När Rainbow Six Seige Betan dök upp, kände jag mig inte alls sugen på att spela det. Ubisoft hade lämnat det häftiga vi fick se under E3 med terrorister och kidnappning mot något som kändes mer larvigt. Nu efter att ha spelat betan och den färdiga versionen kan jag erkänna hur fel jag hade, hela vägen från E3 fram till idag.

Rainbow Six som spelserie har existerat enda sedan 1998 då Tom Clancy’s Rainbow Six släpptes till Pc. Rainbow Six har satsat mest på själva gameplayen, istället för grafiken, ungefär som Konamis Suikoden gjort under åren. Rainbow Six serien har alltid handlat om samarbete och taktik, springa och skjuta ska inte fungera. I en värld där många First-person shooters är sjukt snygga och pangar på med explosioner och 20 vs 20 är R6S mer smyga, friendly fire och framförallt taktik.

Rainbowsixsiegetxtscrnone

Du låser upp olika operators där dessa är uppdelade i två kategorier; Atackers och Defenders

Rainbow Six Siege är det bästa Strategiska first-person shootern på länge, och detta på både gott och ont. Spelar du tillsammans med fyra andra vänner eller seriösa spelare är det en av de roligaste mest intensiva upplevelserna spelvärlden kan erbjuda idag, men spelar du med folk som inte bryr sig så blir resultatet bara kaos blandat med svordomar. Att förstöra för andra är inget nytt och Rainbow Six Siege är inte ensamt, men det är unikt och skillnaden blir som nämnt att det förstörs för hela laget.

R6S gör så många saker så bra, det är inte svårt att förstå sig på hur spelet fungerar. Du låser upp olika operators där dessa är uppdelade i två kategorier; Atackers och Defenders där alla har olika egenskaper du drar nytta av tillsammans med de andra fyra spelare som du ska samarbeta med. Ash har sina Breaching Rounds som skjuter ut explosiva borrar som sedan detonerar och spränger upp väggar, Twitch använder sig av en Shock Drone som kan förstöra fienders fällor C4 samt märka dem på kartan. på Defender sidan hittar vi bland annat; Castle vars Armor panels förstärker dörrar och fönster vilket skapar bättre skydd för ditt lag. Tachanka sätter ut en portabel LMG som kan användas av hela laget och gör massivt med skada. Alla Operators har sina för och nackdelar men ALLA kompletterar även varandra extremt bra som lag, så oavsett vem du låser upp och väljer kommer någon av de andra fyra välja någon annan vilket som skrivet bygger ett starkare lag

Rainbowsixsiegetxtscrntwo

Multiplayerläget blandar capture the point, defend/defuse bomb med fritagning/hålla gissla

Innan du kastar dig in i den kalla, hårda onlinevärlden kan du titta på spelets tutorial och ge dig på spelläget; Situations där du får gå igenom alla olika moment som kommer när du väl beger dig ut online för att spela med andra. Terrorist Hunt är precis vad det låter som. Du tillsammans med upp till fyra andra kan ge dig efter antal terrorister på någon av spelets kartor där ni antingen ska frita gisslan eller desarmera bomber, svårighetsgraden varierar från normal till realistisk där den senare verkligen sätter dig på prov. Multiplayerläget blandar capture the point, defend/defuse bomb med fritagning/hålla gissla. Tillhör du den attackerande sidan kan du använda dig av små drones för att leta upp ditt objekt innan rundan startar, och för de som försvarar får de en liten stund på sig att förstärka sin plats för svårare tillträde för motståndarna. Symbiosen är perfekt! som försvarare har du ett gäng övervakningskameror du kan växla mellan för att få en överblick av olika rum och markera fiender, dessa kan i sin tur skjuta sönder kamerorna och använda drones till sin fördel. Det hela blir lite som schack, fast spännande.

Grafik är inte allt, och även om R6S inte är ett fult spel är det inte i närheten av dagens First-person shooters. Detaljrikedomen på vapen och hur din karaktär rör dig är dock väldigt imponerande, men R6S behållning ligger i taktik och gameplay, vilket jag inte har något emot alls! Kartorna är minimalistiskt designade och lagom stora, alla kartor medför nya taktiker och ingen runda blir den andra lik. Valet av olika vapen är även det intressant då allt påverkar hur du som spelare kommer uppleva eldstrider. Vill du spela närstrid är hagelgevär ett bra val, men dessa skjuter långsammare och har mycket högre rekyl än t.ex. din pistol. Man lär sig ganska snabbt att allt påverkar och att det är upp till dig som spelare att skapa och anpassa spelstilen så den blir skräddarsydd just för dig.

Rainbowsixsiegetxtscrnthree

Valet av olika vapen är även det intressant då allt påverkar hur du som spelare kommer uppleva eldstrider

Det märks att Ubisoft Montreal haft E-sport i åtanke när de designade R6S. Vare sig det är spectatorläget eller det faktum att matcherna inte är speciellt långa, och det faktum att det är lätt att hänga med i vad som händer under all action. Det negativa med R6S som jag ser det just nu måste vara de småbuggar som finns kvar, exempel är squad funktionen som inte alls fungerar som den gjorde i betan då det syntes klart och tydligt vilka vänner som var online och vilka som enkelt kunde bjudas in till din squad. Nu måste det bjudas in på ett ganska osmidigt sätt och jag hoppas de fixar till detta inom snar framtid. Att tappa connection och åka ut ut en match är även förödande då det inte går att komma tillbaka som i t.ex. Call of Duty eller Star Wars Battlefront, är du ute ur leken är du det tills matchen är över, vilket skapar en hel del frustration.

Trots småmissar som jag har hopp om att Ubisoft Montreal åtgärdar är Rainbow Six Siege ett av de mest intressanta First-person Shooters jag spelat på flera år (och det säger ganska mycket) Det är ett spel perfekt för E-sporten, vilket jag även hoppas kommer bidra till att vi kommer få se turneringar och annat på bland annat Dreamhack. Såhär roligt tillsammans med fyra andra har jag inte haft sedan Battlefield 2 tiden! Det ska bli intressant och se vart Ubisoft kommer ta R6S i framtiden med nya operators, nya kartor och annat smått och gott!

Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Tom Clancy's Rainbow Six Siege
8