Blanda Magic The Gathering kortspel med pussel som dessutom är gratis? Ja varför inte resultatet blev i alla fall Gems of War vilket är ett riktigt beroendeframkallande och roligt rpg-pusselspel. Skaparna bakom Gems of War är samma gäng som skapat det populära Puzzle Quest.

Gratis med en hake. Du kan betala för guld, gems, utseende på din karaktär m.m. Det är inget måste men spelet är limiterat och uträknat så du inte ska kunna spela lika mycket som om du faktiskt köper in-game föremål för riktiga pengar.

Gemsofwartxtscrnone

Denna kista ger dig tre stycken random kort

Gems of War är enkelt att komma in i och svårt att ta sig ut ur. Du börjar med en tutorial och få sedan ett gäng kort du kan använda i strider mot dina motståndare. Du får även en summa guld du kan köpa en nyckel för (1000 guld) varpå denna kista ger dig tre stycken random kort. Dessa kort är uppdelade i kategorierna Normal, Rare, Ultra rare och Epic. Som du kanske kan lista ut är oftast högre rankade kort de bättre i gänget.

Det som dock är väldigt annorlunda här är att du kan levla upp dina kort med “souls” dessa samlar du på dig under spelets gång och det finns även olika utmaningar som ger dig 10-100 souls beroende på svårighetsgrad. När du sedan levlar korten höjs statusen på olika attributer, det kan vara mer styrka men även mer liv eller mer magi. Level 10 är den högsta leveln.

Gemsofwartxtscrntwo

Det finns även olika utmaningar som ger dig 10-100 souls beroende på svårighetsgrad

Gems of War utmanar även dig att slutföra vissa uppdrag som ger belöningar i form av till exempel guld eller souls. Detta är inget måste, men det underlättar enormt då allt kostar pengar, vare sig du ska ge dig på en utmaning, spela storyläget, eller testa dina färdigheter i spelets arena.

Du börjar med ett kungarike och kan låsa upp flera vartefter och på så sätt få in bonusar i form av mer pengar och mer souls. Din karaktär kan du ändra närsomhelst och denne har även olika vapen som är beroende av spelets olika typer av mana. Det finns Eld, ljus, vatten, svartmagi, natur och jord som mana element i Gems of War. Detta tvingar även dig att tänka efter när du ska välja dina fyra kort, då samma mana-typ sällan fungerar, skulle du vara envis och inte följa mitt råd kommer följande att ske: det översta kortet får all mana tills den är fulladdad och sen fylls dina andra kort på, men så fort du använder attacken på första kortet är det dit all mana går direkt efter! Det är därför ett smart val att variera de olika elementen för dina kort.

Gemsofwartxtscrnthree

Förutom detta klättrar ni även på en leagueladder i leaderboards världen över

I Gems of War har du även möjlighet att ha en egen Guild tillsammans med nio andra vänner eller slumpmässigt valda spelare, detta ger er bonusar och ni kan även lägga in pengar för olika uppdrag som ger belöningar vid uppfylld pengahög. Förutom detta klättrar ni även på en leagueladder i leaderboards världen över. Det är en rolig bonus som jag uppskattar enormt. Gems of War är ett spel som jag har svårt att sluta spela, jag har dock inte spenderat en enda krona på något och det behöver egentligen inte du heller! Gems of War finns till samtliga plattformar så vare sig du är en PC-gamer, konsolgamer eller spelar på mobilen finns spelet tillgängligt.

En andra åsikt:

Gems of War är ett oerhört beroendeframkallande spel men som inte ser ut att vara allt för komplext och stort för världen. När jag prövade spelet blev jag väldigt förvånad över hur roligt det faktiskt var, trots att man spelat liknande spel (Läs: Candy Crush) i över två år i sträck. Visserligen blir det väldigt repetitivt efter ett tag, men jag tycker man på något sätt balanserar upp detta med hjälp av de nya korten man kan erhålla, öppna skattkistor och strävan att ta över alla platser på kartan. Ett helt okey spel, men för hållbarhetens skull bör man addera något mer, men det är svårt att sätta fingret på exakt vad. Kanske möjligheten att faktiskt spela mot varandra på nätet? 7/10 – Lillbirro

Gems of War

Gems of War
7