Codemaster är äntligen tillbaka med ett sjudundrande rallyspel
som går under namnet DiRT Rally. Jag har återigen fått sätta mig bakom ratten i diverse bilar och försöka sladda mig runt leriga kurvor eller försöka maxa hastighetsmätaren på de asfalterade supervägar. Här är recensionen av Codemasters DiRT Rally! Inför alla bilspel som jag spelar sätter jag mig nästan på tvären direkt. Jag är skeptisk till alla nya funktioner, banornas exakthet eller hur marginellt alla förändringar jag gör på bilens hjulinställningar faktiskt kommer påverka min körning. Allt det här beror på att jag gärna jämför alla bilspel med mitt favoritspel i genren, RalliSport Challenge, spelet som alla glömde under den första generationens Xbox. För mig hade RalliSport Challenge precis allt, eller jag har för mig att det hade allt vilket gör att det verkligen satte ribban för mig över hur ett bilspel ska kännas. Jag minns att min far spelade mycket “Screamer” på PC, även det en finslipad diamant i rally-världen, och hur varje liten förändring på bilarnas olika inställningar faktiskt gav resultat på vägen. Men nu sitter jag med DiRT Rally och återupplever något otroligt härligt i mitt spelhjärta, nämligen perfektion.

dirtrallygameplayone

Jag vill uppleva farten och miljöerna och det får jag göra i DiRT Rally

Det tar mig inte många minuter innan jag skippar alla inställningar, genomgångsavsnitt och liknande, allt för att ta mig in i spelets inre direkt, jag vill uppleva farten och miljöerna och det får jag göra i DiRT Rally. Tyvärr blir man tvungen att köra en introduktionsbana med en Mini Cooper S, men vad gör det när vi ska få klättra uppför ett stort berg omringat av grön skog. På något underligt sätt känns det som att jag faktiskt är en av publiken som står där, jag känner den fräna lukten av grus, samtidigt som jag omsvepts i ett lugn av naturens skönhet, sen dyker Mini Coopern in och den annars lugna gruset börjar flyga hej vilt och ingen går längre säker längst körsträckan. Min första känsla när jag börjar köra bilen är att den verkligen rör sig dit jag vill bortsett från när det är en guppig väg eller om däcken mot förmodan rör sig i diket eller i närheten av bergskanten där det inte finns speciellt mycket fäste.

Ljudet, grafiken, känslan och kontrollen, allt verkligen lever i symbios med varandra och hela spelupplevelsen blir förhöjd bortom skyarna. Det är sådär ruskigt svårt som man kan förvänta sig att en “realistisk simulator” ska vara, för det är vad utvecklarna i alla fall har strävat efter. Vare sig jag väljer att styra bilen inifrån cockpit eller slicka marken så är det en oerhörd härlig upplevelse att ta en kurva med fart och känna att man verkligen blir belönad. En rolig sidenote är att kartläsarens röst vibrerar när du kör på grusvägar, och beroende på hur du kör kommer kartläsaren att agera utefter. Kör du snabbt får du inte lika många instruktioner exempelvis. Men huvudfokuset har legat och fortsätter ligga på körkänslan och den tycker jag Codemaster prickar perfekt där även systemet som låter oss spelare förändra vikten på fram och bakdäcken, lufttryck och liknande även det är så pass finslipat att man märker skillnad och ger oss en djupare upplevelse för de som vill.

dirtrallygameplaytwo

DiRT Rally kommer snurra många varv till i min konsol

Bilar och banor finns det gott om vilket gör att det kommer ta ett tag att bemästra dom alla, lite som Pokémon-spelen. Mina tre absoluta favoritbilar i skrivande stund är Lancia Stratos, Ford Fiesta R1 och Mini Cooper S, tre mycket ikoniska bilar i rallyvärlden och oerhört roliga att köra, men det finns fler, jag lovar. Banorna som erbjuds är även de riktiga reliker och återfinns i alla olika typer av rallytävlingar. Vare sig det är i de amerikanska bergen på Pikes Peak, sköna asfaltsvägar i Monte Carlo eller runt svenska Östersjön så är det här en upplevelse för alla rallyfantaster utöver det vanliga.

Sen finns det ett multiplayer-läge samt möjligheten att tävla mot andra att slå snabbast bantider och det är här man efter karriärs-läget kommer spendera störst tid. Jag har en vän som är lika entusiastisk i bilspel som mig själv, och vi kan spendera dagar, veckor och månader med att tävla på olika banor för diverse priser exempelvis en fredagsöl eller liknande. Även dessa lägen har mig ett ankare i spelminnet när jag och mina kompisar tävlade på bana två i F-Zero till Game Boy Advance. Men trots alla dessa anekdoter till min forna spelhistoria, så sätter sig DiRT Rally sig ändå på toppen av berget för tillfället och jag verkligen älskar alla olika aspekter av spelet. Kontrollen sitter störtskönt och är väldigt precis, inställningarna för bilarna gör skillnad och banorna samt dess miljö är polerad ut i fingerspetsarna och erbjuder inte bara något fint att titta på, utan förhöjer själva känslan av att det går snabbt, att vi befinner oss på en verkligt avbildad plats. DiRT Rally kommer snurra många varv till i min konsol och massor av gummi ska lossna från däcken innan jag är klar, men att jag har fått möjligheten till att bygga nya minnen i en genren som varit så fast förankrad i min barndom gör detta ännu mer njutbart.

DiRT Rally

DiRT Rally
9