Capcom fortsätter sina HD remaster versioner av Resident Evil titlar, men ännu har inte min favorit del (nummer 2) uppenbarat sig, istället satsar företaget på Resident Evil 0 som först kom ut till Gamecube 2003 men från början var tänkt att dyka upp till Nintendo 64. Som namnet kanske avslöjar utspelar sig denna del innan det första Resident Evil.

I huvudrollen finner vi Rebecca Chambers som vi även stöter på i Resident Evil om du spelar som Chris Redfield. Men det är ganska orelevant då ingen av verken Chris Redfield Eller Jill Valentine dyker upp här. Billy Coen blir istället din partner, en före detta militär som som dömts till döden för morden på 23 oskyldiga människor. Efter att Rebecca och hennes kollegor separeras beger hon sig in i ett stillastående tåg. Ett misstag hon kommer ångra.

Rezerohdtxtscrnone

Billy föreslår att de jobbar tillsammans för att ta sig vidare

Efter en inte allt för lång stund kommer Rebecca i kontakt med Billy som inte alls verkar vara någon psykotisk massmördare. Billy föreslår att de jobbar tillsammans för att ta sig vidare, Rebecca som inte håller med går promt från platsen som ett surt litet barn på fem år. Hon bestämmer sig för att ta sig en titt i matvagnen där en äldre herre sitter väldigt stil och vad händer? SUPRISE SUPRISE det är en zombie!

Förutom de sedvanliga zombierna får vi även ta kål på leech-zombies, arga apor, kackerlackor och en hel del bossar samt ett kärt återseende med kråkor och hunters. Bossarna och bossfighterna är spelets största och kanske bästa egenskap då de känns bra designade och är lite roliga och fantasifulla monster utanför det vanliga zombiedödandet, jag önskar bara att resten av spelet var lika kul och originellt.

Rezerohdtxtscrntwo

Lite roliga och fantasifulla monster utanför det vanliga zombiedödandet

Tyvärr är kontrollen för att inte tala om kameravinklarna helt idiotiska, ja du kommer bli rent utav förbannad när du flyr från fiender varpå kameravinkel bestämmer sig för att göra livet surt för dig vilket 9 av 10 gånger resulterar i att du dör. Ideerna som från början verkade bra på pappret fungerar liksom inte i verkligheten. Att du styr både Rebecca och Billy låter kanske skoj, men då får du ta bort förhoppningen av co-op då det närmsta du kommer är att be polaren styra den andra karaktären med högra styrspaken.

Detta ställer till en viss frustration och är tidskrävande, då bägge karaktärer har lika lite plats för föremål blir det en massa mixtrande fram och tillbaka och backtracking och som om inte det vore nog finns det heller inga item boxes i spelet. Capcom har löst detta genom att låta dig antingen lämna föremål på marken som ligger kvar och syns på kartan eller alternativt byta ut med din partner, och det är den senare som är ett konstant irritationsmoment. låt mig ge ett exempel: Billy har nyckeln till en dörr, Rebecca är vid den dörren men istället för att Rebecca kan öppna dörren måste du antingen byta till Billy eller byta föremål i menyn. Det blir ett enda tidskrävande moment som dessutom är fruktansvärt irriterande.

Rezerohdtxtscrnthree

Whesker är overpowered och kan springa igenom zombier

När det kommer till det grafiska är bakgrunderna snygga, men inte mycket mer än så. Mellansekvenserna är utdaterade och ser fortfarande ut som någon kastat gröt på tv,n samtidigt som det är år 2000 i den grafiska världen (vilket i och för sig stämmer då spelet är från 2002) musiken och ljudeffekterna däremot är top notch och givetvis bidrar dessa till en bra stämning till seriens genre vilket är överlevnadsskräck. Röstskådespelarna är tyvärr inte alls lika bra och jag sitter och småskrattar då och då. Detta stämmer mest in på det “nya” Whesker mode där Capcom inte ens orkat anlita någon att göra Wheskers röst utan vi får nöja oss med Billys (detta står till och med när vi startar läget)

Kortfattat är detta bonusläge precis likadant som att spela spelets kampanj med undantaget att Rebbeca har röda ögon och svarta kläder och att Whesker är overpowered och kan springa igenom zombier samt skjuta laser ur sina ögon. Ja ni hör själva hur töntigt det låter och det är precis vad det är. Leech mode finns även med vilket är lite roligare än det förstnämnda. Här ska Rebecca och Billy samla på sig olika typer av leeches men rätt karaktär måste plocka upp rätt leech typ.

Rezerohdtxtscrnfour

Mellansekvenserna är utdaterade och ser fortfarande ut som någon kastat gröt på tv,n

Är HD Remaster versionen av Resident Evil 0 värt sina pengar? Ja absolut 180:- för en gammal klassiker är överkomligt enligt mitt personliga tycke, förvänta dig dock inte ett kärt barndomsminne utan räkna med en hel del frustration, jobbiga kamervinklar och korkade samt tidskrävande pussel. Inom kort kommer även en Collection att dyka upp i fysisk form innehållandes både Resident Evil 0 och Resident Evil HD Remake vilket ger dig bägge titlar. Nu återstår bara väntan på Remaken av Resident Evil 2 vilket är min absoluta favorit del i serien (fast gärna som remake inte HD Remaster)

Resident Evil 0 HD Remaster

Resident Evil 0 HD Remaster
7