Att det görs X-antal HD remasters på titlar idag är ganska välkänt. Från Resident Evil till Final Fantasy och nu har turen kommit till en annan klassiker: Valkyria Chronicles som först släpptes till PlayStation 3.

Det var under slutet på 2008 som jag fick uppleva ett av de bästa taktiska RPG-spel som jag har spelat sedan Final Fantasy Tactics på PlayStation! Grafiken var magisk och även så musiken, men det tog ett tag att vänja sig vid spelmekaniken. Idag, nästan åtta år senare, dyker samma titel fast nu med 60 FPS istället för 30, samt alla tillägg medföljande för ynka 200:-.

Grafiken är fortfarande magisk, men jag vet inte om jag kan påstå att hoppet från 30- till 60 FPS är märkbart. Musiken ljuder lika väl i mina öron nu som då, men jag slås av ett par andra saker som jag inte har tänkt på tidigare. Det är ofta på tapeten hur speltillverkare porträtterar kvinnor i spel. I Valkyria Chronicles delas rollen som protagonist mellan Welkin Gunther och Alica Melchiott. Welkin är till en början väldigt osäker och inte alls intresserad i att följa sin fars fotspår som är en gammal krigslegend från det förra stora kriget som pågick i Europa men växer sedan in i rollen som ledare för din trupp. Alice, däremot, är en stark ung kvinna som axlar sin roll redan tidigt i spelet och tar inte skit från någon, men ändå försöker hon få alla att trivas tillsammans. Hon gör inte detta med en bikini utan med sin starka personlighet (pluspoäng för detta till SEGA).

Valkyriactxtscrnone

Liknelsen från andra världskriget stor

Som jag skrev nyss så härjade ett krig som liknar det första världskriget innan historien i Valkyria Chronicles utspelar sig och nu är det år 1935, vilket innebär att det andra världskriget snart ska starta. Även om spelet utspelar sig i ett fiktivt land som heter Gallia och East Europan Imperial Alliance är liknelsen från andra världskriget stor. Då det folkslag som kallas “Darscens” som hålls fånga i fångläger och har mer eller mindre noll värde som människor syns liknelsen tydligt. En dag bryter i alla fall helvetet loss och Welkin, tillsammans med sin adopterade syster Isara, använder sig av sin pappas gamla pansarvagn och de skyddar den lilla byn Bruhl som ligger precis vid gränsen mellan Gallia och imperiet.

Förutom dessa tre starka karaktärer kommer även Rosie, som är förre detta sångerska med stort hat mot Darcsen, och den gamle anti-tank soldaten Largo med på resan, men förutom dessa är det du som bestämmer vilka soldater som ska vara med dig och strida. Det här är en funktion som ibland fungerar väldigt bra eller som fallerar totalt i och med ett stort ointresse för dina karaktärer. I Valkyria Chronicles fungerar det väldigt bra och de band, som i alla fall jag upplever till mina karaktärer, är starka. Det SEGA har gjort här är att, precis som i X-COM eller Fire Emblem, så vet du att om någon av dina karaktärer dör (med undantaget då du får fram en soldat som plockar upp dessa inom loppet av tre omgångar) så är de borta permanent. Det här gör att kyrkogården i hemmabasen blir intressant och där träffar du även på en gammal general från första världskriget som lär dig ett flertal olika order som du sedan kan använda under stridernas gång. Dessa order kan vara prickskytteunderstöd, att alla ska ta skydd eller att alla ska sikta bättre. Ett smart drag, då du genom ett intresse för dina soldater även introducerar nya speltaktiker.

Valkyriactxtscrntwo

Desto längre du kommer i spelet desto fler “skirmishes” låser du upp

Under spelets gång får du förklarat för dig hur striderna fungerar, det är viktigt att du provar dig fram vad som passar dig bäst i spelstil men även vad själva kartan kräver för typ av soldater. Men oftast är det bäst att bara prova sig fram. Jag vet till exempel av egen erfarenhet att om du bara tar med dig scouts är det en dålig idé om en pansarvagn dyker upp då du kommer behöva något som klarar av att ta kål på denna. Som tur är är Welkin och hans pansarvagn, Edelweiss (vitblomma), nästan alltid med och går inte att välja bort, men en pansarvagn kräver underhåll och då får du sätta in engineers att göra jobbet. Avstånden kan ibland vara svåra att bedöma när det gäller sikten på eldstriderna då du plötsligt kommer smygandes och blir beskjuten. Tur att snipers finns med och förutom dessa tre finner vi även shocktroopers och lancers som agerar fotsoldatet och anti-tank trupper. Alla klasser har olika mycket Command Points som innefattar både att röra på dig och att tilldela ett kommando.

Dina karaktärer har även personliga plus och minus, någon kan vara en naturälskare medan en annan är pollenallergiker. Det gäller att välja rätt och att ha koll på sin miljö innan du ger dig ut i strid. De har även individuella kunskaper som kan betyda liv eller död på stridsfältet och dessa aktiveras ibland. Karaktärerna tycker även om eller ogillar andra karaktärer och detta skapar ibland ett dilemma då dina personliga favoriter kanske hatar varandra. Detta går till viss del att gå runt genom att inte placera dem bredvid varandra. Trots detta känns alla karaktärer som jag kontrollerar viktiga för mig och då växer karaktärerna och skapar samtidigt ett band mellan mig som spelare och berättelsen som SEGA berättar.

Valkyriactxtscrnthree

Spelet har även en anime serie Senjou no Valkyria som jag starkt kan rekommendera

Musiken i Valkyria Chronicles är både vacker och stämningsfull, men inget som klarar sig på egen hand utan upplevs bäst tillsammans med strider och dialoger. När vi är inne på dialoger kan jag säga att röstskådespeleriet är förvånansvärt bra när det kommer till de engelska och du kan välja mellan det eller japanska. Spelet har även en anime-serie: Senjou no Valkyria, som jag starkt kan rekommendera EFTER att du har spelat igenom storyn, då dessa två mer eller mindre krockar och avslöjar spelets story som är bra nog att stå på egna ben.

Spelets story berättas genom olika kapitel i en bok, de som är storyrelaterade låses upp vartefter men vill du veta mer om dina karaktärer får du bli polare med spelets reporter, Irene Ellet, som du kan betala för att hon ska skriva storys på olika saker som du sedan får ta del av genom cut-scenes och ibland även specialstrider med belöningar som annars inte går att få. Utrustning går att förstärka och forska fram men det är ganska begränsat och det rör sig om bättre träffsäkerhet, starkare vapen och statuseffekter, så det gäller att blanda bra mellan dina karaktärer. Desto längre du kommer in i spelet desto fler “skirmishes” låser du upp och dessa är perfekta för att tjäna in mer XP och pengar för att sedan spendera dessa på dina karaktärer starkare genom att träna dem. Dock vill jag varna för de skirmish som inte är från själva storybanorna då dessa är brutalt svåra och bör provas på först senare i spelets. Men belöningarna för dessa är såpass värda så det är inget du vill gå miste om.

Valkyriactxtscrnfour

Dessa bär spelas efter själva huvudstoryn är genomspelad

Tilläggen Edy’s Mission: Enter the Edy Detachment och Selvaria’s Mission: Behind Her Blue Flame, som medföljer HD-remaster versionen berättar historien kring Edy Nelson och Homer Pieron och ger en inblick från krigets början innan det nådde den lilla byn Bruhl och ger några timmars extra spelande. Men dessa bör spelas efter att själva huvudstoryn är genomspelad vilket även spelet varnar för med möjliga spoilers. Sist men inte minst får du även tillgång till de skirmish jag nämnde ovan i texten och dessa är riktigt svåra! Funktionen är att bemästra de olika klasserna i spelet och som belöning få ett extremt kraftig vapen till dessa, men eftersom du belönas med endast ett exemplar får du grinda om du vill att alla dina scouts ska ha vapnet.

Valkyria Chronicles är ett klassiskt turbaserat RPG av den gamla skolan, så har du förkärlek till äldre japanska rollspel och tycker om Final Fantasy Tactics så är det absolut ett spel för dig! Dock kan jag förstå att den lite äldre spelmekaniken och semi-långa inlärningskurvan kanske inte är för alla, men jag kan starkt rekommendera det ändå. För 200:- är det svårt att se varför du inte ska uppleva ett av de bästa spelen som släpptes till PlayStation 3! Nu ska jag bara vänta på Valkyria: Azure Revolution till PlayStation 4 och hålla hoppet uppe om att SEGA även gör HD remasters/remakes på del två och tre som släpptes till PSP.

Valkyria Chronicles Remastered

Valkyria Chronicles Remastered
8