Naruto är en av mina favoritserier och nu när det fjärde och sista spelet kom så ville jag verkligen testa det, dels för att få återuppleva berättelsen och dels för att se hur Naruto gör sig som spel. De tre tidigare spelen har jag aldrig spelat så jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Spelet är dubbat till engelska men till min lättnad ser jag att man kan ställa in det på japanska om man vill. En snabb titt i menyerna visar att det finns 4 olika spellägen: Story Mode, Adventure Mode, Free Battle och Online Battle. Jag börjar med Story Mode eftersom det känns mest naturligt.

I Story Mode får man spela den sista delen av det fjärde stora ninjakriget. Har man inte har spelat de tidigare spelen eller läst mangan, alternativt sett animen, så tror kommer allt verka väldigt förvirrande. Det här är ett spel för fans. Själva storyn avhandlas mest med lätt animerade stillbilder med berättarröst över och några kortare animerade scener. Mellan berättandet får man spela alla de strider som utspelas och de flesta är vad man vanligtvis hittar i ett fightingspel. Arenorna man slåss på är tredimensionella och det öppnar upp för stor rörlighet men också mycket irritation. Ofta står ens karaktär mest och viftar i luften för att motståndaren råkar stå en millimeter för mycket åt höger eller så hoppar den runt så mycket att det blir omöjligt att sikta mot den.

Narutoshippudenunsfourtxtscrnone

Naruto Shippudn: UNS 4 känns mycket som ett rollspel även om jag inte levlar upp

Ett sätt att låsa siktet på en motståndare är något jag saknar väldigt ofta. Interaktiva scener är något det finns gott om och det är finns inget som varnar för dom. Helt plötsligt i en filmsekvens kan du bli tvungen att börja trycka på olika knappar. Detta gör att man aldrig kan lägga ifrån sig kontrollen och se på en filmsekvens utan man måste hela tiden vara beredd på en interaktiv scen. Även om merparten av striderna är klassiska 1 on 1 eller ibland 3 on 1 så finns det även några delar när man får slåss mot horder av fiender som anfaller från olika håll och några delar där man flyger omkring och skjuter på fiender. Även om flygande inte direkt är tråkigt så känns det mer som Space Invaders än Naruto.

Adventure Mode utspelar sig efter storyn. Man får gå runt i de olika byarna och träffar på gamla allierade som utmanar en på strider och det är även ganska många uppdrag där man ska hämta saker åt olika NPC:er. Naruto Shippuden: UNS 4 känns mycket som ett rollspel även om jag inte levlar upp. I världen finns det även en hel del minnesfragment och genom att röra vid dom får man återuppleva och spela strider från förr.

Narutoshippudenunsfourtxtscrntwo

Vissa karaktärer blir starkare och får nya attacker

I Free Battle kan man slåss antingen mot datorn eller mot vänner. Där finns även träningslägen där man kan öva på combos och försvar. Men med bara två knappar och en styrpinne att göra combos med så finns det inte så många olika att göra. Förutom livsmätaren finns det två andra att hålla koll på, det är chakramätaren och stormmätaren. Charkramätaren är vad man använder för att göra jutsus, dvs sina superattacker och man laddar upp den genom att hålla inne trekant. Stormmätaren laddas upp under stridens gång och när den är full så kan man använda sin Awakening. Vissa karaktärer blir starkare och får nya attacker, medans Naruto förvandlas till Nine Tails, och Sasuke frammanar Sasanoo.

I Online Battle kan man spela mot folk från hela världen, antingen i rankade matcher eller bara på skoj. Det kommer även olika event man kan delta i. Antalet spelbara karaktärer är stort och man låser upp fler genom att spela spelet. Det känns som att i princip alla stora och mindre karaktärer finns med att välja mellan.

Narutoshippudenunsfourtxtscrnthree

Det är fruktansvärt kul att få använda sina favoritkaraktärer till att banka på varandra

Är det här då ett spel värt att köpa? Gillar du Naruto så är det här ett självklart val, det är fruktansvärt kul att få använda sina favoritkaraktärer till att banka på varandra och även om Story Mode inte är så långt så är det i första hand ett fightingspel och ett riktigt underhållande sådant. Har du ingen aning om vad Naruto är så kan du nog uppskatta det ändå och det kanske är spelet som tillslut får dig att läsa mangan eller se animen. (Något jag rekommenderar starkt)

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

8

9/10