Det är en väldigt speciell känsla att få känna på ett spel innan alla andra, en speciell känsla att få vara en av de utvalda. Sen finns det möjligheten att få testa på ett ”Litet demo” som en en kortare del av ett ack så färdigt spel, i det här fallet är det en blandning av de båda och jag har nog aldrig riktigt haft den känslan av att vilja fortsätta spela ett spel så pass mycket efter det lilla jag spelat, som nu.

Grandkingdomhandsonscrnone

Grand Kingdom är ett typ av RPG/strategispel där man turas om att förflytta sina karaktärer, utföra olika attacker och liknande. Spelet har sedan tidigare lanserats på Playstation Vita och har där uppnått en relativt bred skara fans och mycket av den uppmärksamheten tror jag har fångats på grund av den så otroligt enkla approachen man har valt att ha i Grand Kingdom till hela rollspels- och taktiska aspekten. Upplägget är som följer; du ställer dig öga mot öga med fienden på en plan som är delad i tre längor. Mellan dessa tre längor kan du förflytta dina karaktärer som då konsumerar förflyttningspoäng, för någon gräns behövs. Sen finns det poäng som låter dig utföra attacker, alla dessa poäng är fullt beroende av dina karaktärers olika poäng i attribut som styrka, liv och precision bara för att nämna några. Allt eftersom karaktärerna går upp i nivå, så ökar dessa nivåer precis som det ska göra i sedvanliga rollspel.

Men det som gör att Grand Kingdom är ett spel som verkligen har förmågan att fastna hos spelarna är dess grafiska stil och hur detta går tillbaka till det som gjorde spel som Advance Wars till GameBoy Advance så ofantligt charmigt och kärleksfullt. Inte nog med det har Monochrome lagt ned tid på att alla dialoger i spelet (Av det jag fått uppleva) är intalade av röstskådespelare vilket även det gör det roligare att engagera sig i berättelsen. Här tar det tyvärr stopp, och där får jag inte avslöja för mycket. Men utöver de olika fighterna som jag berättade om tidigare så spelas spelet kring ett typ av bordsspels-perspektiv. När du inte slåss mot motståndarna förflyttar du en pjäs runt olika rutor på en karta, precis som Monopol som bordsspel. Även här finns det möjlighet att använda sig lite av den taktiska aspekten genom att exempelvis försöka hoppa runt fiender, leta reda på skatter eller varför inte hugga fienden i ryggen och då starta med en liten fördel i form av att attackera först, få fler förflyttningspoäng eller liknande.

Grandkingdomhandsonscrntwo

När du inte frenetiskt hoppar runt på spelplanen eller slåss mot fienderna i ett taktiskt läge, så befinner du dig i din egen lilla dojo, din hemmaarena, med din helt egna meny. Via den här menyn kan du rekrytera nya slagskämpar, uppgradera deras förmågor, köpa nya vapen och rustningar eller varför inte förbereda inför nästa uppdrag genom att samla på dig massor av information vilka fiender eller bossar du kan tänkas mötas, deras svagheter eller hur det framtida spelbrädet kommer se ut. Allt det här gör att Grand Kingdom känns som ett gediget spel med en härlig baktanke kring nästan allt, det jag hade önskat är lite mer rörliga bilder utöver det som sker på brädet eller i striderna, allt annat känns väldigt stelt och tråkigt för att vara en remake av en redan bra spel fast till en handhållen konsol. Jag hoppas det blir lite annat när det väl är dags för releasen och jag har hela spelet framför mig, men just nu känns det som att det är exakt samma spel som redan finns till Playstation Vita. Mer info hittar du på spelets hemsida tills vi får ett recensionsexemplar av NIS!