Den 16:de Februari har Street Fighter V världspremiär och den här releasen betyder många nya milstolpar för Capcom. Det är första gången ett Street Fighter släpps utan att ha funnits ute som arkadversion överhuvudtaget, första gången ett fightingspel går cross-plattform mellan PC (Steam) och PlayStation 4, första gången Street Fighter blir konsolexklusivt på en Sony-konsol och första gången netplay har strålkastaren på sig och står i absolut huvudfokus i ett Street Fighter-spel. Det är det sistnämnda som gör mig mest upprymd av alla Capcoms nya första milstolpar och lovord.

Alla som är intresserade av fightingspel vet hur viktigt det är med en bra nätkod i ett modernt fightingspel. Särskilt om utvecklaren vill att spelets community ska bli långlivat, då arkadhallar knappt existerar utanför Japan i dagens samhälle (speciellt inte i Sverige). Det är här anledningarna för Street Fighter V’s betafaser kommer in.

sfvartscnone

Sony och Capcoms E-Sport cup – Capcom Cup

Efter Street Fighter IV-seriens framgång på den professionella scenen visste Capcom att nästa uppföljare var tvungen att bli både bättre och större. Efter ett samarbete med Sony så satsades en halv miljon dollar på Street Fighters E-Sport-scen (Capcom Cup).

Capcom insåg hur stort deras märke faktiskt var och upptäckte hur många spelare runt om i världen som vill vara med och tävla, men tack vare avstånd och kostnader blev det omöjligt för många att åka världen runt och delta i turneringar. Därför krävdes ett riktigt bra onlinesystem med en stabil nätkod och efter de tre betafaserna (plus bonusfaserna) har jag nu svaret på om Capcom lyckats eller inte.

För och främst var Street Fighter V endast en online-BETA. En beta är inte den samma produkt som släpps kommersiellt. Vilket de flesta utvalda personer som deltog i Fas 1 inte verkade förstå alls. För att få lite kontext i vad som hände så var Fas 1 ett stort misslyckande. Uttryck som ”the title screen boss” föddes då majoriteten (jag inkluderad) inte kunde ansluta till servern och se förbi titelskärmen.

sfvartscntwo

Ett stresstest för att se hur deras servrar skulle klara av belastningen

Folk var ursinniga. Vilket var en väldigt löjlig reaktion. Combofiend och Matt Dahlgren från Capcom Community var väldigt tydliga med att den första fasen var ett stresstest för att se hur deras servrar skulle klara av belastningen. Så att begära ett fungerande stresstest dag 1 av fas 1 var en overklighet som resulterade i en överdriven reaktion från spelarna, men Capcom bad om ursäkt och bestämde sig för att förlänga betan med en ny fas och små lokala stresstest.

Efter de lokala stresstesterna drog den riktiga Fas 1 igång och det var under större delen fantastiskt. Några av matcherna jag fick hade en fantastisk connection. Jag hade aldrig upplevt så stabila matcher i ett fightingspel någonsin, men det existerade också de extremt laggiga matcherna som var ospelbara. En bra nätkod kan inte fixa en dålig wi-fi uppkoppling som tyvärr många är tvungna att använda idag. Fas 1 var för mig en helt okej upplevelse i helhet och jag vart väldigt exalterad inför Fas 2.

Den stora nyheten för Fas 2 var att PC och PlayStation 4 cross-play skulle testas. PC-spelare fick inte en lika fin upplevelse den här som PlayStation 4-spelare fick den här gången. Random steam disconnects och samma server-problem som PlayStation 4-användare fick under den misslyckade första Fas 1 präglade många PC-användare. Annars rullade det på bra för mig. Mindre laggiga matcher och flera riktigt bra matcher, men det var också här några av designaspekterna i spelets gameplay började oroa mig.

sfvartscnfour

Nya spelare som inte vet vad dom gör kastar ut en wake-up super när de försöker göra en DP

Det var alldeles för lätt att masha ut moves vilket gör mixupgamet på motståndarens wake-up extremt riskfyllt. Nya spelare som inte vet vad dom gör kastar ut en wake-up-super när de försöker göra en DP (Dragon Punch) tack vare att input leniency är alldeles för snäll och cr. Jabs (crouch light punches) hade alldeles för mycket prioritet över andra moves.

Allt var dock inte negativt. Det var också här jag började upptäcka det som var bra med spelmotorn. Nästan allt jag ogillar med Street Fighter IV-serien är borta. Invincible backdashes, option selects, focus attacks (vilket möjliggjorde en väldigt feg spelstil) och vortex setups. Dessutom är 1- framelänkar borta. Vilket är fantastiskt (detta kommer från en Vega-main).

sfvartscnthree

Istället för en Ultra mätare så har man en V-mätare

Street Fighter Vs nya mechanic är V-systemet som innehåller tre olika tekniker som är unika för alla karaktärer. Systemet ersätter SF4’s Ultras. Istället för en Ultramätare så har man en V-mätare över sin Supermätare och den byggs upp genom att ta emot skada eller att använda sin V-Skill.

•         V-Skill

En karaktärs V-Skill är unik och fyller upp antingen defensiva eller offensiva hål i karaktärens arsenal. T.ex. så har Ryu en Street Fighter 3-liknande Parry som låter honom nullifiera moståndarens attack och ger honom frame advantage.

•         V-Reversal

En V-Reversal är likadan för alla karaktärer. Under motståndarens blockpressure kan man trycka framåt + tre slagknappar för att genomföra en V-Reversal och vända på trycket. Den kostar en bar av din V-mätare.

•         V-Trigger

Sist på listan är V-Trigger. När din V-mätare är full har du möjligheten att aktivera din karaktärs VTrigger. Den är också olika från karaktär till karaktär. T.ex. Så får Nash en teleport som kan användas för mixups eller för att förlänga combos, Cammy gör om alla sina specials till EXspecials. Dessutom är några normals V-Trigger activation cancelable. Vilket ger dig möjlighet att förlänga combos.

sfvartscnfive

Cross-play funktionen är jag dock skeptisk emot

Fas 3 fick mig att sluta oroa mig inför nätkoden. Majoriteten av mina matcher var stabila. Åtminstone mot andra PlayStation 4-användare. Cross-play-funktionen är jag dock skeptisk emot, men under den senaste bonusbetan lade Capcom till funktionen att ställa in vilken plattform man vill spela mot och vilken connection som är acceptabel. Så om kopplingen mellan PlayStation 4 och PC fortsätter vara ojämn så blir det bara att ställa in ”PlaysStation 4 Only”, eller ”PC Only” beroende på vilket plattform du spelar på.

Capcom kom nyligen ut och tackade deras community för hjälpen med att stresstesta och deras feedback, och de har bestämt sig för att hålla en fjärde och sista Fas innan spelets release den 16 februari.

Vi syns online; där jag kommer ta dina rankade points./ Nicklas Söder