Jag minns tydligt när jag spelade det första Disgaea till PlayStation 2, jag tror det var under 2003. Jag hade under den tiden en stor kärlek till turbaserade rollspel och hade höga förhoppningar på Disgaea serien. Problemet som slog mig direkt var hur extremt mycket annat som jag behövde lära mig. Disgaea var minst sagt ett speciellt spel, för att inte nämna ett märkligt sådant. Nu är jag äldre och ger del fem i serien med undertiteln Alliance of Vengeance en chans med hopp om att jag ska bli stormförtjust och återuppleva någon form av nostalgisk känsla.

Demon Overlords med roliga personligheter, currymat och pingviner? Det kanske låter väldigt konstigt och det är det också. Välkommen till Disgaea 5: Alliance of Vengeance. Låt oss ta en närmare titt på några från rollistan i Disgaea 5:

Disgaeafivetxtscrnone

Rollistan i Disgaea 5 är lika rubbad och rolig som den vart sedan del ett i serien

Seraphina som är overlord av de vackra… som utnyttjar hennes prinny tjänare (slavar som ser ut som pingviner) till fullo och letar konstant efter nya tjänare. Killia som är ute efter hämnd på Void Dark och sitter inne med en ilska som är helt övermäktig. Red Magus som är ett muskelberg som använder våld och hot snarare än hans hjärna. Christo som är ute efter att rentvå sitt namn och spionera samt utnyttja situationen så gott han kan. Den lilla flickan Usalia som ska hämnas hennes föräldrar och måste äta curry för att inte förvandlas till ett kaninmonster. Zeroken som börjar som en osäker och kaxig unge men som sedan växer under spelets gång. Den rollistan vi finner i Disgaea 5 är lika rubbad och rolig som den alltid varit, det är helt klart inte den uppsättningar av sedvanliga hjältinnor och hjältar vi är vana vid.

Disgaea är allt ifrån ett vanligt turbaserat rpg. Här kan du t.ex. stapla dina karaktärer på varandra för att skapa en stor stege som du sedan antingen kan använda som en attack alternativt kasta iväg dina karaktärer för att komma till platser du annars in skulle nå, detta skapar en helt annan nivå av taktik och lär du dig inte använda denna är du ganska körd tidigt i spelet. Disgaea skiljer sig även ganska rejält när det gäller högst nivå du kan ha på dina karaktärer, i de flesta jag spelat går gränsen vid 99 men i Disgaea är den 9999 vilket är löjligt högt.

Spelet följer dock med hela tiden och bara för du är hög level kommer du inte känna dig övermäktig, dina vapen och styrka kanske gör mer, men har du inte skydd spelar det liten roll. Det som gör Disgaea så intressant är dess djup, istället för en simpel story och inte så mycket mer får vi här ett helt hav av saker att göra och pyssla med.

Disgaeafivetxtscrnthree

Så kallade “Geo Panels” dessa pyramider skapar olika statusar på området.

Item World låter dig ta valfritt föremål och levla detta i en speciell dimension, beroende på föremålets basnivå blir även fienderna starkare och svårare, detta får även tiden att passera i din hembas vilket tar oss till nästa sak att syssla med:

Netherworld research fungerar som ett utforskningssystem där du belönas med nya föremål och fiender du tillfångatar och kan antingen tortera eller släppa lös fångarna som invånare i din värld. I början finns bara några tillgängliga men vart efter dyker nya Netherrealms upp som är svårare och belönar dig med bättre föremål, detta tar sin tid så under tiden är du fri att göra annat som får tiden att gå. Dock är karaktärerna du skickar iväg inte till ditt förfogande fören de är tillbaka igen. Bossar dyker också upp under utforskandet och dessa kan besegras, men då resulterar det i att aktuell Netherworld går i bitar och försvinner (Alltså något man helst gör sist av allt)

Character World där du kan ta en av dina karaktärer och genom ett slags Mario Party brädspel stärker du dina färdigheter och tar dig till mål, på spelplanen finns både fiender och bonus paneler som ger dig extra höjningar men det finns även negativa paneler som stjäl både pengar och mana. Det gäller att ta sig till mål med hjälp av tärningskast och du har ett visst antal gånger du kan slå tärningen, men eftersom Disgaea skiter i allt som heter regler kan du använda dig av föremål som ger dig extra kast m.m. det hela är ganska skruvat och bör upplevas.

Disgaeafivetxtscrnotwo

Genom ett slags Mario Party brädspel stärker du dina färdigheter

Är du missnöjd med något i spelet som t.ex. utdelningen av pengar eller erfarenhetspoängen kan du besöka fuskbutiken där du kan sänka t.ex. inkomsten pengar i utbytte mot mer erfarenhetspoängen för att bara nämna något. Det handlar helt enkelt om att skapa en balans som passar sig som spelare.

Karaktärer är det något det finns gott om i Disgaea och förutom dina huvudkaraktärer som nämndes i början av recensionstexten kan du även rekrytera fler, det startar med några få men vartefter kommer du låsa upp flera klasser och genom att ta sig an quest så får du tillgång till det lite mer användbara och kanske mer coola än de som du startar med. Alla dessa klasser skiljer på sig såklart, Warrior, Magician, Witch, Martial Artist, Fight Mistress, Clergy, Cleric, Armor Knihgt, Archer, Thief, Gunner, Ninja, Lady Samurai, Magic Knight för att nämna några av de mänskliga karaktärer du kan ta hjälp av under spelets gång. Det finns även en hel drös med monsterkaraktärer du kan få med dig på stridsfältet.

Striderna utspelar sig på ett område uppdelat i rutor, förutom höjd på terrängen finns det även så kallade “Geo Panels” dessa pyramider skapar olika statusar på området. Dessa kan vara både negativa och positiva med allt från dubbel Xp, 50% attack/defend till plus i antal attacker du får göra, det kan också vara negativa statusar som blockering av melee attacker, silence m.m. Till en början är dessa fruktansvärt störande men efter några timmar spelande inser jag att dessa kan användas till min egna fördel, lyfter jag upp en Geopanel och kastar den på en ruta som inte har någon färg blir den nollad och förlorar sin egenskap. Det är just såna här små saker som gör Disgaea så otroligt kul och kräver att du tänker efter och planerar taktiker.

Disgaeafivetxtscrnfour

Vill du uppnå nivå nio måste du spela perfekt

En bonus mätare med nio nivåer är närvarande under varje strid, dessa nivåer ger dig belöningar där den nionde givetvis är högst och ger den bästa belöningen. Vill du uppnå nivå nio måste du spela perfekt, eller fuska genom att använda ett föremål som automatiskt fyller på mätaren ett till två steg. Det är dock roligast att klara av det utan fusk och på egen hand men att möjligheten ges är välkommen. Varje bana har olika bonusar du kan samla.

För att spelet ska gå så smidigt som möjligt behöver du då och då även samla ihop en ensemble där du kan hålla möten där du föreslår ändringar som bättre föremål i butiken, andra färger på dina karaktärer och andra roliga saker och funktioner. Dock blir det röstning och du måste få fler ja än nej för att förslaget ska gå igenom. Du kan alltid muta de som röstar eller helt enkelt attackera dem och banka skiten ur alla medlemmarna som röstat fel, tyvärr är ofta dessa fiender otroligt starka och dödar dig genom en blick. Det bästa alternativet är att ha en av sina egna karaktärer i juryn eller helt enkelt muta de resterande med prylar de gillar för att vinna över deras röster.

Storyn i Disgaea 5 Alliance of Vengeance handlar om våra karaktärers strid mot den onda Void Dark som på ett eller annat sätt förstört för våra hjältar och hjältinnor och gjort livet minst sagt surt för alla invånare i Netherworld universumet, alla har sina personliga skäl för hämnd. Killias är den mest personliga (vilket ni själva får uppleva när ni spelar) Usalias är det mest tragiska, Red Magnus det mest varmhjärtade, Christo det mest själviska och Zeroken det mest intressanta (min personliga mening) där han växer i sig själv från en snorunge till en stark karaktär som jag tycker väldigt mycket. De andra karaktärer som vi kan anlita är också bra men de har ingen dialog direkt så dessa blir lite opersonliga i slutändan. Humorn är kanske inte alltid rolig men Nippon Ichi Software lyckas fånga mitt intresse för mina karaktärer och jag bryr mig om dem alla.

Disgaeafivetxtscrnfive

Karaktärerna porträtteras i sann anime stil

Grafiken, kontrollen och musiken i Disgaea är ganska simpel och skiljer sig inte speciellt från andra spel i denna genres upplägg.  Grafiken är inte som den i en trippel a titel utan snarare PlayStation 2 tiden, det är inte fult men det är en speciell stil som man antingen tycker om eller inte tycker om. Karaktärerna porträtteras i sann anime stil och ljudet kan beskrivas som blandning mellan J-pop och Jazz musik. När det kommer till rösterna är de Japanska som vanligt överlägsna, även om de Engelsktalande skådisarna inte gör ett dåligt jobb så känns det aldrig direkt levande nog utan mer krystat. Som tur är får du välja och kan alltid ändra mellan de två olika språken.

Det finns så extremt många skills alla olika karaktärer har och kan använda sig utav, jag kan omöjligt räkna dem men de blir coola och coolare desto högre upp i level de kommer. Kombo attackerna är spektakulära och jag får aldrig nog av dem. Alla huvudkaraktärer har olika tillsammans med de andra vilket skapar en mångfald och variation sällan skådat i ett spel. Kontrollerna är simpla och kräver inga slags kombinationer eller Street Fighter färdigheter.

Disgaeafivetxtscrnsix

Humorn är kanske inte alltid rolig men Nippon Ichi Software lyckas fånga mitt intresse

Det finns så otroligt mycket att skriva och berätta om i Disgaea 5 Alliance of Vengeance och jag har försökt att få med det mesta intressanta, allt är inte med då skulle ni inte få uppleva det. Mitt tips är att ladda ned demot (vilket du hittar här) eftersom det är gratis och ger en bra bild av hur spelet faktiskt är, gillar du det så kommer du definitivt tycka om hela spelet. Det är enligt mig både köpvärt och ger mig personligen mycket spel för pengarna, extra plus i kanten är små tillägg du kan köpa med olika scenarion och karaktärer från karaktärer i tidigare delar av serien! Nu ska jag fortsätta plåga prinnies med gott samvete och bli den största overlorden i Netherrealm!

Disgaea 5: Alliance of Vengeance

Disgaea 5: Alliance of Vengeance
8