Du är Aarbron ett odjur som är på jakt efter en ond magiker som heter Maletoth och du blir direkt inskickad i blodiga och snabba strider med en mängd olika fiender! Inspirerat av originalspelet till Amiga som släpptes under 1989 så placerar denna remaster version av Shadow Of The Beast mig i ett nostalgiskt actionpackat äventyr som tyvärr kändes som det tog slut lite för fort.

Allt startar med en snabb genomgång av stridsystemet i spelet och kontrollerna kändes väldigt simpla. Det tar bara någon minut för att känna sig bekväm i det. Detta gjorde att jag hade mer tid att tänka på och uppskatta grafiken, såsom omgivningarna i landet Karamoon.

Shadowofthebeasttxtscrnone

du blir direkt inskickad i blodiga och snabba strider med en mängd olika fiender!

Omgivningarna är många gånger väldigt imponerande och ibland så finner jag mig själv bara stirrandes på skärmen. Men med det sagt så finns det även ett par missar i grafiken på vissa områden och det känns som att vissa ställen har det lagts ner mycket mer tid på än andra. I början av spelet ser du stora slätter med mycket färg och ljus och rent visuellt är det imponerande just då, men när vi kommer in i mörkare områden så tappar det wow-faktorn som fanns där i början.

Nog om grafiken, nu hoppar vi till combat! Spelet flyter på väldigt bra och alla fighter känns väldigt underhållande till en start, men tyvärr så finns det inte tillräckligt med variation för mig. Du besegrar i princip alla fiender på ett slag och även fast animationerna som Aarbron gör när han sliter dina fiender i stycken är häftiga så gör du inget annat än att trycka på kontrollens fyrkant. Dina kombinationer är i stort sett att lamslå, kasta och slita isär. Jag förstår att eftersom allt i spelet går väldigt fort så bör även striderna göra det med men jag hade velat vara mer involverad i det hela. Striderna är väldigt rytmbaserad så om du slår i rätt tillfälle så får du mer poäng, detta gör att du söker den perfekta tajmingen till att slå ner dina fiender, men i det stora hela är det ett rätt så blekt försök till att involvera spelaren.

Shadowofthebeasttxtscrntwo

Omgivningarna är många gånger väldigt imponerande.

Efter varje avklarad bana så kan du köpa uppgraderingar så att exempelvis dina attacker ger dig mer blod, vilket låter dig göra specialattacker eller ger dig möjlighet till att göra en attack som gör att du får tillbaka hälsa. Något som jag tyckte var lite synd var bosstriderna som betyder väldigt mycket för den här typen av spel. Vissa bossar var på tok för enkla och det fanns bara ett mönster att följa ibland. Om jag möter en boss vill jag kunna attackera och experimentera på mitt eget sätt och försöka hitta egna lösningar, men i Shadow Of The Beast kändes allt väldigt linjärt.

Storymässigt är allt lite förvirrande det finns undertext som ska förklara de olika språken men den är täckt och kan bara låsas upp om du hittar hemligheter, så din första genomgång kan kännas lite skum. Spelet gestaltar allt som händer på ett bra sätt så du förstår ändå det stora hela, men varför göra det svårare att förstå något som ska driva spelaren till att klara av det? Det är väl ett sätt att locka spelare till att faktiskt fortsätta spela en andra och kanske en tredje gång och försöka få dem att förstå bakgrunden i spelets story. Just nu känner jag dock inte för att hoppa in och spela igenom det igen med samma banor, attacker och fiender. Det känns som att det inte är tillräckligt.

Shadowofthebeasttxtscrnthree

Om jag möter en boss vill jag kunna attackera och experimentera på mitt eget sätt.

För att hoppa vidare till något lite mer positivt: jag tyckte att det var häftigt att jag kunde låsa upp olika texter med information om alla fiender och Aarbron. Det finns också möjlighet att låsa upp den gamla versionen av spelet och spela det på ditt PlayStation 4 vilket är ett häftigt tillägg. Även fast jag har klagat mycket på Shadow Of The Beast så tycker jag fortfarande att det var kul. Spelet flöt på väldigt bra och det fanns flera väldigt underhållande delar! Ljudet och grafiken var många gånger väldigt imponerande och storyn fick mig att vilja fortsätta för att förstå hemligheten bakom varför Aarbron är just detta odjur och vad som hände honom. Allt som allt så tyckte jag att Shadow Of The Beast var roligt trots sina skavanker men jag hade velat ha en längre story med lite mer alternativ i combat.

Shadow of the Beast

Shadow of the Beast
6