• Utvecklare: Double Fine Productions
  • Utgivare: Double Fine Productions
  • Genre: Peka & klicka | Äventyr
  • Finns till: OS X | PlayStation 4 | PS VITA | Windows
  • Släpps: 2016-03-22

När jag var knappt 5 år gjorde en man vid namn Tim Schafer ett spel som jag minns min syster spelade en hel del. Det var ett spel med roliga gubbar, framför allt gubben med blont och spretigt hår precis som mitt eget. Det spelet hon då spelade hette Day of the Tentacle till PC, och vid ett tillfälle var spelaren tvungen att använda spelets manual för att komma vidare i spelet. Den innovationen inom peka-klicka genren var markant och Tim Schafer blev mer eller mindre kallad för geni. Idag, 23 år senare släpper Double Fine Productions samma spel i ny förpackning  och för den moderna konsolen. Den omgjorda versionen erbjuder något skarpare grafik och nya dialoger/text med vissa karaktärer.

dayofthetentaclegameplaytrhee

Målet är att de tillsammans ska stoppa den muterade tentakel-figuren

Tim Schafer och hans utvecklarteam hade bara ett mål med spelet, och det var att spelaren skulle bjudas med på ett interaktivt äventyr i en tecknad värld där mycket inspiration ska ha hämtats ifrån Looney Tunes och Tom & Jerry. I den nyutgivna utgåvan av Day of the Tentacle prövar man hur spelet står sig mot de lite mer moderna spelen i genren. Bara en sådan sak ifall en karaktär blir arg beroende på vad du sagt eller gjort, kommer det numera ut ånga från öronen och ansiktet är nära på att explodera. Back in the days var det här helt omöjligt, och karaktären fick en röd ton på ansiktet istället för beige färg. Det är dom här småsakerna som gör att hela äventyret ändå kan kännas nytt och fräscht, trots att man fortfarande kan det mesta utantill. Det är helt enkelt en upphottad version av originalspelet, med de moderna grafiska verktygen.

Day of the Tentacle är inte ett jätteavancerat peka-klicka äventyr, däremot finns det en hel del olika pussel som kan kännas långdragna för den nya spelaren. Vid ett tillfälle ska man lura ut en gubbe ifrån ett rum, för att välta dennes stora högtalare och skruva upp högsta volym på musiken för att vid nästa sekvens springa ned på bottenvåningen och ta emot en fallande pannkaka ifrån taket. Ni hör ju hur vrickat det låter, och det här är spelets grundidé, allt ska kännas riktigt korkat och bjuda på en hel del skratt. Än idag kan jag tycka att många av skämten eller saker som kombineras fortfarande är lika roligt. Jag menar en tidsresande hamster i gummidräkt, vem skulle tacka nej.dayofthetentaclegameplaytwo

Tre vänner, en stor, en liten och en corky-karaktär signar upp för att pröva tidsmaskinen

Spelets handling utgörs av en galen forskare som prövar en ny tidsmaskin. Tre vänner, en stor, en liten och en corky-karaktär signar upp för att pröva tidsmaskinen och reser tillbaka i tiden. Däremot hamnar de inte i samma tidsepok, utan den enda hamnar långt bak i tiden i en stor villa med tjänstefolk. En annan sitter i fängelse i framtiden, och den tredje befinner sig långt ute i vischan i okänd tid. Målet är att de tillsammans ska stoppa den muterade tentakel-figuren som uppges vara riktigt farlig för allmänheten vars mål inte helt oväntat är att ta över hela världen.

Här har vi ett gammalt spel som med hjälp av ett nytt yttre faktiskt står sig på marknad än i dag. Visserligen är inte peka-klicka-äventyren en jättestor genre idag som de kanske var tidigare årtionden, men Day of the Tentacle är ett spel alla bör pröva. Det märks dock på utförandet och miljöerna att det har ett par år på nacken, men när jag nu sitter och spelar om spelet och alla pussel sitter i hjärtat och hjärnan kan jag fortfarande tycka att det är ett riktigt bra spel. Det jag däremot kunde önskat är ett par nya pussel, omgjorda pussel eller bara att lägga till något utöver det originella. Day of the Tentacle är en klenod som måste upplevas, därmed basta.

Day of the Tentacle Remastered

7

6