“Släpp mig kvinna, ser du inte att folk brinner här?!”, mina ord lämnar mina sammanbitna läppar innan jag inser vad jag har sagt. Min flickvän stirrar på mig bistert och påminner om att klockan har passerat långt efter läggdags. Jag har varit upptagen med att rädda liv, men hon har inte sympati för mina invånare i Emergency 2016. Jag pausar, lutar mig tillbaka, gnider mina torra ögon och inser med uppriktig förvåning att jag har varit helt uppslukad av spelet. Ett spel som, vid en första anblick, inte skulle ge mig särskilt mycket.

Ditt uppdrag: hålla staden säker. Det låter kanske inte så farligt, speciellt inte när du har en pausknapp som stannar all aktivitet och låter dig planera ut vartenda drag med stor självsäkerhet. Det är först när du tillåter spelet att dra igång som paniken infinner sig. Helt plötsligt brinner en hel byggnad; någon sitter fast på taket, flera har fallit ut ur sina fönster, elden sprider sig, folk omkring börjar få panik och pyromanen som anlagt branden är på flykt! Här har vi inte tid för att lalla runt med någon paus-knapp inte, utan här är det full rulle som gäller och hela arsenalen med sjukvårdare, ambulanser, poliser, stegbilar och brandbilar ska ut – och det fort.

emergency2016five

Vårda skurken och kör honom till sjukhuset

Varje enhet måste interagera med varje uppgift enskilt och detaljstyrningen ger spelet lika mycket trovärdighet som frustration. När enheten väl är på plats måste du beordra dem att gå ut ur bilen, eventuellt ge dem ett verktyg och därefter ange vad de ska göra och var. Förvirringen hos mig verkar smitta av sig till AI:n i spelet och inom loppet av minuter är ditt lilla kaos helt plötsligt ditt stora kaos. Brandbilen som du hade parkerat nära och bra till det brinnande huset var tydligen inte flamsäker och står nu i ironiska lågor. Brandmännens pulversläckare gör patetiska försök till att släcka det animerade infernot och husets invånare blir bara mer och mer hemlösa. Pyromanen står och gömmer sig i en park och mina poliser har jagat den här skurken tillräckligt länge för att mitt tålamod ska tryta. De får varsin pistol och därefter flyger skottsalvorna tills pyromanen är död. Nytt uppdrag: vårda skurken och kör honom till sjukhuset. Attans…

När du tvingas handskas med uppemot tio enheter på samma plats, med alla i sin egen roll, blir spelet den utmaning du inte förväntade dig. Vissa springer runt, vissa står bara stilla och betraktar spektaklet och vissa har du glömt borta vid ditt förra uppdrag. Det är nu du pausar spelet. Det är helt ok. Samla dina tankar och ge dig på det igen. Det är inte ditt fel att spelet har buggar som nöter bort emaljen i ditt tandagnisslan. För buggar finns det gott om. Den mest tydliga och irriterande buggen dyker upp när du är klar med dina enheters uppdrag och det är dags att åka tillbaka till ditt högkvarter: du måste ange att enheten (med varierande antal människor per bil) ska sätta sig i bilen och därefter beordrar du hela bilen att återvända. Men vad händer om det inte sitter någon i bilen? Om du har glömt att be din sjukvårdare att packa ihop sin väska och sätta sig bakom ratten? Jo, bilen åker iväg ändå. Utan din sjukvårdare. Utan någon alls faktiskt. Resultatet blir en kvarglömd anställd och en tom bil i högkvarteret. Bilen kan du fortfarande skicka ut på nya uppdrag, men det finns ingen som kan gå ut ur den och göra sitt jobb. Oftast inser du inte ditt misstag och dyrbar tid försvinner i spelet.

emergency2016three

Pyromanen står och gömmer sig i en park

Grafikmässigt vinner inte spelet några priser, men de fungerar bra för dess syfte. Det är animationerna som gör att spelet plockar åt sig några extrapoäng. Läkarna utför olika undersökningar beroende på patientens åkomma, utrustningen som krävs för uppgiften hämtas och lämnas i bilen, den kriminelle måste gå ner på knä innan ett gripande kan göras, och så vidare. Det mesta sker på ett realistiskt sätt, även om det finns mycket problem med pathfinding för AI:n där de väljer att gå runt ett helt kvarter istället för tjugo meter åt höger. Farten i spelet är behaglig och det finns kontroller för att snabba upp processen när det behövs. Alla uppdrag annonseras med röst och text och informationsrutorna går även att minimera om de blir för störiga.

Spelet kostar 39,99€ (375 kr) på Steam, något som kan tyckas vara saftigt med tanke på att allmänheten uppfattar att Emergency 2016 är endast en nysläppt Emergency 5 (2014) utan några större buggfixar. Det som kan locka köpare är dock att spelet är öppet för mods och att det inkluderar en map-editor där du kan skapa dina egna städer och uppdrag. Tyvärr är editorn inte direkt användarvänlig i sitt upplägg, men har man arbetat i liknande miljöer kan detta tillföra ytterligare speltimmar. Utöver den nya kampanjen tillåter även spelet ett multiplayer-läge där du antingen kan samarbeta med eller tävla mot en kompis. Du kan även tillföra mer utmaning genom att spela challenge-mode eller endless game.

emergency2016four

Det som kan locka köpare är dock att spelet är öppet för mods

Sammanfattningsvis blev Emergency 2016 en överraskning. Det är kaotiskt i flera fall, tråkigt lugnt i andra. Buggarna gör spelet frustrerande många gånger och det finns mycket kvar att önska. Men den har en viss charm, en svårighetströskel som man måste komma över för att uppskatta spelets intentioner och det gör att man fastnar. Jag gick från att vara en kärleksfull pojkvän till en stressad skrik-pelle som brydde sig mer om att rädda brinnande hitte-på-människor efter några timmar av spelande och det tycker jag säger något om hur inblandad man blir. Det är inte världens bästa spel, men för den som gillar liknande titlar kan finna sig själv med många timmar av hjälteaktioner.

Emergency 2016

Emergency 2016
6