Det var inte många gamers som missade Dead Island när det släpptes år 2011. Fans av zombiegenren hade väldigt blandade åsikter om spelet då, så frågan är hur väl den uppdaterade versionen står sig nu år 2016? I Dead Island Definitive Collection får vi med oss: Dead Island, Dead Island Riptide och Dead Island Retro Revenge.

Så vi befinner oss på paradisön Banoi, men Banoi blir inom kort allt annat än ett paradis då de döda kommer tillbaka och vill käka upp oss! Jag kommer ihåg första gången jag spelade Dead Island och paniken som uppstod när jag blev jagad och omringad av zombies. Jag är glad att säga att den känslan fortfarande finns kvar än idag. Den nya uppdaterade grafiken bidrar till att jag fastnar mer för spelet och för mig så ökade underhållningsvärdet med den nya versionen. Det finns fortfarande saker med Dead Island som jag tycker blir för mycket men det har med själva spelet i sig att göra och inte med grafiken, ljudet eller spelkänslan att göra. Om jag ska klaga på något ljudmässigt så tycker jag att röstskådespelet är tråkigt men det är ju lite svårare att göra något åt.

Deadislanddefedtiontxtscrnone

Den nya uppdaterade grafiken bidrar till att jag fastnar mer för spelet

Det känns som att grafiken gör spelet mer rättvisa än vid första releasen. Detaljer såsom skuggor, färger och allt möjligt kändes mer verkliga och passade in mycket bättre än förr. Alla zombies såg vidrigare och trasigare ut än vad jag kommer ihåg och det gjorde att jag som är ett extremt fan av denna genre uppskattade spelet mer. Småsaker kan göra all skillnad i spel som detta där du kan springa omkring i stort sett vart som helst. Bara en sådan sak som att regnet såg verkligare ut bidrar till att spelet blir obehagligare och känns mer levande. En annan sak som jag tyckte var skönt var att spelet flöt på extremt bra på PlayStation 4 och jag la inte märke till speciellt många buggar i spelet, något jag kommer ihåg att jag störde mig på sist jag spelade det.

Deadislanddefedtiontxtscrnthree

Jag tycker om att du kan göra dina egna vapen och det var alltid något som drev mig att leta efter nya uppgraderingar

Den uppdaterade versionen av Dead Island lyfter spelet en aning för mig men det finns fortfarande saker som jag tycker blir för mycket. Uppdragen är väldigt repetitiva ibland och det var något som jag tyckte var tråkigt förr och det är tyvärr detsamma nu. Striderna känns många gånger lite halvklumpiga, men de kan även vara väldigt roliga då något jag tycker är förbaskat roligt är att slicea upp lite zombies i brist på annat. Jag tycker om att du kan göra dina egna vapen och det var alltid något som drev mig att leta efter nya uppgraderingar och prylar. Men jag tycker också att just den delen som är så stor i detta spelet blir för mycket för mig, ibland känns det lite McGyver-aktigt när du bygger ihop grejer. Du har ett tuggummi, en gummisnodd, en tandborste och en toffla och med det så bygger du en eldkastande motorsåg. Det kanske var ett lite överdrivet exempel och skämt åsido så tycker jag att det blir för mycket emellanåt med alla vapen och modifikationer som man kan göra i spelet.

Deadislanddefedtiontxtscrntwo

Dead Island Retro Revenge, ett litet extra 16-bitars side scrolling spel som var både roligt och utmanande!

Något jag märkte när jag satt och spelade detta själv häromdagen är hur mycket multiplayern gör för just Dead Island. Som det skrevs i den första recensionen vi gjorde på spelet så går det absolut att spela igenom det själv men det är både lättare och roligare med vänner! Att gå runt och slakta zombies är ju alltid lite extra roligt med en grupp polare liksom. Läs gärna våra gamla recensionerna på både Dead Island och Dead Island Riptide.

Jag tyckte om alla delar av Definitive Collection till och med det lilla extra spelet du får med som heter Dead Island Retro Revenge, ett litet extra 16-bitars side scrolling spel som var både roligt och utmanande! Dead Island för mig kändes som en mer underhållande upplevelse med lite uppdateringar här och där och jag kommer nog sitta och spela igenom det ett par gånger mer än vad jag vågar erkänna. Trots att jag inte gillar allt med spelet så är det fortfarande kul att hoppa in och slakta lite zombies och det är något som jag inte kan ta ifrån det.

Avslutningsvis så tycker jag att Dead Island Definitive Collection var en bra bundle och jag tyckte att det var ganska kul att hoppa in i Banoi och uppleva zombievärlden igen! Det är ett bra spel som kanske var lite överambitiöst i vissa saker men faktumet kvarstår att jag fortfarande får panik när jag blir jagad av ett gäng ruttna kroppar. Detta visar bara att det är något som stämmer med spelet trots allt!

Dead Island Definitive Collection

Dead Island Definitive Collection
7