The Witness är ett pusselspel som är väldigt simpelt uppbyggt även fast spelet i sig är allt annat än simpelt. Spelet går ut på att hitta paneler som har olika pussel i sig och det finns som sagt en väldigt simpel idé med detta spelet: du ska ta dig igenom det labyrintformade pusslet från punkt A till punkt B. Detta kanske inte låter jätteimponerande men underhållningsvärdet i spelet är väldigt högt då alla pussel är extremt svåra. Allting börjar med att du placeras på en ö och du får ingen förklaring till vad du gör där, vart du är eller ens vad spelets mening är. Detta börjar man dock få en bättre uppfattning om när man löser dessa paneler en efter en, då börjar jag till slut se ett mönster som visar vart jag ska även fast jag riktigt inte förstår varför det är just dit, och det är just denna mystiken som driver mig vidare hela tiden.

The Witness puzzle

Du ska ta dig igenom det labyrintformade pusslet från punkt A till punkt B

Det finns en mängd olika områden på denna ön att utforska och alla områden har sina egna typ av pussel. Det svåra i The Witness är att i dessa paneler kommer det ibland in olika symboler med olika former och färger och du måste exempelvis separera de olika färgerna eller para ihop vissa andra symboler för att kunna ta dig igenom ett pussel. Detta gjorde att jag ville slita av mig håret ibland då jag inte får någon som helst hint eller tips om vad det är som händer och jag förstår inte alltid hur jag ska lösa de här nya, mer avancerade pusslen. Efter en stund börjar jag dock faktiskt uppskatta att det inte finns någon hjälp då spelet låter mig ta allt i min egen takt. Det är just det en måste göra, ta allt i sin egen takt och ha tålamod, spelet handlar om att lära sig ett pusselspråk som ändrar sig i varje ny del eller område på den stora ön och du måste lära dig det själv och det tar tid.

The Witness puzzle

Det är just det en måste göra, ta allt i sin egen takt och ha tålamod

Med sin svårighetsgrad får spelet mig att uppskatta varenda liten lösning jag gör och detta driver mig till att vilja lösa allt som finns på ön. Det som gör The Witness speciellt är just det att det inte finns något tvång till att lösa en del först, du är fri att göra precis som du vill. Stöter du på något du inte förstår så kan du bara gå vidare och försöka lösa något annat, detta måste man nästan göra ibland för att få mer förståelse för spelet. Jag gjorde det flera gånger då jag hela tiden kom förbi pussel som det verkade som jag inte någonsin skulle kunna lösa och det resulterade många gånger i att jag kunde se det med ny erfarenhet och tar mig därför igenom busenkelt.

The Witness puzzle

Det blir kul att bara springa omkring och utforska den stora ön

Den underbara grafiken gör jättemycket för The Witness. Det blir kul att bara springa omkring och utforska den stora ön. Det finns även mängder av hemligheter i form av exempelvis bandspelare som ligger lite överallt som innehåller information eller pussel och allt bidrar till mer känslor av mystik då de inte alltid ger dig svar men ger dig mer frågor. Något jag dock skulle vilja ha, om jag ska klaga, är att man kunde ändra kamerakänsligheten i spelet så man kan vrida och vända sig lite snabbare ibland, annars är kontrollerna väldigt lätta och passar nog i stort sett vem som helst. Något annat som funkar väldigt bra i spelet är ljudet, faktumet att det inte riktigt finns någon bakgrundsmusik är väldigt skönt då jag tror att jag hade blivit galen om jag hade fått lyssna på samma musik om och om igen i över tjugo timmar när jag löser alla dessa pussel – som i sin tur redan ger mig huvudvärk . Jag tycker även att tystnaden och bara ljudet från naturen bidrar till en mer mystiskt och ensam känsla som passar in riktigt bra och många gånger känns det bara väldigt lugnt och harmoniskt.

The Witness

Det som gör The Witness speciellt är just det att det inte finns något tvång till att lösa en del först, du är fri att göra precis som du vill

Allt som allt så är The Witness ett bra spel som får dig att känna dig väldigt intelligent och som är väldigt drivande för alla som gillar en utmaning skulle jag säga. Jag är väldigt envis av mig och känner därför att jag måste lösa allt som går att lösa, men det kommer nog ta några timmar till då jag fortfarande, efter väldigt många timmar, hittar nya delar och pussel som jag inte hade en aning om att de existerade. Jag rekommenderar The Witness till alla som gillar en utmaning och som gillar att lösa olika mysterier, och ja självklart en massa pussel.

The Witness

The Witness
9