Mitt första rallyminne går tillbaka till Colin McRae på PlayStation 1, och att återigen få susa fram genom snäva skogspartier, utmanande bansättningar och en helt annan typ av grafik är alltid lika fascinerande. Den här gången är det en vända i Sébastien Loeb Rally Evo.

Att det inte gjorts ett spel med stjärnnamnet Sébastien Loeb tidigare kan kännas något konstigt, framför allt med tanke på att han ansågs vara större än både Colin McRae och Tommi Mäkinen, trots att det är främst de två namn som majoriteten känner igen. Men Loeb vann den stora WRC-titeln (World Rally Championship) hela nio gånger innan han valde att kasta in handduken. Loeb har faktiskt varit på kontoret hos utvecklarna Milestone och varit delaktig i hela processen. Nu kan man ju självklart tro att det hela blir en dans på rosor med tanke på att rallysportens största stjärnor genom tiderna varit en del av slutprodukten, men där råder det väldigt delade meningar. Loeb kan sin grej när det gäller rally, men att sedan få över den känsla till spel har han tidigare misslyckats med i bland annat Gran Turismo 5, där Loeb hyrdes in som konsult för att få till rallydelen i spelet på ett så bra sätt som möjligt. Enligt många är det här ett av rallyspelens absolut sämsta arbeten, så vad kan egentligen gå fel nu?

sebloebgameplayone

Vi susar fram på asfalten, men det känns som att vi har ett släp i bak för det går trögt

Det italienska utvecklarteamet Milestones har tidigare stått bakom flera olika WRC-titlar, och på rak arm kan jag faktiskt säga att det här spelet slår de tidigare spelen med hästlängder. Trots det så känns bilarna inte riktigt i fas med vad jag som spelare är ute efter, och det känns som att det inte finns någon direkt tyngd i karossen. Allt för ofta flyger jag ut över de kantiga dikena, rätt in i bergsväggar trots att jag försöker tvärnita. Inför utvecklingen av Sébastien Loeb Rally Evo valde Milestones att börja om från början för att kanske pricka rätt på den där millimeter-precisa balansen mellan däckfysik, väghållning och bilens egenskaper på vägen. Tyvärr är det här en väldigt viktig del i ett rallyspel och när man inte får ett enda rätt i det området förstörs resten av spelupplevelsen.

Jag upplever inget direkt djup i körningen, ingen körkänsla eller fartkänsla för den delen. Det känns trögt och tråkigt allt för ofta, och det tillsammans med en något föråldrad grafikmotor gör att alla dess konkurrenter skiner som klara stjärnor på himlen, trots att jag inte vill det. Jag vill att Loeb Rally Evo ska vara något mycket mer, och givetvis finns det bra delar i spelet också, men det är inget som verkligen skiner utan det är ett helt vanligt rallyspel. Men var lägger man egentligen en ribba för den perfekta balansen? Om bilarna skulle gå för fort och i stil med som de gör i verkligheten hade det varit för svårmanövrerat, eller om det hade gått långsammare så hade vi knappt hunnit igenom en bana innan det var dags för Bolibompa på TV för småttingarna. Nej, Milestone, med ett rallyproffs som Loeb på kontoret borde det gå att få ett bättre flyt i spelet, och framför allt fått in någon typ av känsla, oavsett vilken.

sebloebgameplaytwo

Alla svenska banor som finns representerade i rallyspel är alltid snöiga, även i detta rallyspel

Efter att ha hackat ned en hel del på spelet så måste vi kika på det som faktiskt är bra i Loeb Rally Evo. Fysikmotorn finns till trots där, men bara att den inte är i fas med konkurrenterna så går det ju ändå att spela. Det är en kort och inbjudande inlärningskurva med de olika bilarna, och det går rätt snabbt att lära sig hur och när man faktiskt behöver bromsa och inte. Mycket hjälp får vi av kartläsaren som talar om ifall det kommer en skarp vänsterkurva eller guppig högersväng. Det grafiska gränssnittet fungerar men det känns som att det har ett par år på nacken, och där kommer nästa anmärkning: jag älskar att köra bilspel inifrån bilen, men här känns det mer som att saker bara är i vägen för min körbana, det smattrar knappt när jag kör på grusvägar, och inte heller finns det något som direkt guppar vilket gör att även körkänslan här förstörs.

Men Sébastien Loeb Rally Evo är inte ett jättedåligt spel, men det är inte direkt jättebra heller. Ett mediokert spel som får se sig passerad av sina motståndare, och det är inte vilka motståndare som helst. Både DIRT Rally och WRC 5 levererar en mer genuin upplevelse som känns mer välpolerad. Här kör vi mest bil från start till mål, byter bana och kör igen.

Sebástian Loeb Rally Evo

Sebástian Loeb Rally Evo
6