Och precis där stiger jag ut ur den magiska värld som Dontnod lyckats fasettera i sitt äventyrsspel, Life is Strange. Vi får vara med om tidsresor, mäktig atmosfär och typiska tonårsproblem blandat med en härlig musikarsenal. Life is Strange är bland de bättre spelen jag har spelat inom sin genre och jag ska göra ett tappert försök att förklara varför i min recension av spelet. Jag själv arbetar på skola och kan känna igen mig i en viss problematik som återspeglas i Life is Strange. Tonårsproblemen, skolmotivationen, mysterier om vem som ritat graffiti eller skrivit kärleksförklaringar på toalettväggen finns även i det riktiga livet. Det som är skönt i det här spelet är dock möjligheten att fly in i en typ av fantasivärld där det är du själv som styr skeppet dit du vill. I min tidigare recension av Life is Strange Episode 1 kan ni få en större inblick i spelets bakgrund.

lisgameplayone

Hand i hand beger vi oss ut i ovissheten vad som komma skall

Känslan som blir svår att fånga är just hur hela spelets atmosfär på något sätt suger in en, karaktärernas trovärdighet, eller vad det egentligen är. För att sammanfatta det snabbt så handlar Life is Strange om huvudkaraktären Max, en 18-årig student i USA. Hon har ett fotointresse utan dess like, under en kisspaus ser hon sin vän bli mördad på toaletten, PANG så är hon tillbaka i klassrummet och börjar fundera på vad som precis hände. I klassrummet upprepar läraren precis samma saker som innan händelsen, Max kan spola tillbaka tiden?! Det här är en funktion som till en början känns ny och fräsch, som senare i spelet ses som en självklarhet och något som alltid funnits i alla liknande spel. Men här är man nyskapande och med hjälp av detta, gör spelaren väldigt medveten om att varje val faktiskt leder till någon typ av konsekvens. Vid många av dessa grenar har jag själv fastnat och tyckt “Hur kommer det sig att jag gjorde sådär, så hände DET DÄR??”, det kan handla om små saker som att jag exempelvis valde att ge mitt stöd till Max bästa vän, som får en oväntad vändning senare i spelet.

lisgameplaytwo

Hela atmosfären kring Life is Strange är magisk och trollbinder spelaren omedelbums

Life is Strange är ett äventyr, vi vill ju givetvis ta reda på varför just Max kan spola tillbaka tiden ett par sekunder åt gången, det här är ju självklart en bra funktion när man råkar säga helt fel sak till spelets karaktärer. För att föra spelet framåt måste den anti-sociala och smarta tjejen Max, socialisera. Dialoger, enklare vägskäls-val och pussellösning är det som för handlingen framåt, här kan vi verkligen dra nytta av att spola tillbaka tiden för att verkligen känna oss säkra på våra val. Vissa val går att ångra helt, medan andra är helt låsta vilket definitivt är svåra att ta. Känner du igen Telltale Games olika spel kommer du definitivt känna dig hemma redan vid början av Dontnods äventyr. Vid varje vägskäl blir vi även informerade om ifall denna handling kommer spela in på slutet, och i ett väldigt långsint fall vattnade jag Max studentblomma på rummet, vilket skulle få en konsekvens senare, och det var inte vad jag hade förväntat mig.

I det stora hela är vi inkastade i ett äventyr som hela tiden tar knepiga och oväntade vändningar. Enligt spelets skapare, Jean-Maxime Moris, finns det flera olika slut på spelet, där varje vägskäl spelar in i hur spelet tar slut. Jag är så himla sugen på att berätta för er hur det slutar, men det vore att förstöra kanske årets mest intressanta spel för er allihopa, så jag avstår det. Men har ni inte tittat på Life is Strange måste ni göra det nu, det finns en trollbindande atmosfär och detaljrikedom. Valen känns rättfärdiga och följer med en nästan hela vägen från valet till spelets slutsekvenser. Målet nu är att försöka få tag på spelets alla olika slut (det ryktas om att det ska finnas fyra olika slut).

För att undvika spoilers för er läsare valde vi att använda oss av Epsiode 2’s trailer

Life Is Strange Episode 2-5

Life Is Strange Episode 2-5