8-Bit Armies är ett RTS-spel som jag hade lite svårt för helt ärligt, allt i spelet kändes som att det gick väldigt fort och många gånger väldigt långsamt – konstigt nog. Jag har alltid varit förtjust i RTS-spel och jag har spelat flertalet som är helt fantastiska men även många som har varit dåliga. 8-Bit Armies hamnar inte i min favoritlista tyvärr, det finns mycket som jag tycker att de hade kunnat göra bättre.

textbild1

Grafiken var faktiskt väldigt häftig till ett sånt här spel och detaljerna som fanns i explosionerna var coola

Även fast spelet inte föll mig i smaken så fanns det delar som var bra. Grafiken och ljudet i är två delar som jag faktiskt tyckte om: grafiken var faktiskt väldigt häftig till ett sånt här spel och detaljerna som fanns i explosionerna var coola, de olika banorna, alla färger och detaljerna där var även ett plus. Ljudet kändes retro och passade till grafiken, när det blev ett massivt krig blev det dock lite mycket på en och samma gång. Något som jag inte förväntade mig som förvånade mig på ett bra sätt var allt som kunde förstöras. Om du glider genom en gata med ett gäng pansarvagnar så bara rasar allt i din väg: träd, byggnader, lyktstolpar och staket är aldrig i vägen iallafall! Det gick även att köra över fiendens soldater vilket var väldigt effektivt om du blev omringad av en hel armé. Fast detta betyder ju även att fienden kan göra detsamma och det finns inget som sänker din moral så mycket som att se dina trupper som du kämpat att bygga upp bli totalt överkörda på tre sekunder.

Textbild3

Allt i spelet kändes som att det gick väldigt fort och många gånger väldigt långsamt – konstigt nog

Det fanns, som sagt, mycket som jag önskar vore bättre med 8-Bit Armies. Något som kunde bli väldigt irriterande var att inte kunna se vilka i din armé du hade valt. En liten enhetsskärm där du ser alla dina trupper och deras HP, skada och hur många du har kvar hade underlättat väldigt mycket. Som tur är så finns iallafall funktionen att dela upp din armé i massor av små grupper och sen bara välja dessa med ett utvalt nummer på tangentbordet. Med detta går det att dela upp din armé och vara lite mer strategisk men jag saknar fortfarande en enhetsskärm där du ser exakt vilken trupp det är du väljer. Jag vill även tillägga att jag saknar funktionen att kunna lägga ut fler byggnader samtidigt, inte på det sättet att de börjar byggas samtidigt utan bara att kunna placera ut flera byggnader samtidigt så att jag slipper vänta med att enbart placera dem där jag vill ha dem.

Textbild4

En liten enhetsskärm där du ser alla dina trupper och deras HP, skada och hur många du har kvar hade underlättat väldigt mycket

Något som kändes tråkigt var att spelet fungerade väldigt simpelt; bygg helt enkelt mer trupper än din motståndare så vinner du i stort sett, detta gjorde att det inte kändes som att jag behövde vara speciellt strategisk. Något som kan vara väldigt kul i just RTS-spel är att kunna uppgradera sina vapen, skydd och så vidare. Att till slut kan möta en större motståndare men fortfarande segra för att dina trupper är starkare, smartare eller har bättre prylar. Kvalitet före kvantitet, så att säga, men i 8-Bit Armies är det tvärtom. Att se hur mycket hälsa dina trupper har kvar är väldigt viktigt men när du markerar din armé så blir det väldigt svårt att se vems hälsa det är. När du har hela armén markerad så ser du i princip inget annat än massor av gröna spalter över hela skärmen.

Textbild2

När du har hela armén markerad så ser du i princip inget annat än massor av gröna spalter över hela skärmen.

Det kan mycket väl vara så att jag är den enda som stör mig på de här sakerna och för dig som inte gör det så finns det nog många roliga timmar att ha med det här spelet, men det räcker tyvärr inte riktigt för mig. Jag hade kul de första timmarna men till slut kändes det mest enformigt och uppdragen var desamma fast på olika banor i stort sett. Skön grafik och bra ljud men jag tyckte inte att det kändes speciellt underhållande tyvärr. Jag kan dock tänka mig att det är roligt att spela med och mot vänner.

8-Bit Armies

8-Bit Armies
5