Då var det återigen dags att ge sig ut på äventyr, ett äventyr som skulle påverka mig på ett så pass känslomässigt plan som jag aldrig trott att ett spel skulle kunna göra. Visst har jag upplevt ett par starka spelminnen men frågan är om inte Uncharted 4 bjuder på ett av de absolut hetaste. Uncharted-serien har varit ett spel som verkligen har engagerat mig och gjort varje spelsession till något njutbart. Det har till stor del berott på huvudkaraktären Nathan Drake och hur han på något sätt påminner om mig själv som person och gör att jag kopplar det på ett personligt plan. I Uncharted 4 känns allt väldigt genomtänkt och vuxet och med det menar jag att det känns väldigt färdigt och erbjuder mig en riktigt bra upplevelse och genomtänkt berättelse.

Historien börjar med att Nathan Drake sitter mer eller mindre frivilligt i ett fängelse i Panama tillsammans med sin bror och kompanjoner, allt för att få undersöka en trasig ruin. Självklart känner Drake någon, som känner någon annan och som i sin tur kan göra vistelsen i fängelset genuin och på riktigt. Härifrån börjar äventyret som tar oss över kyliga berg, djupa hav och breda landskap som gör sig riktigt tjusiga på skärmen. Just miljöerna är något som Naughty Dog alltid har levererat med råge, lite på samma sätt som Dark Souls-serien. Allt du ser är i princip platser du kan besöka, eller blicka tillbaka över när du kommit förbi ett segment vilket ger dig som spelare en häftig känsla av att det faktiskt är en existerande värld vi rör oss och inte bara uppdelade banor.

unchartedgameplayfour

Nathan Drake sitter mer eller mindre frivilligt i ett fängelse i Panama

Utan att spoila berättelsen på något sätt så kan jag ändå berätta att det sker en hel del saker som gör att mitt intresse för att fortsätta bara ökar för varje kapitel jag rör mig framåt i spelet. På vägen går det att plocka upp gömda skatter med sin egen lilla bakgrundshistoria, eller saker som kommer hjälpa mig lösa ett kommande pussel som försöker hindra mig från att hitta skatten som ska ge Nathan och hans bror miljoner. Det finns dock ett problem. En drog-boss är ute efter Nathan Drakes bror Sam och de båda är mer eller mindre tvungna att hitta skatten så snart som möjligt för att inte råka ut för trubbel. Nolan North som tidigare gjort rösten för Nathan Drake samt karaktärer i spel som Destiny, Batman: Arkham Knight och Prince of Persia gör sitt jobb oklanderligt och förhöjer både karaktären vi spelar som, men även levererande av klockrena och roliga kommentarer mitt i all action.

unchartedgameplayone

Miljöerna är något som Naughty Dog alltid har levererat

Äventyrsspelet Uncharted 4 bjuder på både äventyrliga inslag i symbios med de fartfyllda pang-pang-scenerna och flödet. Om det är något som är mindre bra med spelet så måste det vara en del uppenbara delar så som att större ytor alltid leder till motståndare som uppenbarar sig och som du ska ta död på och att det alltid går i ordningen springa och klättra – skjuta fiender – lösa pussel och sen om igen. Det här måste ju dock inte betyda något negativt, men när slutet närmar sig och vi stöter på samma uppenbara mönster kan man bli lite lätt uttråkad. Hade det verkligen varit så svårt att lägga två eller fler pussel i rad efter varandra för att erbjuda lite tankeverksamhet istället för det något hjärndöda skjutandet och springandet? Inslag av smygande runt fiender finns det också vilket även det kunde använts mer av. Men Uncharted är ett actionäventyrs-spel ut i minsta lilla hårstrå i Drakes skägg, därmed basta.

unchartedgameplaythree

I Uncharted 4 känns allt väldigt genomtänkt

Multiplayer delen bjuder även det på en del nyheter och ett system som inte längre är baserat på levels. Istället för att hetsa fram nya levels kan vi genom utmaningar i stil med att döda tre fiender, använda sig av powerups eller liknande erhålla relic-points som vi i sin tur använder oss av för att låsa upp nya vapen, utseenden och nya krafter. Fördelen med ett sådant här system gör att vi alla spelar utefter samma premisser och kommer aldrig ställas inför problematiken med ojämna lag, förutsatt att de medspelare du har med dig har något hum om hur spelmekaniken fungerar. Likt precis alla andra spel så har vi möjlighet att spela olika spellägen och här har vi de klassiska deathmatches, capture the point och liknande. Det som står ut är just systemet bakom det yttre och hur det faktiskt flyter på finfint i 60 härliga frames per second.

unchartedgameplaytwo

Det här är ett spel ni absolut inte får missa!

Valmöjligheterna att ta sig runt i de magnifika miljöerna är många och den rätta vägen kan ibland leda dig rätt in i ett bakhåll ifrån fienden. Allt som går att på något sätt interagera med är markerat på ett eller annat sätt, vare sig det handlar om en något ljusare färg eller en kamera som panorerar dig åt rätt håll så görs det fortfarande på ett bra sätt. Det finns ett flöde som imponerar och aldrig har jag stött på problemet att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Nathan Drake har gjort ett häftigt äventyr ända sedan sin debut för nästan 10 år sedan och om det här är slutet på en era kan jag inte säga, däremot kan jag påstå att det här är ett spel ni absolut inte får missa!

Uncharted 4: A Thief's End

Uncharted 4: A Thief's End
10