Jag måste säga att This War of Mine förvånade mig, jag gav mig in i denna resa med förväntningar på ett vanligt stelt överlevnadsspel som vi har fått se gång på gång men istället fick jag en väldigt positiv överraskning och upplevelse. Du placeras i en krigsdrabbad stad som heter Pogoren där du får styra en grupp på 1-4 personer där alla tillsammans får kämpa för sin överlevnad och har sina egna färdigheter som hjälper gruppen. Detta kanske inte låter särskilt revolutionerande, men det som gör This War of Mine speciellt är att spelet vågar visa en mörkare sida än vad vi är vana att se i många spel.

Utvecklarna på 11 Bit Studios har verkligen lyckats med att få kriget att se hemskt ut och skildrar hur hårt det drabbar alla människorna runt omkring speciellt barn. Spelet greppar tag i dig och gör att du bryr dig om alla karaktärerna, det känns otroligt viktigt att vi ska göra vårt yttersta för att alla ska överleva hemskheterna.

Thiswarofminetxtscrnone

Sedan behöver du även reparera huset, bygga och uppgradera olika saker

Spelet börjar i ett förfallet hus som du under spelets gång får rusta upp så gott du kan, och med en smidig dag-natt cykel så fungerar spelet väldigt bra. På dagarna ska du se till att ingen går omkring och svälter eller är sjuk. Sedan behöver du även reparera huset, bygga och uppgradera olika saker som exempelvis Spisar, arbetsbänkar och sängar och du får se till att vara effektiv för tiden går snabbt.

Det är på nätterna den spännande delen av spelet utspelar sig, nu ska du nämligen ut och hitta förnödenheter. Detta kanske inte låter så speciellt men jag kan inte hjälpa att bli både spänd, stressad och nervös så fort jag träffar på en annan överlevande för de flesta är inte speciellt vänliga. Du kan möta på allt från desperata scavengers eller hemlösa människor till soldater med vapen som är betydligt mycket bättre än dina, och det går inte att lita på någon. Jag märker att jag konstant under hela spelets gång håller mig undan från så många människor som möjligt.

Thiswarofminetxtscrntwo

Man måste vara beredd på de värsta under nätterna

This War of Mine kan vara väldigt bestraffande om du inte sköter allt väldigt smart, det går inte bara att gå runt och skjuta allt och alla man ser. Alla dina val påverkar dina karaktärer på olika sätt, så man måste tänka till lite innan man agerar. Under ett parti av spelet hade jag ingen mat och ingen medicin, jag blev tillslut så desperat att jag rånade en familj och tänkte att inget spelar någon roll, nu klarar vi oss någon dag till i alla fall. Det slutade med att karaktären som jag använde för att stjäla blev allt mer deprimerad på grund av sina skuldkänslor från att han lämnade gruppen och bara plötsligt försvann en dag. Man måste vara beredd på de värsta under nätterna när man är ute gillar andra överlevare att komma och sno dina prylar. Det gäller att alltid ha någon som håller vakt och att man samlar på sig vapen för att skydda sitt hem.

Det finns lite saker jag dock önskar att 11 Bit Studios hade gjort med spelet för att få ut ännu mer av det. Att springa och leta efter förnödenheter hela tiden blir i slutändan ganska enformigt så om de kanske hade kunnat göra det lite mer varierande på något plan så hade jag nog personligen fastnat mer. Striderna kan också vara lite frustrerande enligt mig där det känns som att varenda person man springer på är hundra gånger bättre på att hantera ett vapen än vad du är.

Thiswarofminetxtscrnthree

Hur rädsla, misstänksamhet och ilska driver oss framåt en dag i taget

This War Of Mine: The Little Ones bjuder på ett hjärtkrossande överlevnads scenario som gör att jag får en bättre uppfattning om hur hemskt krig verkligen är, hur rädsla, misstänksamhet och ilska driver oss framåt en dag i taget. Då vi vid det här laget vant oss vid krigspel som BattleField, Call of Duty m.flera får vi här istället uppleva det ur ett annat perspektiv och från en annan vinkel som är både grym och oförlåtande utan respawns. Allt som allt så är This War of Mine ett välgjort spel som har lite skavanker här och där men som ändå satte spår i mig och lämnade mig berörd. Den mörka halvt tecknade omgivningen och bakgrunden gav spelet ett plus i sin strävan efter att vara både mörkt och ensamt.

This War of Mine: The Little Ones

This War of Mine: The Little Ones
8