”Jag ÄLSKAR dig!”. Ord från en stor man i den lägre tjugan av sitt liv skälver i mina öron när han omfamnar mig hårt och länge. Han syftar på den dräkt jag har på mig: Finn från Cartoon Networks serie Adventure Time. Vi har aldrig träffats, aldrig pratat och, såvitt jag vet, har vi aldrig tidigare ens haft ögonkontakt. Men bara för att jag var utklädd till en figur ur en serie vi båda tillsynes älskar fann vi en omedelbar kontakt som var lika intensiv som den var kort. Fyra sekunder senare är han ute ur mitt liv och jag är lämnad både förvirrad och utan telefonnummer. Det var varken den första spontankramen från någon okänd snubbe (bara killar av någon anledning) och inte heller den sista. Det nästkommande mötet med herren, som jag endast känner som ”Finn” går att se i vår video här ovan. Ett ytterligare kramkalas skedde även här, fast bakom kameran och det enda beviset jag har är vårt delade minne tillsammans.

Comicontxtscrnone

Varför berättar jag om mina platoniska möten med främlingar? Jo, för att Comic con är fullt av kärlek. Det är kärlek till spelen, tv-serierna, filmerna, cosplayen, samlingsprylarna, böckerna och slutligen även människorna. Det är ett underskattat nätverk av nördsvett, fläckigt neckbeard, och djupa urringningar och det är bara helt enkelt awesome! Beviset finns i min tvåmetersjätte med kebabsås på tröjan som struntar i att min flickvän står bredvid – han SKA bara yttra sina kärleksförklaringar. Så är det bara.

Trots att mötena var korta var köerna var desto längre. Comic con bjöd på flera kommande speltitlar att testa på: Star Wars: Battlefront, Just Cause 3, Hitman, Halo 5, Mirrors Edge 2, Assassins Creed: Syndicate och The Division (för att nämna några). Alla dessa titlar var högt eftertraktade av mässans besökare och köerna passerade timtals av väntetid. Men mitt sikte låg på vår framtid: indie-utvecklarna. Emil fick en chans att snacka med spelmusikutvecklarna Burning Planet: Dan Nyberg, Karl Rosqvist och Max Malmquist som menar på att spelmusik är en aspekt som många gånger missas. För att bevisa detta placerade de ut ett ljudisolerat bås som tillät besökaren att tolka bilder utifrån den musik som spelades. Upplevelsen var, minst sagt, lika unik som den var ögonöppnande. Musik har en stor plats att fylla i kommande speltitlar; vi ser fram emot Burning Planet och deras utveckling. Emils intervju kan ses i videon ovan.

Comicontxtscrntwo

Jag var som sagt utklädd till Finn från serien Adventure Time. Och när jag ser ett spel med ordet Adventure i sig så är det ett krav, nej en plikt, för mig att spela det. I detta fall snubblade jag in i spelet Adventure Box, ett sandlådespel som är kompatibelt med speljätten Minecraft och ämnar sig åt att tillföra ett användarskapat äventyrsläge till sin Minecraftvärld. Spelet är helt browserbaserat, alltså är ingen nedladdning eller installation nödvändig. Vi tog oss ett snack med Christopher Kingdon, VD för Adventure Box. Intervjun, tillsammans med gameplay, kan ses i videon nedan.

Sammanfattningsvis har Comic con varit en virvelvind av nörderier och fantastiska människor. Det var så mycket större än vad man hade kunnat hoppats på och tyvärr har allt inte hunnit testas under mässan. Vi fick turen att bevittna WORLDS-finalen i Leauge of Legends spelas på storskärm. Vi fick träffa youtubarna från Splay Sverige. Vi fick även dregla lite över Clive Standen, Rollo från serien Vikings. Trots detta fanns det varken tid eller sinnen kvar att täcka resten av mässan med. Slutsatsen är solklar: vi måste självklart åka dit nästa år igen!