Ibland känns det skönt att varva alla stora skjutspel så som Call of Duty och The Division, och ägna sig åt lite mer äventyr. Ratchet & Clank är tillbaka större, starkare och snyggare än någonsin, och bara omslaget skriker old-school-äventyr med utforskning, gömda skatter och ett kärt återseende av vår sluge Lombax.

I Ratchet & Clank till Playstation 4 får vi återigen stifta bekantskap med super duon, och en vapenarsenal som får andra spel att blekna i fantasi. I årets upplaga av det nostalgiberikade äventyret har utvecklarna Insomniac Games valt att lägga fokus på det som gjorde spelserien bra, där spelets story är en typ av remake ifrån det första spelet som släpptes till Playstation så tidigt som 2002. Då det inte regelrätt är en remake rakt av, utan en “Re-imagine” så har utvecklarna ändå lyckats behålla friheten i hur spelet ska utformas och vad spelarna ska få uppleva. Insomniac har verkligen lyckats fånga stora funktioner ifrån andra spel i genren, som att exempelvis kunna gå sidledes och skjuta samtidigt, den stora vapenarsenalen eller möjligheten att uppgradera Ratchets liv och hur mycket skada han kan ta. Till detta har Insomniac lagt till en hel del nya vapen så som “Pixelater” som skjuter fienderna tillbaka till 8-bits tiden, eller discokulan som får ses som en anekdot till Michael Jackson-spelet till Sega Mega Drive som sätter igång ett dansant party bland fienderna.

Ratchetandclanktxtscrnone

Spelets absoluta huvuduppdrag är att Ratchet fått nys om en tryout för “The Galactic Rangers”

Där Ratchet & Clank är väldigt unika och verkligen lyfter sig till skyarna, är just dess vapenarsenal och sköna humor, trots att den vid många tillfällen är väldigt väntad. I äventyret får vi möjlighet att ta oss runt på olika planeter, där varje planet har en egen unik miljö, och egna huvud samt sido-uppdrag som ska lösas. Spelets absoluta huvuduppdrag är att Ratchet fått nys om en tryout för “The Galactic Rangers”, som är en typ av gille som ägs och styrs av den oerhört charmiga Captain Qwark. Problemet är bara att Ratchets plan går sönder på vägen och med hjälp av diverse uppdrag ska vi lyckas laga planet igen, för att ta oss till uttagningen för Galactic Rangers. Vägen dit är inte heller helt lätt, för i våran väg står det fiender, hinderbanor a la äventyrsspel och stora bossar med strategier som måste lösas.

Att spelet släpps nu och inte under April förra året handlar i princip bara om strategi och reklamkampanjer, Rainmaker Entertainment håller nämligen på att producera en film baserad på Ratchet & Clank och som planeras ha release under första halvan av 2016, det vill säga relativt snart. Men samtidigt kan jag personligen känna, tur att spelet inte släpptes för ett år sedan, för det känns oerhört polerat för att vara ett äventyrsspel och den röda tråden går i princip att följa rakt igenom spelet. Äventyret i sig är inte jättelångt och kan klaras av på bara några timmar, men omspelarvärdet är brutalt stort då andra omgången, Challenge mode, ger spelaren möjlighet att leta rätt på annars gömda och låsta kort, som i sin tur leder till ett supervapen vid namn “Rhyno Gun”. Jag tänker inte avslöja vad detta är för vapen, men det är definitivt värt att försöka låsa upp för upplevelsens skull.

Ratchetandclanktxtscrntwo

Utforskning, gömda skatter och ett kärt återseende av vår sluge Lombax.

Det är kul när spelmarknaden bjuds på ett old school-spel som faktiskt levererar en bra upplevelse. Den röda tråden är konstant och det är omöjligt att fastna vid ett mindre pussel eller uppdrag. Kanske hade det varit en innovativ idé att skapa någon typ av multiplayer i den annars singelplayer-baserade spelserien, bara för att bryta ny is och göra spelet lite mer modernt. Lek med tanken att få spela som Ratchet och hans eventuella tvillingbror och lösa lite svårare pussel, än som det ser ut just nu, något enkelt trots genomspelandet på den svåraste svårighetsgraden. Men vad gör det egentligen när den nostalgiska ådran verkligen pulserar för denna godbit och varför inte hoppa på nästa grej direkt och ge oss spelare ett Crash Bandicoot-spel. Ratchet & Clank är tillbaka och bjuder oss på en trevlig genomresa i galaxen, innovativa och häftigt utformade vapen och miljöer som verkligen ser och är inbjudande mycket på grund av spelets 60 FPS. Missa inte detta, trots dess något enformighet där vi princip springer från start till mål, men stanna till och upplev samt njut av denna underbara spelserie, vi vet aldrig när den kommer tillbaka.

En andra åsikt:

Ratchet and Clank Är ett barnsligt roligt spel! Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal Alla kan ta del av äventyret. Ratchets vapenarsenal är en av spelets starkaste punkter och min personliga favorit är Mr.Zurkon med sina roliga citat som “Mr.Zurkon does not need bolts his currency is pain” eller varför inte förvandla fienderna till får? det finns så mycket roligt att göra i Ratchet and Clank, och när spelet väl är slut kan du spela det på challenge mode för att hitta alla kort, uppgradera alla vapen m.m. två omgångar är lag om sen kan det bli lite långdraget. Spelet bjuder på många vackra platser men hade mått bra av flera bossstrider och kanske en och annan planet till. Dock är det ett spel som alla PlayStation 4 ägare bara måste ha! Ung som gammal! 8/10 – studio23

Ratchet & Clank

Ratchet & Clank
9