Tredje året i följd som jag sitter ned med uppdraget att recensera ytterligare ett Football Manager-spel. Vad har hänt sedan sist, tja jag har utökat mitt ordförråd, spelat massor av andra spel, men framför allt har jag försökt att se på Football Manager 2016 ur helt nya ögon, försökt bortse ifrån vad de tidigare spelen har visat, för det har alltid handlat om mindre uppdateringar eller funktioner som fansen efterfrågat.

Tragiskt nog blir det svårt, även denna gång, att ge Football Manager ett rättvist betyg eller kommentar, för det är fortfarande samma spel som tidigare, finslipade bakgrundsmotorer som sköter hur spelarnas olika attribut arbetar tillsammans, och den taktiska aspekten har definitivt fått sig ett lyft, men sen då? I min recension av föregångaren, Football Manager 2015 skrev jag följande;

Men ungefär där slutar man imponera med årets upplaga av spelet. Inte för att det på något sätt är ett tråkigt spel för den intresserade, utan för att vi köpt ett spel för fullpris och fått en ny design jämfört med FM2014 i princip. Statistiken på spelarna är uppdaterade, skottattributen ska synka med hastighetsattributen på ett bättre sätt, och den taktiska aspekten av spelet är fortfarande felfri. Vi lovades en bättre spelmotor i form av hur spelarna springer och rör sig på spelplanen, men även där ser det fortfarande ut som ett uråldrigt FIFA World Cup 98. Animationerna är kantiga, tråkiga och rent utsagt kassa. Bollen flyger runt på planen som en flipperkula och frustrationen växer när man tittar på matchen och samtidigt har textkommentarer där kommentarerna lyder “Oj vilket skott, det var inte långt ifrån” och grafikmotorn visar att spelaren precis bombat ut bollen så nära hörnflaggan som möjligt.

fmtwosixsteengameplaytwo

Jag fortsätter spendera timmar i spelet

Här ovanför har ni ungefär min känsla inför årets upplaga av spelserien, det är för mycket lika, några få saker som uppdateras. Vi får ju dock inte glömma, vi kan ju faktiskt skapa oss en karaktär i form av en virtuell manager, där vi får välja klädstil, hårstil, hudfärg och ett namn samt födelsedatum. Gubben är hämtad ifrån valfritt spel på 90-talet, och ungefär där lägger man ribban över det grafiska gränssnittet i FM 2016. Men återigen, och det måste jag verkligen slå fast vid, Football Manager-serien är klockren, tidsätande och alldeles underbart att spela för de som faktiskt har ett gediget intresse för simulatorer och fotboll. Jag har nog nämnt det tidigare, jag avskyr att spela med topplag som Manchester City, Real Madrid eller Barcelona, för där finns det inga direkta utmaningar. Utan varje gång handlar det om att välja ett så “dåligt” lag som möjligt, gärna i låga divisioner och ta detta lag upp i högstaligan. I denna recension föll lotten på Division 4-laget Whitehawk.

fmtwosixsteengameplayone

Gubben är hämtad ifrån valfritt spel på 90-talet

Whitehawk är ett korpenlag med spelare som knappt tjänar existensminimum i månaden genom sin passion till fotbollen. Det finns inga hjälptränare, ingen som helst ledning att vända sig till förutom en sportchef som säkerligen är farsa till någon av spelarna. Det är oftast så det ser ut på denna nivå, och tänk om detta lag en vacker dag får kliva in på Anfield, Ullevi eller Camp Nou i Champions League, eller bara få möjligheten att spela inför en publiksiffra som överstiger 9. Som sagt, att skapa egna utmaningar är helt underbart i Football Manager 2016, och där är det helt upp till en själv vad man vill hitta på. Whitehawk är jag bossen i, jag bestämmer precis allt, träningar, vilka spelare jag “hyr in”, ekonomin, precis allt. Och det är något man lyckas balansera bra, missar du träningen så förlorar spelarna viktig kunskap, de blir mindre motiverade för att spela match, och oron sprids i laget rätt snabbt. Likaså om laget vinner flera matcher i rad så kommer spelarna känna sig glada, nöjda, och prestera bättre.

Det börjar kännas lite tomt med nyheter, och nu har man ändå valt att släppa ett nytt spel i serien varje år. Just nu grävs en väg lika enformig och tråkig som fotbollsserien FIFA gör, det är nya spel varje år men så pass få nyheter att det blir svårt att rättfärdiga spelets värde. Jag fortsätter spendera timmar i spelet dock, för nu ska Whitehawk kvala upp ifrån Championship (Division 1) till Premier League, sen erövrar mina inhemska spelare världen, och jag kan pensionera mig.

Football Manager 2016

Football Manager 2016
7