Det har gått över 10 år sedan det första Guitar Hero släpptes av Harmonix. Lagom till 10 års jubileumet är det FreeStyleGames som tillsammans med Activision ger ut Guitar Hero Live. Det här är absolut inget revolutionerande, men idag sitter vi på mer kunskap och bättre förutsättningar att skapa spel. Till skillnad från de tidigare spelen, så är Guitar Hero Live ett spel som känns gediget och kraftfullt, men frågan är om det inte kommer en aning försent i spelhistorien.

Spelkonceptet är den samma som tidigare, vi som spelare får anta rollen som framtida rockstjärna. Målet är att klättra oss igenom karriären där vi börjar att spela musik på lite mindre arenor, för att förhoppningsvis avsluta karriären på de stora scenerna inför tusentals fans. Känslan är något annorlunda denna omgång då publiken är mer “levande”, då den faktiskt består av riktiga människor. Dessa jublar ifall du gör bra ifrån dig genom att bygga upp en “Combo”, det vill säga inte missar några noter. Skulle du däremot spela fel, så kommer bilden snart blinka lite vitt, och publiken blir rosenrasande, buar mot dig och vill verkligen inte se dig på scen längre. Detta gör att spelet helt enkelt känns mer dynamiskt, men att det skull förhöja upplevelsen tycker jag absolut inte, jag som spelare tittar mest på alla noter som flyger mot mig.

guitarherlivegameplayone

Med de nya svarta och vita knapparna blir allt genast mycket svårare

Som jag sa tidigare är det absolut inget revolutionerande vi bjuds på, utan mer ett gediget spel som faktiskt anammar dagens teknik. Det finns ett spelläge där man plockar upp gitarren och hoppar in och rockar loss med andra på nätet, mitt i en låt. Detta läge ger spelaren möjlighet att pröva på helt olika låtar, och de byts ut varje timme. Ena timmen kanske det bara spelas rockmusik, varpå timmen efter bara pop-musik. Låtarna behöver du inte ha låst upp, utan här kan du spela alla låtar som finns tillgängliga i spelet. I vanliga fall brukar man behöva köpa på sig nya låtar, men det behöver man nu alltså inte. Möjligheten finns fortfarande, om man vill spela någon speciell låt i offline-läget. Till skillnad från tidigare spel i samma genre, kan man via Onlineläget tjäna pengar, som vi sedan kan låsa upp DLC-låtar med, så vi behöver alltså inte använda oss av riktiga riksdaler för att få njuta av spelet fullt ut.

guitarherolivegameplaythree

Det finns både nytt och gammalt att rocka loss till i låtbiblioteket

Nytt för denna upplaga är även gitarren som är något omgjord. Den har fortfarande samma storlek som tidigare, men man har valt att ta bort de regnbågsfärgade knapparna, och ersatt dessa med tre stycken vita och tre stycken svarta knappar. Denna förändring är mycket välkommen, och det känns mer som att försöka spela gitarr den här omgången jämfört med när alla knapparna låg på rad. Dessa sex knappar ligger i två olika nivåer, så tre ovanför och tre under. Min spontana tanke var att det här inte kommer vara speciellt utmanande, men tji fick jag. Uppe på de svårare svårighetsgraderna är det svårt att riktigt hänga med i alla byten av knappar, och även minnas om det var de vita eller svarta knapparna som var ovantill. Vänja sig måste man göra, jag minns att samma problem fanns med den gamla gitarren, och såhär ett par månader efter lansering klarar jag av majoriteten av låtarna på Expert, men absolut inte i närheten av att 100% de låtar som var viktiga förut för mig personligen.

guitarherolivegameplaytwo

Den nya gitarren är greppvänlig och bjuder på nya utmaningar, dessutom är den snygg

Hade det varit första gången vi fick en plastgitarr i knät, och första gången vi fick uppleva det här spelkonceptet tror jag att det hade tagits emot bättre än vad det nu har gjort. Av de kompisar som jag spelar mycket med, är intresset mycket vagt för Guitar Hero Live just på grund av att man redan nött det en gång i tiden, och att vi alla drabbades av GH-ögon, ni vet det där när man spelat en låt och tittar någon annanstans i rummet när saker och ting långsamt rullar uppåt. Guitar Hero Live är absolut inget dåligt spel för det, men det krävs väldigt gedigna fans för att fastna i denna underbara simulator återigen.

Guitar Hero Live

Guitar Hero Live
8