När jag ska ta en slurk kaffe märker jag att handen nästan krampat sig fast på datormusen och jag får kämpa en stund för att få smärtan i krampande muskler att släppa. Plantera är en clicker som det är ganska lätt att fastna i. Desto mer och snabbare du klickar – desto snabbare får du pengar och levels. Med den söta, pixliga grafiken och avslappnande blippbloppiga musiken i bakgrunden är det lätt att förlora sig i det eviga klickandet.

Så fort du startar spelet så börjar klickandet. Ingen mjukstart med tutorial som visar vad du ska göra, det är bara att tuta och köra. Men spelet är väldigt intuitivt och jobbar mest med bildspråk, det finns inte särskilt mycket text i spelet. Du börjar med en gräsplätt vid havet. Jag tar mig friheten att tro att det är vid havet eftersom vattnet tycks fortgå i oändlighet åt både höger och vänster. Där kan du så börja plantera. En liten buske, en liten odlingsplätt, ett litet träd. Så börjar det maniska klickandet.

Planteratxtscrnone

Jag har lite svårt att se det här spelet hålla i längden

I början får du bra utväxling för ditt klickande. Att trycka på ett äpple så det ramlar ner från trädet istället för att vänta på att det ska ramla ner av sig själv gör att ett nytt kan börja växa snabbare. Desto snabbare du får bort saker – desto snabbare växer nya saker. Allt eftersom du levlar får du nya saker att odla och du kan sätta ut lite olika typer av djur. Spelet jobbar med tre rader, en för odlingsplättar, en för buskar och en för träd så du sätter dem framför varandra och bygger på så sätt ett fint landskap. Men du måste skydda dina odlingar också! Det dyker upp olika saker beroende på vad du har planterat och vad du har för djur. Till exempel kommer det gulliga rosa kaniner och försöker sno saker från dina land, vargar som vill käka upp dina får och kråkor som tänker mumsa i sig dina körsbär. I sann clicker-anda så klickar du helt vilt på dem så de blir rädda och springer iväg. Du kan också bygga fågelskrämmor som automatiskt skrämmer bort fåglar och köpa vakthundar som jagar iväg ovälkomna gäster.

Men desto längre du håller på – desto dyrare blir allt att köpa. För varje sak du köper kostar nästa sak av samma sort lite mer och du kommer snabbt upp i extremt höga kostnader för att köpa nya saker och ny mark att odla på. Det är här det också blir omöjligt att hålla på och klicka på saker. Det är för mycket och du har ändå små blå hjälpredor som går och plockar upp och skördar åt dig. Du behöver egentligen inte alls det där maniska klickandet du ägnat dig åt. Möjligheten finns att betala för att dina hjälpredor ska fortsätta jobba när du inte spelar. En timme extra arbetstid får du ut för varje gång du pungar ut med surt förvärvade pengar.

Planteratxtscrntwo

Du måste skydda dina odlingar

När du nått den här punkten att det inte lönar sig att klicka mer och du startar spelet bara för att casha in pengar och starta om timern för dina hjälpredor så byter spelet karaktär. Jag startar det bara ibland och ser så att alla verkar ha det bra. Det är fortfarande tillfredsställande att hitta en stor hög med frukt som ingen hjälpreda engagerat sig i än och klicka loss helt vilt på den och se pengarna rulla in, men det har ändå tappat sin tjusning lite.

Hela spelet känns faktiskt som ett mobilspel. I sin platta sidoscrollande karaktär med väldigt lite text och sättet spelet fortsätter utan att du är där. Det känns egentligen som jag spelar det på fel plattform för ibland tappar jag bort muspekaren i gyttret av körsbär, apelsiner, morötter och blåbär. Jag känner mig nästan förvånad över att det inte finns några mikro-transaktioner där jag kan betala för att få uppgraderingar snabbare. Å andra sidan gör spelets natur att det är något du kan spela i ett par minuter här och där, det krävs ingen större tidsinvestering i taget och det passar bra när du bara har en liten stund över.

Planteratxtscrnthree

Jag känner mig nästan förvånad över att det inte finns några mikro-transaktioner

Mysigt som det är så har jag ändå bara fyra timmar i spelet och jag har redan för ett par timmar sedan nått punkten när klickandet inte lönar sig mer. Jag har lite svårt att se det här spelet hålla i längden, men som tidsfördriv inemellan annat fungerar det bra. Som sagt är det ju väldigt tillfredsställande att hitta den där jättehögen med frukt och bär och bara klicka loss helt vilt och om man är lagd åt achievement hållet så är det ett gäng steam achievements som är väldigt lätta att få.

Plantera

Plantera
7