Altelier Sophie. The Alchemist of the mysterious book släpptes 19 november i Japan och resten av världen har fått vänta tills nu. Det är det 17:e spelet i Atelier-serien, men det är det första som jag spelar.

Sophie bor ensam i en stuga hon fått ärva av sin mormor som var en väldigt duktig alkemist. I stugan hittar hon en bok som visar sig kunna prata. Boken har tappat minnet, och vet inte varför den kan prata eller var den kommer ifrån, men allt eftersom man hitter nya recept och gör föremål med alkemi så återfår hon mer och mer av sitt minne.

Alteliersophietxtscrnone

De olika ingredienserna tar upp olika många rutor

Det man gör mest i spelet är samla material för att kunna göra föremål i sin alkemi kittel. Nya recept får man genom att Sophie får idéer till recept när man dödar fiender, samlar material eller tittar på fontäner, träd och andra saker. I spelet är en vecka fem dagar lång ,varav 2 räknas som helg. De olika NPCer som finns i spelet gör lite olika saker och byter plats i staden beroende på om det är vardag eller helg, natt eller dag. Den enda som aldrig byter plats är värdshusvärden, som också fungerar som uppdragsgivare och skvallertant. Förutom några få uppdrag så hittar man alla hos stadens värdshusägare. Uppdragen är antingen att man ska döda en fiende eller samla material eller ge honom något som man gjort med alkemi. Man kan även köpa skvaller som består av några tips om hur man ska spela och var man kan hitta ovanliga material att använda till att göra föremål med alkemi.

När du lämnar staden möts du av en karta där man får välja mellan olika områden man kan besöka för att slåss mot fiender och samla material. Att ta sig till de olika områdena kostar LP och när den är slut måste man återvända till staden för att automatiskt fylla på den. Man har även begränsat utrymme för material så man måste återvända till staden och dumpa av material innan man kan samla på sig nytt. Tvången att hela tiden behöva återvända till staden förstör flytet i spelet då man inte kan samla på sig det man vill och slåss mot fiender för att levla upp utan att hela tiden bli tvingad tillbaka till staden.

När man ska göra föremål med alkemi så görs detta på ett rutnät där de olika ingredienserna tar upp olika många rutor. Tanken är att man ska passa in alla bitar med så lite överlapp som möjligt för att få olika bonusar. Det är roligt ett tag men eftersom man måste använda det så mycket så känns det efter ett tag som en jobbig process. Jag förstår tanken eftersom man kan använda olika material för att göra samma sak och de olika materialen gör föremålet mer eller mindre potent, men det blir ändå bara jobbigt efter ett tag.

Alteliersophietxtscrntwo

Det finns också en länkmätare som laddas upp under stridens gång.

Striderna mot fiender sker på klassiskt turbaserat RPG-maner. Man kan välja mellan två olika ställningar, antingen offensivt eller defensivt. Defensivt gör att man gör lite mindre skada, men man tar också mindre skada. Offensivt gör man mer skada och man tar mer skada. Det finns också en länkmätare som laddas upp under stridens gång. När den blir full så skyddar karaktärerna varandra mot attacker om man spelar defensivt och spelar man offensivt så attackerar dom fienderna några gånger extra. Grafiken är ok, men de ganska glansiga, datoranimerade karaktärerna skär sig en aning mot den lite matta, tecknade bakgrunden. Ljudet är inte något speciellt, det är inte dåligt men heller inget man lägger på minnet.

Rent spelmässigt så är det ett ok spel, men storyn är långsam och det finns inget som visar vad man ska göra för att avancera storyn. Man får hela tiden testa om man kan prata med olika karaktärer i staden för att se om det kommer någon liten filmsekvens eller om dom bara svarar sitt standardsvar när inget nytt ska hända. Det mesta verkar vara kopplat till alkemi och ofta när jag gör ett nytt föremål så börjar boken prata om att den plötsligt minns något. Oftast är det nya platser man kan samla material på och efter ett tag är kartan så fylld med platser att det blir svårt att se vilka tre nya som just poppat upp.

Alteliersophietxtscrnthree

I spelet är en vecka fem dagar lång

Det här spelet är nog riktat till en lite yngre publik och kanske skulle vara ett bra spel att börja med om man vill introducera sitt barn till genren, men för en mer erfaren spelare så känns det rätt innehållslöst och den sega takten det går framåt i är frustrerande.

Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book

6

6/10