Killer Instinct är från början Rares maffiga fightingspel som under nittio-talet (närmare bestämt 1994) imponerade med sin grafik på Nintendos 16-bits konsol. Jag minns att det medföljde ett soundtrack på cd-skiva med eurotechno (som även på den tiden var poppis).

Urvalet av karaktärer var bred och det fanns många coola att välja mellan, min personliga favorit var ninjan Jago och roboten Fulgore. Det har nu gått hela 22 år sedan Super Nintendospelet imponerade på oss i soffan och då onlinespelande var icke existentiellt. Nu har Iron Galaxy tagit över fanan och är tillbaka med ett nytt Killer Instinct och mycket har ändrats sedan dess. Microsoft var snabba på att roffa åt sig exklusiviteten och säkrade därmed både en plats på konsolfronten men även kompatibilitet med Windows 10. Frågan är om detta räcker då vi idag har både andra krav på fightingspel genren men även en större marknad med fler aktörer.

Kitxtscrnone

De resterande tre karaktärerna avslöjas vid senare tillfälle

Sett till sina nuvarande konkurrenter Mortal Kombat, Street Fighter med flera så känns inte Killer Instinct som ett 2015-2016 spel, nej det känns mer som tidigt 2000-tal där utvecklare och utgivare var giriga små pysslingar där det största målet är att tjäna pengar på alla tänkbara sätt. Detta är precis vad Killer Instinct gör. Tänk dig att spelet i sig inte kostar något men karaktärerna går loss på cirka 60:- styck, vilket numera innebär ganska mycket pengar. Rare har löst detta genom att erbjuda bundles där du kan köpa säsong 1 och 2 för 298:-, alternativt supreme-versionen (ALLT) för 560:-.

Rare var tidiga med att informera om detta och redan under E3 (2014) avslöjades det på scenen att karaktären Jago skulle vara gratis medan de andra kostade styckpris om man nu inte ville köpa bundles m.m. Det här är en affärsmodell som jag inte tycker om alls, för min egna personliga del har jag till och med svårt att svälja avsnittsuppdelat innehåll, men detta beror nog på min kärna som gamer och att jag inte hänger med i nutidens spelutveckling. I grund och botten är inte 560:- mer än vad ett full spel kostar i butik eller diverse onlinebutik. Nog om detta! Hur är Killer Instinct som fightingspel?

Kitxtscrntwo

Microsoft var snabba på att roffa åt sig exklusiviteten

Karaktärerna är sjukt snygga i karaktärsmenyn och således även i fighterna, trots små animationsfel så rör sig alla karaktärer väldigt flytande och bra. Miljöerna är snygga och passar på något sätt till spelets stämning och förhöjer det ett snäpp. Diverse skins på karaktärer går att köpa loss för spelets in-game valuta som heter KI Gold (Killer Instinct Gold). Förutom att ändra utseende går det även att spendera valutan på concept art, olika kommentatorer, ikoner, taunts och musikspår.

Menymusiken sätter sig i huvudet ganska direkt och resten av spelets soundtrack är både bra och varierande, kommentatorn (default) är bra och går att stänga av om du tycker det skulle bli irriterande. Karaktärerna i sig känns trovärdiga. kontrollerna är inte speciellt invecklade eller komplicerade; det är lätt att spela men svårt att bemästra. Kombosystemet är ganska galet med 10-40 hits som en konsert framförd av en symfoniorkester fast istället för ljuvlig musik blir det istället en våldsam symfoni fylld av slag och sparkar kompletterat av skrikande.

Kitxtscrnthree

Kombosystemet är ganska galet med 10-40 hit

I säsong 3 finns det för nuvarande fem stycken spelbara karaktärer: Kim Wu, Tusk, Arbiter, Rash och Mira, de resterande tre karaktärerna avslöjas vid senare tillfälle och kommer då att vara tillgängliga för dig som har köpt säsong 3 eller äger alla tre säsonger. Det finns även en gratis karaktär som roteras en gång per vecka och denne är olika varje gång, ett slags system för att låta dig prova på diverse karaktärer innan du köper dem. Att absolut ingen annan karaktär ingår eller är gratis är väldigt synd. Detta kan bero på att vi i skrivande stund tyvärr inte har Xbox Live, men det kan helt enkelt också bara vara så att du inte få en enda karaktär

Killer Instinct har ett väldigt eget system som kallas Shadow mode där du kan använda din erfarenhet som spelare och slåss mot andra spelares shadow. Här får vi en överblick i data över vår offensiva, defensiva och mer djupgående info. Shadow är helt enkelt en annan form av multiplayer men ska inte blandas ihop med PvP. Det kostar shadow points att använda sin karaktär och hela upplägget känns skoj men onödigt. När du strider mot någon annans shadow är det alltså inte riktiga spelare du möter utan andra spelares inspelade och sparade shadows, som använder sig av den andre spelarens AI som de valt att spara och använda sig av. Det hela blir lite som att spela not en inspelning. Självfallet kan även din Shadow skydda sig och försvara sig mot andra motståndare som attackerar dig.

Kitxtscrnfour

Stor kärlek till Battletoads Rash

Killer Instinct sticker inte ut från mängden och är egentligen inte något direkt speciellt, men är du ett gammalt fan av Super Nintendo eller har stor kärlek till Battletoads Rash eller Arbiter från Halo serien så är Killer Intsinct något för dig! Det är inte ett dåligt fightingspel, det har djup och ett fantastiskt roligt kombosystem, men det är inget som kommer få mig att välja det framför någon av dess konkurrenter.

Killer Instinct Season 3

Killer Instinct Season 3
7

Grafik

7/10

Ljud

8/10

Spelbarhet

7/10

Hållbarhet

5/10

Plus

  • Snygga banor och miljöer
  • Bra kombosystem
  • Kommentatorn känns igen

Minus

  • Konstig affärsmodel
  • Smålagg och renderingsproblem