• Utvecklare: Gust Co.Ltd.
  • Utgivare: Koei Tecmo
  • Genre: Rollspel
  • Finns till: PlayStation 3 | PlayStation 4 | PS VITA
  • Släpps: 2016-04-01

När det första helgonet förseglade demonernas härskare, Lord of Eternal Night – Nightlord, lät han sitt blåa blod regna över världen som hämnd och alla, utom några få, som blev träffades av det förvandlades till demoner. De få som inte blev demoner blev halvdemoner och de slåss mot demonerna. Eftersom helgonet inte gjorde ett superbra jobb så måste ett nytt helgon upprepa pressen lite då och då. Curia är en hemlig organisation som leds av påven, och det är de som utser nya helgon och tilldelar dem en halvdemon som beskyddare till det är dags att återförsegla Nightlord igen. Spelet börjar med att helgonet Lilysse och hennes beskyddare Anrnice anländer till en ö där det nästan bara finns demoner. Väl där möter vi Simon som har hand om hotellet som används som bas när vi utforskar ön. På hotellet finns gästerna Alucard, en professor som är där för att forska om demonerna, och Lloyd, en köpman som är där för att leta efter saker han kan sälja. Trots Alucards lovande namn (läs det baklänges) så är det just bara ett namn.

Det är från hotellet man utgår när man ska göra uppdragen som för storyn framåt. Man får även en del sidouppdrag och andra quests, men de består till största delen bara av att döda x-antal av x-typ av fiende eller att anlända på en specifik plats. Med sig på uppdragen får man några tama demoner som kallas Servans, och under spelets gång så kan man skaffa flera Servans, antingen genom vissa affärer eller som random drops från fiender.
Det är även på hotellet man gör allt sitt levlande och all sitt utrustande av gear. Det är även här man väljer vilka Servans man vill ha med sig samt utrustar dem med gear. Väl utanför hotellet kan man inte ändra något. Ditt gear som används till dina Servans och dig själv är inte särskilt viktigt, det droppas hela tiden nytt gear och till slut orkar man inte ens byta. Man kan max ha 250 gear i sitt inventory och flera gånger under spelets gång säljer jag har för att det är fullt.

Nightsofazuretxtscrnone

När man lämnar hotellet kommer man till världskartan och därifrån får man välja sin destination, men det är ett väldigt linjärt spel. Från början är bara ett område upplåst och du kan bara låsa upp områden som storyn kräver. Det kommer sidouppdrag som tvingar dig tillbaka till gamla områden men eftersom fiendernas level aldrig går upp så känns det rätt meningslöst att besöka gamla områden när fienderna där släpper 2-3 blood och man behöver 500.000 för att levla upp. Arnice har 10 levlar, Servans likaså och genom att döda fiender som släpper blood så kan Arnice levla upp i ett speciellt rum på hotellet. Det är en drömvärld där bara hon och Lilysse är och av någon anledning måste levlande ske i bikini och ett sönderslitet nattlinne. När man är utanför hotellet har man 15 minuter på sig att göra det man ska och återvända till hotellet. Man kan antingen återvända via menyn när man känner för det eller använda dörrar som finns lite här och var. Dörrarna fungerar som checkpoints på kartan och man kan börja ifrån dem igen när man vill fortsätta. Om tiden går ut blir man tillbakaskickad till hotellet, men man får behålla allt man samlat på sig. Det får tidsbegränsningen att kännas helt onödig.

Nights of Azure är ett hack n’ slash med rollspelsinslag, Arnice har tre olika attacker, en svag, en stark, och en special. Hon har även tre olika former av super, där hon för en liten stund förvandlas till en demon och kan dela ut ordentligt med skada. Det är vilka Servans man har med sig som avgör vilken form hon antar när man aktiverar hennes super.

Nightsofazuretxtscrntwo

Nights of Azure är inte ett speciellt långt spel och det som drar ut på speltiden är repetitiva sidouppdrag som man tröttar ganska fort på. Grafiken är inget imponerande och det är väldigt fyllt med buggar där exempelvis hår eller andra saker går igenom varandra. Det absolut bästa i spelet är musiken. Soundtracket är klockrent.

När man klarat spelet kan man välja att starta om precis innan man spöar slutbossen. Genom att göra det låser man upp några nya uppdrag, två nya bossar och Arnice levelcap ökar med 1 level. Den stora missen med det här spelläget är att fiendens levlar inte går upp. Man blir fortfarande skickad på sidouppdrag där fiender har så låg level att dom lika gärna hade kunnat vara inredning. Bortsett från grafiska buggar och tråkiga sidouppdrag så har jag haft roligt med Nights of Azure. Har man tid över och vill spela något lättsamt så är det här ett bra alternativ. Det är ett ganska lätt spel och det tar inte jättelång tid att klara.

Nights of Azure

7

5