Att springa runt med svärdet eller yxan i högsta hugg och svinga det in i horder av fiender är något tillfredsställande, och det är precis vad Samurai Warrior 4: Empires erbjuder. Och nytt för denna upplaga av det populära spelet är det taktiska spelet bakom kulisserna, och aldrig har det varit lika rogivande som det är precis nu. Till alla som är nya för denna typ av spelserie, så handlar Samurai Warriors, Dynasty Warriors och andra liknande spel om att du ska försöka bygga upp en så stor kombo som möjligt, klara av de gigantiska banorna på så kort tid som möjligt och slippa använda allt för mycket hjärnkraft i din väg till mäktig världsledare.  Men Samurai Warriors tar nog priset som mest actionfyllda och belönande av de nämnda serierna.

samuraiwarriorfourgameplayone

Storyn som i det här fallet är att bygga upp ett kejsardöme

När spelet startar och vi kastats in i hetluften direkt känner vi snabbt av knapptryckningarna i tummen och vet att det här inte kommer sluta speciellt bra för varken tummar eller handleder, men vad gör det egentligen när vi bjuds på pricksäker action. Det känns aldrig konstigt att styra din karaktär och inte heller att ta död på fienderna. Vi använder två olika slag-knappar, en hoppknapp, och en knapp för att göra en ultra-super-specialare and that’s about it. Spelaren får möjlighet att välja mellan flera olika karaktärer alla med olika spelmekanismer och vapen, men alla rör det sig någorlunda lika och förhöjer inte själva spelupplevelsen något markant. Det tillför däremot en liten variation för att göra farmandet/grindandet mer behagligt. Allt eftersom att vi tar oss igenom storyn som i det här fallet är att bygga upp ett kejsardöme och störta motståndarna så låser vi upp ytterligare karaktärer att slåss med.

samuraiwarriorfourgameplaythree

Dessutom är det riktigt kul att få skapa sina egna karaktärer

Det som gör att just Samurai Warrior 4: Empire står ut ifrån mängden är just den taktiska aspekten av att kontrollera ditt dojo, platsen där vi uppgraderar våra karaktärer, vår arme, vapen och ger vårt folk en anledning till att tro på oss som är ute i fältet och krigar oss blodiga. Det här är ett obligatoriskt moment, och känner du att det här inte är något för dig kan du söka råd från en av ledarna som du själv valt ut, så sköter sig det taktiska “bakom-kulisserna”-spelet sig själv. Alla dessa uppgraderingar och saker som mat och arméstyrka påverkas av dina karaktärer och vilken typ av egenskap som är starkast inom, som exempelvis ledarskap. En stark ledare har enklare att bygga större arméer, medan en politisk karaktär enklare skapar allianser med andra fraktioner. Målet är som sagt att ta över hela världen vars utförande påminner mycket om det som händer i Civilization-spelen, nämligen att sakta men säkert utrota fienderna en efter en, eller bilda allianser med sagda motståndare och vinna på det sättet. Men vi är inte de enda som vill bli världsmäktiga, motståndarna vill exakt samma sak och kommer göra allt i sin makt för att stoppa dig. Här tycker jag vi bjuds på en ständig utmaning och det taktiska spelet känns allt som oftast väldigt värt att spendera tid i och organisera trupperna på olika platser för att både infria mina mål som anfallare och försvarare.

samuraiwarriorfourgameplaytwo

Allt går ut på att döda motståndarnas ledare

Som redan nämnts tidigare så är däremot det här spelet väldigt hjärndött och blir snabbt tråkigt när varje fight i princip går ut på samma sak, att döda horder av fiender. När jag har klarat två eller tre strider i rad, så känns nästa fight väldigt avlägsen och näst intill tråkig att närma sig. Det är för mycket samma lika oberoende på vilken armé vi står upp emot, eller om vi ska försöka anfalla. Allt går ut på att döda motståndarnas ledare, sen är det slut. För att göra detta springer vi runt och dräper fiendegrupp efter fiendegrupp, och de fem-tio minuter som går åt till att kriga känns mer som 30-40 minuter mot slutet och jag hade personligen önskat mig en möjlighet att “simulera” fighterna, då jag faktiskt gillar det taktiska spelet som har lagts till. Inför nästa release av ett liknande spel hoppas jag på variation och ett större inflytande på karaktärsskapandet eller möjligheten att skräddarsy något mer än att bara byta vapen eller kombinera två olika slagskämpar i samma grupp. Dessutom är det riktigt kul att få skapa sina egna karaktärer som du sedan kan ha med i spelets strider eller som rådgivare.

En andra åsikt:

Jag gillar det Omega Force försöker sig på med Samurai Warriors 4: Empires, att lägga till en taktisk aspekt i ett ganska numera repetitivt spel där två knappar används konstant för att dräpa så många fiender som möjligt. Det är helt klart ett steg i rätt riktning för serien, tyvärr så utförs det inte lika bra och det tog mig för lång tid att komma in i spelet då alla förklaringar gjorde mig mer förvirrad än vis. Jag har ändå kul med spelet men när det kommer till multiplayer blir det huvudvärk och onödigt komplicerat då detta borde vara något Omega Force har mer än bra koll på. Ett helt okej taktik/Hack ‘N Slash spel i väntan på något mer revolutionerande. 7/10 – Studio23

Samurai Warriors 4: Empires

Samurai Warriors 4: Empires
7