Episkt storslagen musik möter mig när jag startar Legends of Callasia och tillsammans med den otroligt vackert tecknade titelskärmen ger spelet mig starka vibbar av det klassiska spelet Heroes of Might and Magic. Det är inte bara musik och grafik som ger känslan, där finns nämligen också klassiska element med huvudstäder som fungerar som de stora borgarna, lite mindre utposter där du kan köpa trupper och spelet baseras kring stridigheter mellan olika grupperingar med klassisk fantasy-anknytning. Där finns till exempel dvärgkungadömen, naturväsen i form av fae, de odödas mäktiga imperium och såklart de hjältemodiga människoriddarna.

callisiagameplayone

Spelet är inte så simpelt som det först verkar

Spelet är på ytan ganska enkelt. Det är baserat på rundor där du flyttar dina hjälte-ledda arméer mellan olika territorier och kämpar mot fiendens motsvarande hjältar och arméer för att ta kontrollen över större och mäktigare landområden. Striderna mellan två arméer är automatiska så när striden startar så tittar du bara på, allt sker per automatik och sedan får du resultatet. Men spelet är inte så simpelt som det först verkar. Olika hjältar har olika förmågor, en del kan köpa trupper billigare, någon har högre attack om den befinner sig på fiendeterritorier eller kan uppgradera byggnader billigare så vilken hjälte du väljer kan spela en avgörande roll. En del typer av trupper kan till exempel skydda andra från attacker – bra sätt att hålla sina bågskyttar vid liv. Du har dessutom möjligheten att spela ut kort på spelbrädet som ger liknande effekter, men de gäller bara en runda och stora strider kan dra ut flera rundor. Då finns såklart också möjligheten att du eller fienden skickar förstärkningar som helt förändrar förutsättningarna.

Till en början tyckte jag att Legends of Callasia var ganska rörigt. Det är tur att det finns en tutorial för kontrollerna på PC är inte särskilt intuitiva och det märks att de egentligen är mer anpassade för surfplatta. Kontrollerna blir dock ganska snabbt självklara och då går spelet med ett rasande tempo! Inledningsvis känns de automatiska striderna lite tramsiga, men längre fram, när det finns fler spelare på planen och fler saker att göra så märks det att de automatiserade striderna är del av en smart design. Utan den funktionen hade rundor tagit jättelång tid, men nu går rundorna hyfsat snabbt och det funkar bra i multiplayer. Liknande strategispel kan annars kan bli rätt sega och spelomgångarna väldigt utdragna.

callisiagameplaytwo

De olika uppdragen förhöjer djupet och storyn

Jag har ramlat på någon enstaka bugg, men på det hela känns det som ett välbalanserat och genomtänkt spel. Den bugg som har varit frustrerande hittade jag i solokampanjen. I kampanjen har du allierade kungadömen, men ibland slutar de oförklarligt spelas av sin AI och du får ensam stå emot 4-5 andra datorspelare. Då blir det lite väl svårt, men jag misstänker att det här är en tillfällig bugg eftersom spelet fortfarande är i early-access och det händer inte så ofta att det blir något större problem.

Det här är en härlig blandning mellan Risk och Heroes of Might and Magic. En skön, klassisk fantasy-känsla kombinerat med strategispel som är lätt att hantera, men där du ändå kan grotta ner dig ordentligt i detaljer för att få taktiska fördelar. Spelet håller ett bra tempo och omgångarna tar inte för lång tid – när en omgång är över känner jag mig redan sugen på att starta en ny. Dessutom har det här spelet en bra demo där du får testa på spelet på riktigt i ett par kampanjbanor innan du väljer om du vill betala för det och då får du hela spelet på en gång istället för mikrotransaktioner där du bara får köpa en liten snutt i taget. Gratis att testa och väl värt att hålla ögonen på inför framtiden!

Legends of Callasia

7.25

70/10