Jag är Rico Rodriguez och jag har just anlänt till den fiktiva ö-världen Medici för att hjälpa rebellerna störta den “entusiastiske diktatorn” Sebastiano Di Ravello. Efter en kort introduktion kan jag antingen fortsätta med storyn eller så kan jag sätta igång med att utforska den gigantiska spelvärlden, eftersom hela kartan är upplåst från start. Jag gör det sistnämnda för det känns roligare och det är också ett sätt att bekanta sig med kontrollen som har en lite brant inlärningskurva. För att ta sig runt har jag, förutom bilar, helikoptrar, båtar och diverse andra fordon, en grappling hook, en fallskärm och en wing suit. Det är med en kombination av de sistnämnda tre jag gör det mesta av mitt utforskande.

Man kan t.ex använda grappling hooken för att ta mer fart när man flyger fallskärm eller använda hooken för att få en extra skjuts över en klippavsats med wing suiten och när jag väl lärt mig behärska det är det riktigt roligt att flyga in snabbt med wing suit för att sedan veckla ut fallskärmen och segla runt över fienden och släppa granater eller skjuta RPG på dem. Jag har även en “tether” till mitt förfogande, ett långt rep med magneter i varje ända som jag kan fäst i två olika punkter för att sedan dra ihop med en ansenlig kraft och jag spenderar mycket tid med att fästa fiende i gasflaskor för att sedan skjuta sönder gasflaskan och ge fienden en flygtur. Jag kan även fästa två fiender i varandra och dunka ihop dom. Möjligheterna är många.

Justcausethreetxtscrnone

Varje gång jag befriat en stad eller utpost så låser jag upp små challenges

När man utforskar kartan stöter man på städer och militära utposter som jag måste ta över och det är bara att sätta igång att skjuta och spränga sönder allt med röda och vita streck på. Jag blir inte straffad om jag råkar döda civila. Efter ett tag börjar det bli lite enformigt att befria områden, det är mer eller mindre samma sak att göra varje gång. I städerna ska jag ta över polisstationen, ha sönder anslagstavlor, spränga högtalartorn som spottar ur sig propaganda och till sist hissa rebellernas flagga på torget. Varje gång jag befriat en stad eller utpost så låser jag upp små challenges som jag kan göra för att ytterligare låsa upp uppgraderingar till utrustning, vapen och fordon, och det är rätt roligt att göra dem för en stund istället för att befria områden.

Dessa utmaningar är t.ex. att köra en sträcka på tid med bil, båt eller annat fordon, eller att flyga en bana med sin wing suit. När man befriat ett område dyker det dessutom upp frågetecken på kartan som man kan ta sig till för att hitta delar till vapen, tända ett ljus till minne av någon död rebell, eller hitta kassettband med diktatorn Di Ravellos bakgrundshistoria på.

Justcausethreetxtscrntwo

Hela Just Cause 3 är en enda lång parodi på sin genre

Själva storyn är en stereotypisk actionhistoria där man ska förstöra saker, samla information och slutligen störta diktatorn, och jag ser det mer som ett nödvändigt ont för att låsa upp vissa saker som exempelvis fast travel. Allt är fruktansvärt överdrivet, men det är också det som är meningen. Hela Just Cause 3 är en enda lång parodi på sin genre och ju mer jag spränger desto mer poäng får jag. Jag levererar one-liners och rider på en missil, men det känns sällan obefogat och allt är som det ska vara.

Ett roligt tillägg är att mycket av det jag gör loggas i en liten tävling mellan mig, mina vänner, och resten av världen. Jag får se när jag dödat flest fiender med en enda granat, eller när någon lyckats döda fler fiender än mig utan att ladda om. Det finns många olika. Jag får inga belöningar, men jag kan skicka utmaningar och motta utmaningar från mina vänner när dom lyckats med något extra svårt. Allt kommer upp i en liten ruta i högerkanten och det är tack och lov inte distraherande alls. Spelet är väldigt likt Far Cry 4, men det är FC4 med road rage – extra allt.

Det största problemet med Just Cause 3 är laddtiderna. De är fruktansvärt långa. Mellan 30 sekunder till 3 minuter. Det hämmar mig i mitt spelande en del. Jag spelar mer restriktivt när jag vet att jag måste vänta länge på att det ska laddas om igen om jag råkar dö. Samma sak när jag ska göra utmaningar. Att missa högsta betyg med en hårsmån och sedan behöva vänta runt 90 sekunder efter att jag har tryckt på “retry” är inte så kul. Det har även en del renderingsproblem och vissa grafiska buggar. En gång körde jag på en till synes plan väg och blev bromsad och uppkastad i luften som om jag kört in i en trottoarkant. Ibland kommer bilar körande med levande djur på huvarna. Spelet har också en del problem med sin frame rate när mycket händer samtidigt och de annars så snygga explosionerna hackar sig fram lite. Men bortsett från det så är det ett riktigt underhållande spel.

Just Cause 3

Just Cause 3
8