1993 Space Machine är ett spel som tar dig tillbaka 23 år i tiden och får dig att vilja stanna där! Spelet började nämligen utvecklas samma år som titeln och har legat på is sedan dess men nu har det äntligen släppts och jag måste faktiskt säga att det bjuder på en väldigt underhållande upplevelse.

1993 Space Machine är ett gammaldags shoot’em up spel i all sin ära, när jag sätter mig och spelar det för första gången känns det oerhört kul och utmanande, och musiken samt grafiken är strålande. Storyn däremot är ganska simpel du är en pilot som ska förgöra Nestor och hans onda pirater som har stulit en maskin som är till för att göra gott runtom i galaxen, men Nestor har en annan agenda och ett helt imperium som försöker stoppa dig. Detta är ett spel som jag verkligen fastnade för och det är mycket för att det drar igång nostalgi känslorna, det påminner mig om när jag var liten och inte riktigt förstod eller klarade av denna typen av spel och blev förbannad. Därför är det väldigt kul att hoppa tillbaka in i ett sådant här spel och få klara ut det!

Bild2 1993

1993 Space Machine är ett gammaldags shoot’em up spel i all sin ära

Det finns en sak som jag önskar var bättre med detta spelet och det är storyn, storyn blev tråkig och den bidrog inte med något till spelet enligt mig. Spelet lyckas dock på så många andra sätt och därför gör inte den lite halvt lama storyn så mycket, men jag hade gärna velat ha lite mer driv i det ändå. Musiken är ett exempel på något som gör extremt mycket i denna typen av spel och musiken här bidrog faktiskt till en mer njutbar upplevelse. De andra ljudeffekterna däremot kan kännas lite obalanserade tyvärr, när jag har hög volym på och när skeppet blir träffat så nästan skär det i öronen. Ibland så är många andra ljudeffekter lite smått irriterande också och de förstör för den faktiskt härliga musiken. Grafiken i 1993 Space Machine tycker jag är ett jätte plus, då den är så som den var när den höll på att utvecklas för hela 23 år sedan! Grafiken är faktiskt väldigt mysig och det känns väldigt häftigt att komma in i det här spelet och få uppleva det som det var menat att vara och alla smådetaljer och färger bidrar till en mer intressant spelupplevelse. Nästan alla gamers har någon gång spelat den här typen av spel och under en väldigt lång tid var de väldigt populära och jag tycker 1993 Space Machine visar oss varför de var så pass stora.

Bild3 1993

alla smådetaljer och färger bidrar till en mer intressant spelupplevelse

Spelet har gott om uppgraderingar och mängder olika vapen. Det finns även en mängd olika rymdskepp att välja emellan och för att komma förbi vissa banor måste du hitta bra kombinationer mellan dina vapen och rymdskepp. Det finns som sagt många skepp att välja emellan men i det stora hela så handlar det mycket om att välja om du vill ha ett snabbt och smidigt skepp eller om du vill ha ett tåligare lite slöare skepp, detta valet beror helt på din spelstil. Tro mig det blir svårt oavsett vad du väljer för skepp eller vapen och många gånger blev detta spelet för mycket för mig och jag har blivit tvungen att bara stänga ner allt och andas ett tag. Men det slutade alltid med att jag kom tillbaka och kämpade mig igenom banorna ändå, för det blev en utmaning som jag bara ville klara av.
Ett plus som spelet måste få är variationen på bossar, banor och fiender. Det fanns så många olika typer av fiender och olika områden att spelet inte kändes enformigt för mig, förutom när man dog om och om igen på samma bana men detta gjorde att jag bara blev ännu mer sugen på att klara av det.

Bild 1 1993

Spelet har gott om uppgraderingar och mängder olika vapen.

Sammanfattningsvis så tyckte jag att 1993 Space Machine var väldigt underhållande samt utmanande och det finns mycket saker som gör detta spelet bra. Visst fanns det saker som inte riktigt nådde hela vägen men det fanns så mycket annat som bidrog till en rolig spelupplevelse så det dåliga vägde inte lika mycket som allt som var bra med spelet. Allt som allt så är det ett bra spel som jag hade väldigt kul med, är det något helt nytt som vi inte sett förut? Nej men det betyder inte att det är dåligt, jag spenderade väldigt mycket mer tid på detta spelet än vad jag först trodde att jag skulle göra och det är alltid ett plus.

1993 Space Machine

7

80/10