Historien i The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel startar med att Rean anländer till den prestigefyllda militärakademin Thor för att påbörja sina studier. Väl där får han reda på att han, tillsammans med åtta andra elever har valts ut till den nystartade klass VII där, till skillnad från de andra klasserna, adelsfolk blandas med vanligt folk. Deras klassföreståndare är en entusiastisk ung kvinna som hellre dricker öl än utbildar elever. I början får man inte reda på särskilt mycket om sina klasskamrater, men allt eftersom spelet fortgår får man reda på mer och mer.

Spelet är uppdelat i olika dagar där man antingen är i skolan eller åker iväg till andra delar av landet på studiebesök. Varje dag får man ett brev innehållandes dagens uppgifter. Några är sidouppdrag man ska göra, vissa är obligatoriska och andra är frivilliga. Det finns även några hemliga uppdrag då och då som inte står med i breven. Allt eftersom man klarar dessa uppdrag så får man Bonding Points som man använder för att spendera lite kvalitetstid med någon av sina klasskamrater för att få mer bakgrundshistoria och höja länkerfarenheten med den karaktären.

Till en början verkar inte uppdragen ha någon större mening men allt eftersom storyn vecklar ut sig förstår jag att alla studiebesök på olika platser i landet och vändor i det gamla skolhuset som mystiskt ändrar planlösning då och då görs för att man ska få en uppfattning om vad som händer i landet som är på gränsen till en väpnad konflikt. Jag får stifta bekantskap med olika aktörer som arbetar både för och emot ett krig och ju mer jag får veta desto fler frågor har jag.

Thelegofheroestxtscrnthree

Genom att ha karaktärer länkade i strider bygger levlar man upp länken mellan dom två

Striderna utspelar sig på en tredimensionell karta och är turbaserade. Man kan antingen attackera med sitt vapen, eller använda Arts (Magi) och Crafts (karaktärsspecifika förmågor). Man kan maximalt vara fyra spelare i striden åt gången, men de andra agerar som stöd och kan bytas in mot någon av de fyra som används när man vill. Att länka samman två och två gör så att man kan följa upp med en extra attack när en av de länkade karaktärerna får in en kritiskt träff eller att den ena automatiskt helar den andra när den tar skada. Genom att ha karaktärer länkade i strider bygger levlar man upp länken mellan dom två. Man kan även göra Bonding Events för att bygga upp länkerfarenhet. Alla nio karaktärer har även en egen superattack som låses upp under spelets gång.

Rent grafiskt är spelet inte mycket att hurra för, det ser ut som något från PlayStation 2-eran, med kantiga karaktärer och diffusa bakgrunder. Men, det spelet saknar i grafik tar det igen i storyn. Det är riktigt spännande och engagerande och efter en kort stund tänker jag inte ens på hur uråldrig grafiken är. Jag vill bara veta mer om mina klasskamrater och de många NPCer som finns i spelet. Det verkar som att alla har en spännande historia att berätta om sig själva. Ibland blir det dock lite väl mycket då spelet har väldigt mycket text att läsa och man måste trycka vidare efter varje dialogruta som för det mesta består av en, kanske två, meningar. En dialogsekvens på 30 minuter är inte ovanlig.

Thelegofheroestxtscrntwo

Det verkar som att alla har en spännande historia att berätta om sig själva

Musiken är bra och ofta kommer jag på mig själv med att sitta och nynna med när jag tar mig från punkt A till punkt B. Det finns inte så mycket att utforska, dungeons och kartorna är väldigt linjära och även om de dungeons vi får spela bjuder på en del pussel så är dom inte svåra utan känns mer som något som lagts dit för att det är så man gör. Men det är verken musiken, grafiken eller stridssystemet som gör The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel så bra, det är den välskrivna storyn och de intressanta karaktärerna. Ett stort plus är att man kan spara när man vill.

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel är ett väldigt stort spel och det tar lång tid att spela igenom. Allt går inte att göra första varvet heller utan man måste spela flera varv för att upptäcka allt som bjuds. När man väljer New Game + så får man välja om man vill ta med stats, pengar, intjänad länkerfarenhet, items eller kostymer. Allt går inte att ta med så man får prioritera det man känner att man behöver mest.

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel

8

5/10