Man kan kalla Rise of the Tomb Raider för många saker. Det är i grunden en tredje-persons skjutare men dom övriga elementen som finns i spelet är många, vi har t.ex. 3D plattformning, miljö-pussel som skulle passat in i den gamla skolans spel och element av smygande som skulle kunna passa in i Metal Gear Solid V för att nämna några.

Det finns många spel där ute som försöker vara allt men det är inte många som lyckas så bra som Rise of the Tomb Raider gör, visserligen är det inte perfekt men det är verkligen tillräckligt nära för att man inte ska kunna klaga på det.

När jag första gången kommer in i spelet så slår det mig hur snyggt det är, grafiken är verkligen fenomenal här! Det andra som slår mig är mindre bra, för när man pulsar fram i snön så ser man att snön (som är knädjup) lämnar märken framför mina ben innan jag har hunnit gå i den. Detta är visserligen inte något stort problem och det är något som man sällan tänker på eftersom man ser Lara bakifrån, ändå så är det något som jag inte kan sluta tänka på efter att först ha sett det.

Rottrtxtscrnone

Att ”bara” vara Lara är verkligen något som ger spelet det djup som annars är ganska så svårt att hitta

Dock så känns det väldigt bra att spela som Lara Croft återigen, det finns något speciellt med att bara vara en ”vanlig” människa som inte har några superkrafter eller massa överdriva gadgets (se Crysis för exempel). Nej, att ”bara” vara Lara är verkligen något som ger spelet det djup som annars är ganska så svårt att hitta.

Många saker i spelet är grafiskt fantastiska, det som jag uppskattar mest men som syns minst, är arbetet man har lagt ner på Laras ansiktsuttryck. Inte nog med att hon kan se genuint förvånad ut, hon förmedlar också smärta, köld och andra känslor riktigt bra!

Jag testade Rise of the Tomb Raider på PC och som de flesta vet är det här ett spel som först kom till Xbox vilket gör det till en officiellt PC-port. I många fall är portar ganska klumpiga, kontrollerna blir dåliga, quick-time events blir onödigt svåra och grafiken håller sällan den nivå man förväntar sig på en PC. Inget av ovanstående anser jag är sant när det kommer till Rise of the Tomb Raider. Kontrollerna är bra, både tangentbord och mus och gamepad levererar en stabil känsla av kontroll och grafiken är helt makalös!

Rottrtxtscrntwo

Grafiken är helt makalös!

När det kommer till Quick-time events så är jag kanske fel person att prata med, personligen så gillar jag att spela spelet själv och inte när spelet spelar åt mig. Men om jag sätter mina personliga åsikter åt sidan så fungerar dom bra, men dom kommer upp vid lite konstiga tillfällen och jag kanske inte riktigt förstår varför dom är placerade där dom är.

Storymässigt är spelet helt okej, det är inte den bästa meta plotten jag har sett i mitt liv men det är heller inte den sämsta. Som titeln på spelet anspelar så får vi under äventyrets gång se Lara gå från att vara en ung kvinna, skadad av sina tidigare äventyr på en ö i stilla havet till att bli en självsäker kvinna som vet vad hon vill och har accepterat sitt öde som ”arkeolog”.

För de av er som inte har spelat tidigare Tomb Raider spel så innehåller storyn tillräckligt med flashbacks för att man ska kunna hänga med ändå, så ni behöver inte vara oroliga för det. Spelet känns bra, men det finns alltid några saker som drar ner det hela. ”Survival-instict” är en förmåga man som spelare har, och den tillåter dig att se saker du behöver genom att låta dom lysa upp med en gul-orange färg vilket gör att spelet blir lite väl enkelt. Det finns även mycket att samla på sig då spelet har ett ganska stort crafting-system, så mellan att hålla reda på storyline, sidouppdrag och hemliga grottor, så ska man även samla på sig grenar, blad och bär för att kunna slänga ihop giftpilar eller bandage.

Rottrtxtscrnfour

Survival-instinct gör Rise of The Tomb Raider lite väl enkelt

Allt detta gör att det blir lite mycket att hålla reda på, och det är lätt att spelet känns plottrigt, framför allt i början innan man har fått ordning på vad som faktiskt behövs hela tiden och vad som behövs då och då. En sak som dock är positiv är utvecklingssystemet, att Lara kan lära sig nya saker och bli bättre på andra, dock så finns det som alltid en risk i att fienderna i spelet känns lite väl lätta efter en stund, men som tur är underlättar inte din karaktärsutveckling dom pussel som finns.

Även fast det inte finns någon multiplayer del i spelet så finns det fortfarande online-tävlingar, så-kallade ”Expeditions” där man får i uppdrag att lösa vissa problem och nå vissa mål så fort som möjligt. Din tid (om den är bra nog) publiceras sedan på en leaderboard där andra kan se den och försöka slå den.

Det som jag brukar avsluta med och som är viktigast för mig är helhets intrycket. Rise of the Tomb Raider är verkligen ett spel som jag varmt kan rekommendera, Musik, ljud och voice-acting är riktigt riktigt bra och grafiken till det gör att man verkligen tycker synd om Lara Croft när hon sitter i smällkalla Sibirien i ett dåligt byggt vindskydd och drömmer sig tillbaka till bättre tider. Det här är ett spel som jag varmt kan rekommendera, såväl till nybörjaren som till den mer erfarna äventyrsspelaren. Rise of the Tomb Raider är näst intill ett måste!

Rise of The Tomb Raider

Rise of The Tomb Raider
9