Samurai Warriors 4 – II är den första delen i serien jag spelar på Playstation 4, tidigare har jag även spelat en hel del Warriors Orochi 3 Ultimate som förutom blandar in karaktärer från Dead or Alive är mycket mer rent action betonat med en ganska flummig story.

Samurai Warriors 4 – II och Samurai Warriors 4 Empires som Lillbirro nyligen recenserade går faktiskt går hand i hand. Äger du Samurai Warriors 4 – II kan du således ladda in din sparfil till Empires och på så sätt få dina bonusar importerade och andra relationer som skapats. Medan Empires är det mer taktiska av de två är 4-II mer från den gamla skolan av Omega Force hack ‘n slash serie, på gott och ont.

swarriorsfourtwotxtscrnone

Utmaningar finns det gott om och dessa håller spelet vid liv

Först och främst är spelet förbannat snyggt (i alla fall karaktärerna) det är lättspelat och har dessutom en relativt fungerande multiplayer del, med relativt menar jag att efter varje valt uppdrag som slutförs sparkas din vän ut för att du sedan ska bjuda in honom ännu en gång. Kontrollerna är desamma som i tidigare, en knapp slår vanligt, en knapp slår hårdare, en knapp hoppar du med, en knapp är för specialattacken samt en knapp blockerar du med.

Mushu attackerna är lika coola att titta på som förr och även om de tenderar att bli repetitiva är de nödvändiga för att ta sig ur situationer där du har lite liv eller måste besegra x antal fiender på tid. Utmaningar finns det gott om och dessa håller spelet vid liv efter du spelat igenom de olika story kapitel som spelet bjuder på.  Hela 13 stycken story scenarios finns att spela, där du låser upp resterande 12 genom att ta dig framåt i spelet. Personligen gillar jag detta och det ger mig som spelare en morot att vilja spela mer för att låsa upp de andra. varje scenario har fem stycken banor där berättelsen tar plats, spelet har även ett läge kallat freemode som låter dig spela igenom samma scenario med vilken karaktär du vill.

swarriorsfourtwotxtscrntwo

Jag vet inte om det är Japansk snusktänkande som lever kvar

Även om jag tycker om flertalet karaktärer i spelet är det mycket roligare att skapa egna. Det jag ser som ett minus är att de kvinnliga karaktärernas byststorlek går att ändra när det inte finns någon motsvarighet till männen. Jag vet inte om det är Japansk snusktänkande som lever kvar i dessa typer av spel eller om pungförstoring inte var lika aktuellt som studsiga bröst. Bortsett från mitt klagomål så finns det andra saker att ändra på såsom vilken typ av vapen din karaktär ska använda, kläder och annat skoj. Sedan är det bara att ta din egna karaktär ut på stridsfältet och levla

Sist men inte minst har även Samurai Warriors 4 – II ett survival mode där du får belöningar baserat på hur högt upp i tornet du kommer utan att dö. Du får checkpoints lite då och då vilket innebär att du kan starta på nivå 30 direkt istället för att spela om från nivå 1. Belöningarna du får här tillhör helt klart spelets bästa och det är väl spenderad tid, Det finns två spellägen i survival mode: Standard som är precis det som nämns ovan samt challange. Challange går ut på att du ska få så höga poäng som möjligt och därmed även tävla mot andra via leaderboards. Ett roligt plus i kanten på ett redan roligt spel.

swarriorsfourtwotxtscrnthree

Målet som är att låsa upp en signature skill

Levelsystemet som används till de olika karaktärerna är en rolig sak men jag önskar det hade vart lite mer rpg inspirerat. Du låser upp snabbare hästridning, ökad hastighet på din karaktär, snabbare uppladdning av specialattackerna samt målet som är att låsa upp en signature skill. Denna ger en bonus och går att använda sig av till alla karaktärer oavsett vilken du väljer eller skapat. Dessa kan till exempel tilldela ökad attack men sänkt försvar vice versa eller något helt annat som solstrålar från himlen som skadar allt på skärmen under kort stund.

Förutom levelsystemet kan du även kombinera vapen du hittar för att göra dessa kraftigare. Detta gäller även hästarna i spelet som du kan rida på, min egna häst är löjligt snabb (alltså löjligt många hästkrafter) Somliga vapen innehåller även element attributer såsom; vind, eld, is och död m.flera. Vind gör att du skadar fiender även om de blockerar dina attacker, Jord stunar fiender och gör lite skada medan de är stunade och lightning skadar fiender runtomkring dig med en elektrisk storm. Vilket element du vill använda dig av är helt upp till dig men det är kul att prova på lite olika och se vad som passar situationen bäst, har du tur får du ett svinkraftigt vapen som har alla element på sig vilket är det bästa av två världar.

swarriorsfourtwotxtscrnfour

Har du tur får du ett svinkraftigt vapen

Jag gillar verkligen Samurai Warriors 4 – II och den tid jag lagt ned på spelet har gett mig något mer än bara knapptryckningar, om detta beror på en bättre story, ett fungerande multiplayer system eller survival mode kan jag inte svara på. Kanske är det alla nämnda, oavsett vet jag att jag kommer gå tillbaka till Warriors 4 – II flera gånger under senare tillfälle, sådana tillfällen där jag inte måste läsa massvis av text eller fördjupa mig i storyn utan bara spela. Kalla det slöspela, kalla det tidsfördriv men kul är det! (allra mest tillsammans med en vän) Det finns flera delar i serien jag uppskattat men Warriors 4- II är en av de som ligger högst på listan och tillsammans med Dynasty Warrior serien får vi äta oss mätta på hack ‘n slash när vi vill!

Samurai Warriors 4-II

7.25

80/10