Att både Call of Duty: Black Ops och Call of Duty: Black Ops II tillhör mina favoriter har knappast undgått någon av våra läsare. Nu är del tre äntligen här och även om kärnan är sig lik är mycket annorlunda och nytt.

Hela 40 år har passerat sedan Black Ops II och vi är nu inne på år 2065, soldater inplanteras med DNI (Direct Neural Interface) som ger dem ett stort övertag både på krigsfältet och i tekniks krigföring. Du spelar som antingen kvinna eller en man som tillsammans med din partner Jacob Hendricks infiltrerar Ethiopia för att frita några krigsfångar. Under uppdraget går självklart något fel och du blir av med både armar och ben, som tur är har tekniken avancerats såpass mycket att det bara är att ersätta förlorade kroppsdelar med cybernetiska sådana komplett med DNI interface.

Codboiiitxtscrnone

DNI interface

Här börjar alltså Call of Duty: Black Ops III story som du tillsammans med tre andra kan spela igenom. Det är ett stort plus att ges möjligheten att vara upp till fyra personer, men Treyarch har latat sig lite när det gäller spelets story. Delvis ser du aldrig dina kamrater förutom när ni står i spelets briefing-rum, men efter det när spelet väl rullar ser du endast dig själv. Ett billigt trick som inte fungerar 2015 och som ALLA jag spelat med påpekat som en “miss”. Bortsett från detta så är inte platserna vi besöker speciellt minnesvärda, det är inte tråkigt men det är absolut inte samma välskrivna handling som del ett och två har.

FPS-titlars största behållning brukar inte vara dess berättelser, men jag har i alla fall kommit att förvänta mig en hel del i dagens FPS-spel som släpps. När kampanjen är slut och eftertexterna rullar finns det dock ett par saker kvar att göra: ta spelets alla collectables, lyckas med alla banornas specifika utmaningar och plocka trophies/achievements. Bland avbildade skådespelare finner vi bland annat; Christopher Meloni, Nolan North, Ron Perlman m.flera. Call of Duty: Black Ops III bjuder även på en ny svårighetsgrad som inte ens är rolig att spela och som heller inte ger något mer än skryträtt som belöning. Det känns som att Call of Duty serien har ett bestående problem genom alla sina delar i serien; de vet inte riktigt hur de kan hitta balansen mellan att spelaren ska uppleva deras story kontra att spelaren ska spela deras story.

Codboiiitxtscrntwo

Mini-spelet Dead Ops Arcade II

Till det mer positiva gör Call of Duty: Black Ops III ändå så mycket rätt: Lokal co-op med split screen, mini-spelet Dead Ops Arcade II, valmöjligheten att spela som kvinnlig respektive manlig karaktär med några egna inställningar på utseendet, ett eget rum i spelets hud där du även kan byta mellan olika vapen du låser upp. Spelet bjuder även på tre stycken olika “Core” egenskaper: Control (Mest effektiv mot robotar), Martial (förstärker dina fysiska egenskaper) och Chaos (Mest effektiv mot mänskliga fiender). Det ligger en stor njutning i att få mänskliga fiender att kräkas för att sedan enkelt plocka dem, eller att ta över fiende robotar och låta de strida åt dig. Ett enkelt tryck med styrkorset tar fram en taktisk syn över slagfältet, markerar fiender bakom skydd och väggar för att enklare ha koll på vart de befinner sig. Att spela utan detta påslaget är en riktig utmaning, men jag rekommenderar att du provar det. Nightmareläget tar vid där spelets story slutar och återanvänder spelets banor med ny intressant story ur spelarens perspektiv, det hela blir som en blandning mellan storyläget och Zombieläget.

Zombieläget är som vanligt både roligt och klurigt. Det  känns som Treyarch kastat in ett nytt sätt att spela det klassiska läget på; en av spelarna kan ta formen som ett monster och på så sätt öppna upp delar som annars är stängda, slå sönder lådor för att speciella föremål som behövs

Codboiiitxtscrnthree

Christopher Meloni, Nolan North, Ron Perlman m.flera.

Call of Duty: Black Ops III är det bästa i serien sedan del II men det finns, som nämnt i recensionen, vissa saker som kunde ha gjorts bättre. Det bjuds på en hel del olika varierande multiplayerläget: Team Deathmatch, Free-for-All, Domination, Demolition, Kill Confirmed, Hardpoint, Capture the Flag, Search and Destroy, Uplink · Safeguard, Mercenary Moshpit, Arena, Gun Game samt Free Run. Förutom de vanliga klassernas loadout med vapen och prylar har även Treyarch lagt in så kallade “specialist” där du kan välja mellan; Ruin: vars specialattack liknar den från Destiny och titans Fist of Havok, Seraph: som även den påminner en del från Destiny fast denna gång Hunter klassens Golden gun, Outrider: som använder sig av en pilbåge (ser någon mer ett mönster här?) Reaper: som är en obehaglig robot med en minigun på ena armen. Det finns några fler, men alla har olika färdigheter som du kan välja mellan. Sist men inte minst samlar du på dig såkallade Cryptokeys som du kan använda för att låsa upp kistor på black market med olika skins och annat i. Call of Duty: Black Ops III är ett riktigt bra FPS, trots relativt ointressant storyläge är det multiplayerdelen som skiner som en härlig solstråle i vårt nu kalla land.

En andra åsikt:

Efter otaliga försök att njuta av de tidigare spelen i serien har jag återigen funnit en atmosfär, en känsla som förmedlas i Black Ops III. Storyn är underbar, den högsta svårighetsgraden är ett sadomasochistiskt inslag som jag verkligen älskar, one shot, one kill. Tyvärr är det bara på dig själv detta anammas, för fienderna tål både två och tre skott i huvudet innan de faller till marken. Berättelsen känns något rätt i tiden, framtiden och artificiell intelligens som finns överallt i världen. Inte nog med alla coola tillbehör, så är det enligt mig en välskriven berättelse som är njutbar rakt igenom att spela igenom. Multiplayerdelen är precis som förut, döda motståndare, erhåll scorestreaks och fortsätt på samma spår medan du rankar upp. Det som är underbart med seriens multiplayer är att det går snabbt och enkelt att sätta sig in i det, och lika snabbt att ta sig ur ifrån det. Spelet är snyggt, välpolerat och har massivt med innehåll. I Like! 9/10 – Lillbirro

Call of Duty: Black Ops III

Call of Duty: Black Ops III
9