Portal Knights är ett riktigt gulligt sandbox RPG med sockersöt och riktigt detaljerad grafik. Spelvärlden har gått åt fanders i ”The Fracture”, lite oklart vad det var som orsakade det, men kontentan är att världen har slitits i delar och nu flyter landmassorna omkring som öar och enda sättet att färdas mellan dem är via portaler. Tyvärr är alla portalerna inaktiva och det faller på dig att öppna dem för att kunna utforska världen. Det finns tre klasser i spelet: Warrior, Ranger och Mage. De är ganska stereotypa och du får ungefär vad du förväntar dig, rent spelmässigt sett. Som tur är så finns det många valmöjligheter i hur din figur ska se ut och det är lätt att skapa en karaktär som känns personlig. Stora pluspoäng för att jag kunde ge min kvinnliga Ranger en sådan tjusig rosa mustasch! Så fort du kan börja göra utrustning till din karaktär blir den också mer särpräglad eftersom det finns många olika, snygga och detaljerade utstyrslar att välja mellan.

portalknightsgameplaythree

Det är lätt att skapa en karaktär som känns personlig

Väl inne i spelet landar du omedelbart på en av öarna – en väldigt idyllisk sådan och du får genast några quests att ta itu med! Du lär dig grundläggande kontroller, hur du interagerar med din craftingstation och hur du konstruerar byggnader. Tyvärr har världen som sagt gått åt fanders så huset på din ö är i lite behov av reparation. Det känns kul att få bygga själv, men samtidigt skönt att ha ett hus hyfsat färdigt så du inte behöver stressa ihop ett det första du gör.

Efter att ha fixat runt lite på din ö så blir det dags att ta itu med portalen som står mitt på ön och som kommer leda dig vidare till nya äventyr. Den aktiveras genom att du stoppar i ”portal stones” i den. Sex stycken ska det vara per portal och du skapar de här stenarna med hjälp av stenfragment du hittar i världen. De kan tappas av monster du dödar eller ramlar ur block när du hugger sönder dem. Eftersom spelet dels går ut på att utforska så stöter du ihop med många monster att fightas med och dels går det ut på att bygga nya saker så då gräver du bort en hel del block. Det är alltså ganska enkelt att få tag i stenar att aktivera portalerna med, men det gör ändå att du inte bara kan rusa genom spelet. Animationerna är över lag väldigt bra. Stilen på både grafik och animationer är lite överdriven och serietecknings-aktig.

Fighterna mot monster är fartfyllda och tack vare bra animering kan du lära dig att läsa av vad fienden tänker göra så du i god tid kan skutta undan från deras attacker. Det finns också några regelrätta bossar i spelet. De är enorma och har luriga specialförmågor. Du måste lista ut hur de fungerar för att klara av bossen. Jag tyckte inte att de var så svåra att klura ut, men striderna kändes riktigt episka. Om din karaktär ändå skulle dö så börjar du bara igen på den lysande rutan där du först startade äventyret på just den ön du befinner dig på.

portalknightsgameplaytwo

Episka bossfighter i sann RPG-anda

På öarna finns många olika typer av miljöer och alla känns väldigt unika och välgenomtänkta. Förutom olika växtlighet och monster jobbar de också starkt med färgschema och ljussättning för att skapa stämning. Det finns olika byggnader att utforska och mängder av spännande underjordiska gångar och grottor där det gömmer sig såväl monster som skattkistor. Craftingsystemet är bra, men det kräver en del pyssel. Du behöver många olika komponenter för att göra riktigt bra saker. En fiffig feature finns då på världskartan där du ser alla öar du upptäckt och som du använder för att hoppa mellan alla upptäckta öar. Respektive ö tillhandahåller varsitt infokort där det står exakt vilka resurser du kan få tag på just där. Behöver du järn för att göra ett nytt svärd kan du helt enkelt bara kolla vilken ö järnmalm finns på och ta dig dit på nolltid. När du kommit till en lite högre level kan du också göra en slagruta som med hjälp av cirklar på skärmen visar om du är i närheten av någon värdefull resurs du kan gräva upp. Cirklarna lyser starkare och blir snävare på skärmen desto närmre du är något och det underlättar verkligen i sökandet.

portalknightsgameplayone

Upp till fyra spelare kan äventyra tillsammans

Du kan själv välja vilken ö som ska vara ditt hem. Jag bodde kvar på den första ön för att den var så fin och jag tog dit frön av det mesta från de andra öarna och planterade där för att ha allting lätt åtkomligt när jag till exempel behövde göra nya healing potions. Förutom odlandet såg jag inte så mycket mening med att bygga någon större bas och det fanns inte så många olika block att tillverka för att bygga med. I skrivande stund är det här spelet i Early Access, men det känns inte som det. Vissa saker behöver kanske utvidgas lite, vissa moment blir lite repetitiva och en del saker behöver finjusteras, men spelet flyter jättebra och jag har inte stött på några buggar och det har under mina hittills 10 spelade timmar inte kraschat en enda gång. Spelet är lagom enkelt och lagom svårt för att passa de flesta och jag kan tänka mig att det här är ett spel där både yngre och äldre generationer kan spela tillsammans och ha riktigt kul.

Portal Knights

7.5

90/10