I Epistory – Typing Chronicles är du musan till en författare. Ridande på en tresvansad räv inspirerar du författaren till att skriva sagan om dina äventyr. Du startar på ett tomt blad och allteftersom du äventyrar växer en färgsprakande värld av fantastiska berättelser upp omkring dig. Världen vecklas bokstavligt talat ut framför dig i form av boksidor och blocken som marken vilar på är gjorda av travar av papper. Alla figurer är gjorda av vikta boksidor vilket ger en vacker och väldigt speciell origami-inspirerad grafik. Skriv- och papperskonst är ett starkt och tydligt tema som är genomgående för hela spelupplevelsen.

epistorytext1

en vacker och väldigt speciell origami-inspirerad grafik.

I världen som växer upp omkring dig finns ett mörker som du måste bekämpa för att ställa allt till rätta. Läskiga insekter och spindlar kryper fram från mörka vrår och ger en känsla av en belägrad värld som bara du kan rädda.

Där du drar fram igenom världen följs du av en osynlig berättare vars ord skrivs ut kors och tvärs på marken runt dig. Olika röster har olika typsnitt – ett smart sätt att särskilja dem och bygga en bild av karaktären som talar. En stram berättarröst har ord som ser ut som de är tagna ur vilken tryckt bok som helst medan barnrösten illustreras av spretigt nedklottrade bokstäver. Det gör oanat mycket för spelupplevelsen. På liknande sätt skapas inlevelse när orden du skriver för att interagera med omvärlden direkt relaterar till vad du interagerar med – det är minsann inte vilka ord som helst. Använder du eld så har allt något med värme eller eld att göra. Vill du få det att växa upp saker ur marken är det namn på olika blommor som gäller.

epistorytext2

Du följs av en osynlig berättare vars ord skrivs ut kors och tvärs på marken runt dig.

Spelet handlar om att skriva. Du skriver för allt du gör i spelet. Attackera, interagera med kistor, tända lampor, flytta på fallna trädstammar – allt görs genom att skriva. Och desto fler ord du hinner med inom en viss tidsrymd desto mer poängbonus får du. Det blir snabbt en sport att bygga så stora combos som möjligt. Men det handlar inte bara om att skriva snabbt. Olika typer av attacker gör olika saker. Is fryser fast fienden i marken, elektricitet hoppar mellan olika fiender, eld gör automatiskt skada över tid och så vidare. Genom att använda rätt taktik blir striderna betydligt enklare och det gör att det inte blir monotont och tråkigt med skrivandet. Hela tiden gäller det dock att avgöra vilken fiende du måste bli av med först.

Bossfighter blir riktigt intensiva med stora mängder fiender med tillhörande horder av ord att hålla reda på. Då och då dyker det upp extra svåra monster som har nästan omöjligt långa ord att skriva ut. Du behöver dock inte vara supersnabb på tangentbordet för att klara spelet. Det anpassar sig nämligen automatiskt till hur bra du är på att skriva och ändrar svårighetsgraden därefter.

epistorytext3

Hela tiden gäller det att avgöra vilken fiende du måste bli av med först.

Ibland är kontrollerna lite frustrerande. Du använder tangentbordet för att flytta musan och hennes räv i världen och ibland lämnar styrningen en del att önska. Till exempel är det i vissa områden is som gör att du alltid halkar i en rak linje över den. Det blir irriterande när du inte kan kontrollera figuren tillräckligt så att du kommer ut på isen i rätt vinkel och därför måste spendera flera minuter på att halka runt på samma isfläck innan du hamnar rätt.

Epistory är ett roligt sätt att bygga ett större ordförråd. Det har snygg, färgstark grafik och ett fantastiskt röstskådespel. Få spel i samma genre lyckas bygga en stark story på samma sätt och samtidigt göra spelet varierat och intressant. Tidvis krångliga kontroller till trots är det här en riktig pärla bland indie-spel, speciellt för den som letar efter ett avslappnat tidsfördriv.

Epistory - Typing Chronicles

Epistory - Typing Chronicles
8