Beat Da Beat är ett spel där du måste vara fokuserad till max då det händer tusen saker på skärmen på en och samma gång. Du är ett litet rymdskepp som strider emot andra rymdskepp, detta kanske inte är så originellt men spelet har sina underhållande stunder. Har du vad som krävs för att beat da beat? Detta är nämligen ett rytm spel, så mycket handlar om att hitta mönster i musiken då fienderna skjuter iväg sina skott och bomber i takt till musiken. Detta är något som fungerar väldigt bra i spelet. När man tillslut lär sig låtarna och takterna så blir allt genast mycket lättare och man kan börja förutse vad fienden kommer göra, detta gjorde att det blev aningen lättare då i början allt bara kändes som totalt kaos.

Bild3beatdabeat

När man tillslut lär sig låtarna och takterna så blir allt genast mycket lättare

Grafiken i Beat Da Beat är väldigt mysig och många gånger ganska imponerande med allt blixtrande, alla färger och alla mönster och former som uppstår från fiendernas skott,bomber och raketer. Även fast jag uppskattar grafiken så är det verkligen musiken som förtjänar beröm, musiken är bra och timingen till allt som händer på skärmen är perfekt och detta bidrar till en roligare spelupplevelse. Du uppmanas i startskärmen att använda hörlurar för maximal upplevelse och det är nog bara att hålla med om då musiken verkligen lyfter Beat Da Beat.

Bild1 beatdabeat

Grafiken i Beat Da Beat är väldigt mysig och många gånger ganska imponerande

Jag är inte riktigt säker på att detta spelet passar som ett PC spel dock. Det är från början utvecklat för mobiltelefoner och det lyser igenom lite på det sättet att det inte är något jag gärna sätter mig och spelar i flera timmar. Det känns mer som ett spel du drar upp en snabbis på bussen eller bara lite snabbt i väntan på annat. Jag blir inte fast och jag känner inget större behov att spela igenom det på varenda svårighetsgrad som finns. Detta är dock bara ett problem jag hade, fienderna är ett annat. Även fast fienderna kommer i olika former och rör sig på olika sätt så känns dem oinspirerade och ibland väldigt tråkiga och detta tar bort lite utav känslan för mig. En annan sak jag tyckte var lite synd var att börja om från början om och om igen efter varje förlust, det är inte gjort för att du ska kunna köra igenom det på en gång. Du behöver nöta på ett par gånger för att kunna samla ihop mynt som fienderna släpper när du besegrar dem för att kunna köpa nya uppgraderingar eller nya rymdskepp. Även fast Beat Da Beat var underhållande ibland så fann jag det inte så roligt att jag gärna spelar om samma banor med samma musik flera gånger, för att sedan kunna låsa upp en uppgradering som knappt hjälper.

Bild2beatdabeat

Det känns mer som ett spel du drar upp en snabbis på bussen eller bara lite snabbt i väntan på annat.

Beat Da Beat känns inte som ett PC-spel som sagt det hade kunnat stanna mobilt då jag tror det passar bättre där,  men något jag kan tänka mig är bättre på PC är nog styrningen. Jag hade lite svårigheter med att klara ut spelet på datorn och kan därför tänka mig att styrningen måste vara jobbigare på mobilen. I det stora hela så hade Beat Da Beat väldigt mysig grafik och musiken fungerade extremt bra, men tyvärr är det inte riktigt ett spel som kommer fastna i minnet på mig och jag kommer förmodligen inte sakna det speciellt mycket. I längden blir det enformigt och man kanske hade kunnat undvika detta med mer fiender som var lite speciella, mer banor och mer musik så man inte sitter och lyssnar på samma musik hela tiden. Styrningen, musiken och grafiken är som sagt delar som lyfter spelet på många sätt men tyvärr så räcker det inte riktigt hela vägen för mig.

album

Beat Da Beat

Beat Da Beat