Nu blev det min tur att besöka Venture Bay, platsen där det nästan alltid regnar, gummit bränner sönder asfalten och det svenskutvecklade Need for Speed utspelar sig. Vad är det som skiljer sig ifrån årets upplaga ifrån de tidigare spelen i spelserien, och varför älskar jag det så mycket?

Ghost Games är en svensk spelstudio baserad i Göteborg, Sveriges framsida. Att de tar sig an uppdraget att försöka sig på en reboot av ett spel som har närmare 20 år på nacken är djärvt och jäkligt modigt. Vi har under de senaste åren fått pröva på flera olika Need for Speed-spel, allt ifrån spelen som fokuserar på att smycka bilarna med neonfärger, till att jagas av poliserna i fräcka bilkupper. I Ghost Games har man lagt fokus på precis rätt saker, och har lyckats balansera nästan alla delar på ett så pass bra sätt att det på något sätt känns väldigt naturligt. Spelserien har gått igenom flera olika faser vad gäller bilens fysik, ska det vara så likt verkliga bilar som möjligt, eller ska fokuset mer ligga på en ren och skär arkadkänsla, det är frågor som Ghost Games tagit med i uträkningen för årets kanske bästa bilspel.

needforspeedgameplayfour

Det här spelet är så brutalt snyggt, nästan så man fäller en tår för det

I Need for Speed finns det en spelstil för precis alla, vill man att körkänslan ska vara gedigen och bra kan man ställa in det så, vill man att bilen ska drifta och kännas mer arkadig så ställer man in det. Det är bara välja, och det med hjälp av spelets nya “Tuning-system”, där vi kan ställa in däcktryck och hur bilen ska fästa vid vägen, bromsstyrka och massa andra saker som avgör hur min bil kommer bete sig på vägen. Det är inte heller ett jätteavancerat system, så vem som helst skulle egentligen kunna läsa sig till vad de olika reglagen gör. Inte nog med det kan vi i typisk Need for Speed-anda även köpa till uppgraderade delar till våra bilar, och det har väl aldrig känts lika roligt som nu. Köpa delar, eller leta rätt på dem ute i världen.

Ghost Games har valt att göra en stor stad; Venture Bay, där vi kan röra oss fritt inom stadens gränser. Runt om i staden finns det flera olika “Collectibles” som går att samla, sådant här är jag mycket svag för, och vill plocka på mig precis allt innan jag tar mig an nästa uppdrag. Som nämndes tidigare kan man köpa delar och trimma sin bil, men det går även att hitta 24 stycken olika delar utspridda i världen, det handlar bara om att hitta dem, så erhåller vi dem. Spots för att ta snygga bilder och “Donuts” är även det saker som går att samla på sig. I slutändan ger det dig erfarenhetspoäng som gör att du går upp i nivå vilket i sin tur leder till nya delar, bilar, uppdrag och så vidare. Det gamla klassiska upplägget helt enkelt.

needforspeedgameplayone

Skådespeleriet fördjupar absolut, men det känns ofta löjligt malplacerat

När det gäller bilarna i Need for Speed så blir det lite av en besvikelse där, för det finns verkligen inte många bilar att låsa upp, köpa och spara i sitt garage. Fokuset har som sagt legat på att utseendet går att anpassa precis hur man vill med hjälp av dekaler och liknande, trimma bilarna samt ställa in hur bilen ska bete sig på vägen. Men jag hade önskat mig fler bilar där varje bil kunde erbjudit olika typer av körstilar, men istället känns varje bil något likadan förutom efter hur man väljer att ställa in bilens olika reglage. Det här är definitivt ett av spelets mest negativa saker, den andra är att det tydligen verkar regna ofantligt mycket i Venture Bay. Jag vet inte om Ghost Games har utgått utifrån vädret i Göteborg där de befinner sig, eller hämtat inspiration någon annanstans ifrån, men under de timmar jag har spelat Need for Speed har jag befunnit mig i monsunregn säkert 80% av tiden.

Jag kan absolut förstå varför man valt att det ska regna så pass mycket, för när det gäller det visuella kan man inte bli annat än imponerad över hur snyggt det är. Bilarna blänker i regnet, reflekterar ljuset från lamporna runt om i staden, och framför allt speglas allt i den blöta asfalten. Jag hade önskat mig mindre regn, mer solsken för att ge mig möjligheten att bara glassa runt, hitta schyssta platser att fota mina sjukt intressanta bilar på mellan uppdragen som ska utföras. Men nu är det tyvärr inte så, och vad gör det när spelet faktiskt bjuder på en av de snyggaste upplevelserna i bilseriens historia.

needforspeedgameplaythree

Möjligheten att ställa in precis hur man vill att bilen ska agera på gatan är oändlig

Den artificiella intelligensen i bilspel är alltid ett problem, och det känns som att det kommer ta några år innan man får bukt på problemet. Det här gäller alla bilspel generellt och inte bara Need for Speed. Men här har vi ett bilspel som utspelar sig i en stad, vilket självklart leder till att det måste finnas datorstyrda bilar för de som faktiskt bor i staden. De är ofta i vägen och gör livsfarliga vänstersvängar på motorvägen, eller u-svängar vilket allt för ofta resulterar i att jag måste försöka köra rakt igenom dem, eller väja och volta av vägen. De bilar vi tävlar mot är inte heller det längsta skaftet i växellådan, för oavsett hur bra man kör kommer de ALLTID komma ikapp en. Välter du omkull dem och tror på en säker seger, kommer de mer eller mindre bli omänskliga och ligga hack i häl på bara några sekunder, men vägrar köra om och låtsas som att de alltid legat där. Need for Speed avnjuts bäst med mänskligt motstånd i form av vänner eller andra spelare på nätet, då ställs vi inför humana utmaningar.

När det gäller berättelsen i Need for Speed har man använt sig av inspelade sekvenser med skådespelare då man befinner sig i ett garage eller liknande, och det känns precis lika cheesy som det låter. Skådespelarna gör sitt jobb, men jag får inte någon direkt feeling för karaktärerna eller berättelsen. Spelet går ut på att slå sig upp till toppen genom att besegra motståndare, slå ned dem från sin kungatron och bli den nya bossen i Venture Bay, även det låter lite cheesy. Inte nog med det så är uppdragen rent utsagt tråkiga och repetitiva, åk dit, gör det. Det finns vissa uppdrag som går ut på att bli jagad av en polis genom att köra sönder exempelvis staket till hus eller köra ned lyktstolpar, men hur mycket man än gör det så måste vi först hitta en polisbil som ser att jag gör det. Vid ett uppdrag kunde jag köra sönder näst intill halva staden för att äntligen få en polisbil efter mig, som försvann lika snabbt ur sikte som han dök upp.

needforspeedgameplaytwo

Mitt fritidsintresse som fotograf får verkligen utlopp i det här spelet

Spela online mot andra är enkelt, det gäller bara att du kör i närheten av dem och bjuder in dem till spontana lopp. Beroende på vart du befinner dig skapar datorn själv olika lopp och olika typer av tävlingsregler, vilket känns rätt och smidigt. Annars är huvudspelets uppdrag precis som förut, ta dig i mål först eller drifta dig till högst poäng i drifttävlingar. Men vad ska man egentligen eftersträva när man spelar ett spel som försöker leva så nära realismen och arkadismen som möjligt. Need for Speed är definitivt ett bra spel, men upplevelsen blir total bara du har en eller två vänner att härja runt med i Venture Bay. Har du det inte, då får du leva med dåligt skådespeleri och tråkig story, men möjligheten att ha kul med hjälp av de olika samlarobjekten som går att leta rätt på. Ghost Games har definitivt blåst liv i en annars relativt utdöd spelserie, och kanske kan man lära sig av sina små misstag som i slutändan ändå blir rätt så stora inför nästa lansering av nästa spel, vad det nu än blir. Jag fortsätter bränna gummi i Venture Bay och Need for Speed till slutet av året, sen får vi se om jag lyckats göra allt som går.

Need for Speed

Need for Speed
8