20 år efter att mänskligheten förlorade kriget har aliens ockuperat planeten. Utåt sett verkar allt frid och fröjd, men det finns en motståndsrörelse som misstänker att TV-sändningarnas propaganda kanske är lite för bra för att vara sann. Vi kastas genast in i en futuristisk värld och motståndsrörelsens kamp mot vad som initialt känns som en oövervinnerligt mäktig fiende. Den omedelbara känslan av David mot Goliat trimmar igång den välkända stresskänslan från XCOM.

Du slåss med hjälp av en grupp på fyra till sex soldater och i stridsscenerna känns varje runda lite som rysk roulette. 75% träffchans är verkligen inte en garanterad träff och ganska ofta ligger träffchansen betydligt lägre än så. Soldaterna kan under vilket uppdrag som helst gå i graven på grund av otur eller klena taktiska val. Ofta på grund av en kombination av båda och jag utvecklade ganska snabbt vanan att skapa en save i början på varje uppdrag. Ungefär lika snabbt utvecklade jag ett slags magiskt tänkande angående vilka av mina soldater som var kroniskt otursförföljda och vissa fick i slutändan alltid stanna hemma.

Xcomtwotxtscrnone

När striden väl kommer igång eftersom du kan placera dina soldater för mesta och bästa effekt

En taktisk fördel är att du startar många uppdrag i ”concealment” – alltså att du är gömd och fienden inte ens vet att du är där. Det är otroligt tillfredsställande när du lyckas använda det här till maximal fördel och det blir med bullet-time-effekter en nästan cinematisk showdown när striden väl kommer igång eftersom du kan placera dina soldater för mesta och bästa effekt. Lika episkt som det är när du lyckas – lika ångestladdat är det att se en sista överlevande alien retirera, för du vet att den har kompisar någonstans och nu kommer nästa fight helt säkert bli svårare.

En vända genom kampanjen bör ta 20-30 timmar och spelet har precis lagom mycket random-effekt för att göra det värt att spela igen. Även om grunden i dina olika soldaters classes är den samma så kommer de spelas olika eftersom du får olika vapenmodiferingar, specialammo, olika sorters granater, psi-krafter eller bonusar beroende på vilka delar av kontinenterna du lyckas koppla till ditt nätverk inom motståndsrörelsen. Du kan inte riktigt räkna med att få något specifikt varje vända genom spelet, men du kommer iallafall garanterat få något och det gör dina taktiska val mer dynamiska och inte lika repetitiva.

Xcomtwotxtscrntwo

Du tvingas ta risker och du utmanas ständigt att hitta nya vägar

Det finns fler olika typer av uppdrag som testar ditt tänkande och förmåga att hantera nya situationer. Eftersom kartan genereras för varje uppdrag kan du aldrig förutse hur den kommer se ut eller var fienden kommer att befinna sig. Spänningen hålls uppe av detta tillsammans med att många banor har en timer som hetsar dig att klara av dem inom viss tid. Du tvingas ta risker och du utmanas ständigt att hitta nya vägar samt nya taktiska lösningar. Jag tycker att kartorna genereras bra och jag har inte stött på någon som varit omöjlig att hantera och det ingår i spelet att ta beräknade risker och att du (framför allt på högre svårighetsgrader) kommer förlora en del av dina soldater i strid.

XCOM har ett turn-based system som är lätt att förstå och du kommer in i spelet snabbt. Två actions per runda och enkelt överskådliga val för vad du kan göra. Även om du känner igen dina soldaters klasser från tidigare spel och de är ganska självskrivna så finns det i XCOM 2 fler val som ger en betydligt större bredd inom varje klass. Till exempel har specialisten en förmåga att hacka robotfiender och stänga ner dem i ett par rundor och tillsammans med en skill som ger soldaten  konstant overwatch blir klassen riktigt dödlig och mer än bara en healer.

Xcomtwotxtscrnthree

Det är roligt att gamla fiender återvänder i ny tappning

Världskartan känns också mer dynamisk och du får fler olika typer av händelser. Det är lätt att få bra överblick. Även här måste du göra taktiska val – du kan helt enkelt inte välja att göra allt – och fokus ligger ofta på att köpa dig själv mer tid. Precis som i strid får du göra det bästa av vad du får och det spär på känslan av utsatthet och stress som ger en bra drivande motivation att bara göra ett uppdrag till. Bara ett uppdrag till…

Inne i basen känner vi igen oss från tidigare spel, men allt känns mer lätthanterligt. Även här tycker jag det är lättare att få en bra överblick och en spännande funktion är att du rekryterar engineers som du sedan kan välja att placera ut i olika rum och få olika bonusar beroende på var de befinner sig. Du kan välja att bygga klart ett kritiskt rum snabbare eller få dina skadade soldater på fötter igen på kortare tid. Strategiska val gör att basen blir mer föränderlig och inte lika statisk och tråkig.

Xcomtwotxtscrnfour

Firaxis har utlovat ett fantastiskt stöd för modcommunityt

Modcommunityt har genast en given plats i XCOM 2. Efter tidigare succéer med mods som Long War hade allt annat varit konstigt. Många av de saker som mods fixade i tidigare XCOM är lösta i själva spelet i XCOM 2 och det gör det riktigt intressant att se hur de kommer kunna utöka och förbättra spelet med mods den här gången. Firaxis har utlovat ett fantastiskt stöd för modcommunityt och jag hoppas de håller vad de lovar.

På det hela taget är det här en fantastiskt spel. Lätt att komma igång med, men svårt att bemästra – precis så som ett taktiskt spel ska vara. Det är riktigt lätt att hitta tillbaka till den beroendeframkallande känslan från tidigare XCOM och även om igenkänningsfaktorn för mig ger en trygghetskänsla upplever jag inte att det är något som helst krav att du spelat XCOM förut. Det är roligt att gamla fiender återvänder i ny tappning och det är en värmande referens för nostalgiker. Bortsett från ett par småirriterande buggar så är det här ett riktigt grymt turn-based spel med stort återspelsvärde som kommer tilltala både gamla XCOM-fantaster och de som är helt nya XCOMspelare.

XCOM 2

XCOM 2
9