Heroes of Might and Magic går tillbaka långt i mitt personliga liv. Med säkerligen uppåt 500 timmar spelad tid av Heroes of Might and Magic 3 i ryggsäcken så kan jag säga en sak, serien har fallit tillbaka till sina rötter men ändå lyckats tag ett steg framåt. Borta är även mycket av 3D-effekterna i städer och dylikt, istället faller vi här tillbaka till den gamla typen av 2D stads-kartor där du kan skapa och uppgradera nya trupper samt byggnader genom ett “progression-träd”. Det är aningen dystert i början, men ganska imponerande att skåda när allt är på plats. MMH7 (Might and Magic Heroes 7) förenklar även hjältens utveckling , samtidigt som det ges många alternativ, främst genom införandet av ett färdighets-hjul som gör att du kan sätta poäng i allt från ledarskapet över dina trupper, till bonusar för de faktiska stridsattackerna i din spellbook.

hmmseventexttwo

Det eviga lurpassande, strategiska tänkandet och försvarandet av forten är en återkommande utmaning

Det hela fungerar bra, riktigt bra faktiskt. Med undantag för flertalet buggar, såsom att hjältarna kan försvinna in i städerna för att aldrig återvända, eller en kamera som verkar ha ett eget äventyr. Den överlägset mest irriterande saken var att när jag klickade på en del av kartan dit jag ville skicka min hjälte, så skickades han ibland till någon ruta bredvid. Eftersom rutnätet i MMH7 är fruktansvärt otydligt blir det lätt att tappa move-points på grund av lätt klantighet. Tråkigt nog är tutorialen väldigt otydlig på många vitala delar, såsom dag-/veckosystemet och hur jag kommer åt mina städer. Även hur jag  förstärker mina trupper genom ställa dom i varandra är något jag helt enkelt får luska ut själv. Trots att jag spelat HMM (Heroes of Might and Magic) otaliga timmar känner jag mig aningen förvirrad av denna utgåvan. MMH7 är helt klart utformat av en fanbase på de riktigt tidigare utgåvorna.

Återigen, jag hade massor av kul med MMH7’s äventyr och strider, men presentationen verkar ha sjunkit ifrån vad jag har kommit att förvänta mig från denna serie. Might och Magic Heroes VI får mycket kritik i dessa dagar, men åtminstone var dess animationer och stridsmusik kul att lyssna på. Det är inte alltid fallet i MMH7, där vissa varelser örfilar varandra som berusade bar-besökare och dåliga ljud som misslyckas med att avslöja att något viktigt som har hänt på kartan.

hmmseventextone

Omgivningarna är galet snygga, och det är svårt att verkligen slita sig ifrån dess estetik

Dessa tendenser med taskiga animationer, och tråkigt ljud går även över till själva storyn. Det kretsar kring de 6 olika fraktionerna, som jag i början av spelet möter kring ett runt bord. Men här slår mig något väldigt tråkigt. När introduktionen rullar rör sig kameran, och jag ser flamman ifrån ljuset fladdra i vinden, men gubbarna sitter som vaxdockor. jag hör dem tala, men ser ingen rörelse alls. Det ser mest ut som en grafikbugg, vilket jag också trodde att det var tills att jag hittade andra med samma “problem”. Jag provade även att installera spelet på flertalet datorer för att försäkra mig om att det faktiskt var såhär det skulle se ut. Om det är tänkt att vara konstnärlig, misslyckas de fruktansvärt, och det hjälper inte att den övergripande storyn handlar om en kille som är orolig att han inte kan göra sitt jobb.

En sak som de faktiskt gjort väldigt bra är att jag kan välja vilken sida jag vill spela storyn ifrån. Du behöver alltså inte klara av ena delen, för att låsa upp nästa. Detta gör att jag lätt och snabbt kan växla mellan olika spellägen. Som jag skrev innan är spelet väldigt likt MMH3, dock kan jag inte försvara det till att vara i närheten av samma spelkvalité. Det finns mycket som saknas tyvärr. Som en liten bonus så var de handritade filmsekvenserna som används i dessa mini-kampanjer ganska trevliga att se på.

hmmseventextthree

De nostalgiska vibbarna är höga när man återser kära gamla karaktärer från tidigare spel i serien

Nostalgin till tredje spelet i serien gör att jag finner en viss hat-kärlek till detta spel. Hade det inte varit för MMH VII hade jag nog inte spelat vidare mer än nödvändigt tack vare dess många, och massiva brister. Spelet känns ofärdigt och livlöst. Det är väldigt lite som är nytt i Might och Magic Heroes VII, och det är en bra sak när det kommer till dess klassiska stil “Tactic RPG”. Dock hade så mycket mer kunnat ha gjorts för att finslipa det. Det som en gång var ett mästerverk, har kastats ner i leran och trampats på. Det kan vara att mina förhoppningar var höga sedan tidigare, och det är med sorg jag ger detta spelet ett relativt lågt betyg.

Might & Magic Heroes VII

Might & Magic Heroes VII
5