Balrum känns som ett väldigt old school RPG fast med mycket nytänkande, det har den äldre grafiken men spelet har funktioner som vi har blivit vana att se i nyare spel. Byggande, samlande, jagande och olika typer av tillverkning är några av funktionerna och de funkar faktiskt väldigt bra. Spelet i sig skulle jag nog beskriva som mysigt och ljudet och grafiken får spelet att höjas några nivåer, men frågan är om det räcker hela vägen? Jag som gillar just RPG-spel dras till detta och förstår fort att detta är ett spel som jag kommer behöva spendera många timmar på för att komma någonstans.

textbild4

Spelet i sig skulle jag nog beskriva som mysigt och ljudet och grafiken får spelet att höjas några nivåer

En funktion som vissa spel har är att verktyg och vapen förstörs efter ett tag när du har använt dem, en funktion som kan bidra till en verkligare upplevelse och som får dig att utnyttja alla resurser som finns runtomkring dig. Men görs det fel så kan det kännas mer som ett irriterande tvång som kan göra att spelet i sig inte blir lika underhållande utan istället mer enformigt. Detta är enligt mig ett problem tidigt i spelet men när jag kommer in lite i det så känns allt lite enklare och det är även mycket roligare när jag ser vad jag kan tillverka och uppgradera. Som spelare måste du gå in för att spela många timmar av Balrum för att komma igång och verkligen tycka om det. Det känns inte som att en spelare som är ny till RPG-genren kommer ha speciellt kul med detta, utan det känns mer som ett spel för rutinerade och tålmodiga RPG-spelare och tyvärr märks det i spelet.

textbild2

Byggande, samlande, jagande och olika typer av tillverkning är några av funktionerna och de funkar faktiskt väldigt bra

Level-systemet i Balrum var lite för segt för mig. Det känns som att det tar alldeles för lång tid att gå upp i level, efter ett par timmar och ett par sidouppdrag kunde jag känna mig nöjd med att ha kommit så långt som till level 2! Då hade jag ju i och för sig samlat ihop massor med material och försökt få in känslan av spelet ett tag, men det kändes ändå som för lång tid. Detta tar upp en annan punkt också och det är svårighetsgraden tidigt i spelet. Striderna känns ibland löjligt svår när du är låg level och visst ska det vara betydligt svårare när du är på de lägre nivåerna men det blev nästan för mycket. Det finns dock en sak som är positiv med det slöa levlandet och det är att när du väl går upp i level så märks verkligen skillnaden på din karaktär, beroende på vad du väljer att uppgradera så kan skillnaderna i strid märkas av extremt väl. Fienderna blir betydligt lättare och spelet känns genast mer underhållande efter att jag kommer in i det.

textbild3

Fienderna blir betydligt lättare och spelet känns genast mer underhållande efter att jag kommer in i det.

Storyn i Balrum är ett letande efter sanning och den är ganska bra, allt din karaktär vet är att när han var liten så rymde hans familj och vänner in i The Dark Woods för att de visste att ingen vågade följa efter dem in dit. Dark Woods är ett farligt område och det är där din by finns, under tiden som storyn utvecklas får du reda på mer och mer om vad det är som faktiskt har hänt och vilken roll du kommer spela i det hela. Något annat som är väldigt bra i spelet är alla real time events, det jag menar med detta är att du kan springa på slumpmässiga fiender och vilda djur, och när du exempelvis hugger ner träd så växer dem tillbaka efter ett tag. Känslan av att allt är upp till slumpen när du är ute och jagar exempelvis gör att jag är mer försiktig och jag närmar mig vissa situationer på ett mer taktiskt sätt. Styrningen i spelet kändes för mig ibland lite konstig, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva vad som kändes udda men det var någonting som gjorde att det kändes väldigt stelt ibland och detta var lite irriterande vid vissa tillfällen.

textbild1

Känslan av att allt är upp till slumpen när du är ute och jagar exempelvis gör att jag är mer försiktig

Balrum var ett kul spel som hade många speltimmar i sig och det fanns mycket att göra men det föll även lite platt på vissa delar, detta gjorde att jag inte kunde njuta av det lika mycket som jag kanske ville. Ljudet och musiken var fantastisk och grafiken var väldigt mysig så länge jag inte zoomade in, då blev den grynig och tråkig. Det kan även vara så att detta spel inte kommer att passa alla och det går ju inte alltid att begära men det känns verkligen som att utvecklarna har siktat in sig på en viss grupp av spelare. Allt som allt så var det ett kul spel som spelaren verkligen måste gå in för till hundra procent för att kunna tycka om, med både tid och fokus.

Balrum

Balrum
6