundtrack med låtar som kan köpas separat som DLC. Tyvärr verkar det dock inte innehålla någon kreation av bandet unik för spelet. Saker som motorljud, stridslarm och åska lägger till ytterligare ett lager av liv i spelet och de högkvalitativa ljudeffekterna panorerar mycket fint när du flyttar kartan. Om något negativt ska nämnas om ljudet så är det de olika klickljuden när man använder spelets menyer, vilket man gör. Mycket. Jag har inte hittat något sätt att stänga av dessa, men det får anses vara en petitess i sammanhanget.

Den samlade upplevelsen av Hearts of Iron IV är att det är ett spel som kräver en hel del av spelaren. Det kräver tålamod när det kommer till att lära sig hur allting hänger ihop i spelet. Det krävs också gott om tid, speciellt i multiplayerläget där man kan vara upp till 32 spelare. Du måste dessutom vara villig att ställa miljoners människors liv och hela ditt land till förfogande. Även om spelet erbjuder ett intressant system för diplomati och handel med andra länder så handlar det till syvende och sist om krig, och som vi alla vet så kräver varje krig sin general…

Har du det som krävs för att skriva om historien i världens mörkaste era?

Hearts of Iron IV

Hearts of Iron IV