Redan 2005 satt jag vid min dator fastklistrad tillsammans med flera av mina vänner och spelade Battlefield 2. Vi hade skapat en klan som gick under namnet G.U.C (God’s Unwanted Children) Alla hade vi våra egna kunskaper och färdigheter som bidrog till det stora hela. Jag gjorde mig väldigt bra som Commander, någon var en hejare på att flyga, någon på att köra tank och pixla från bas till bas. Sen fanns det Lyx.

Lyx som spelade sniper i vår klan var rankad sjätte bästa snipern i hela världen. Med vetskapen om detta får vi även ha två saker i åtanke:

1. Battlefield 2 hade x antal miljoner spelare som stred både public och/eller pcw (Public clan wars)
2. Sniper klassen var den minst användbara klassen när man spelade pcw (enligt statistik)
Ändå var han där, som en skyddande ängel man nästan aldrig såg men som alltid var närvarande och hade min och andras ryggar.

Innan jag går in på recensionen av Titan One och varför samt hur är det viktigt att få en bakgrund till varför vi har olika saker vi föredrar att använda. Den här recensionen är inte ämnad för att produkten ska användas i turneringssyfte då detta absolut inte skulle tillåtas av MLG eller någon annan stor arrangör. Denna produkttyp lämpar sig till de som trots dagens framsteg i styrning av handkontroll gör sig bäst med mus och tangentbord.

Jag bad John “lyx” Andersson att ta sig en närmare titt på Console Tuners: Titan One som är en så kallad “Crossover controller” en adapter som möjliggör det att spela Playstation 4, Xbox One med tangentbord och mus, men även att använda en Xbox One handkontroll till Playstation 4. Möjligheterna är nästintill oändliga och dess community växer för varje dag som går. Användarbasens styrka gör det även möjligt att få hjälp, få de bästa inställningarna för just det spel man vill och annat som annars kan vara lite knepigt.

Att gå från tangentbord och mus är som att gå från oxfilé till köttbullar, ja liknelsen kan vara konstig men den stämmer nog rätt bra baserat på många av de gamers jag pratat med. Under 2005 fanns det ytterst få FPS titlar till konsol som faktiskt var bra och funktionella nog att vara i närheten av Pc’s överlägsenhet med tangentbord och mus. Jag vet att det tog mig lång tid att vänja av mig och att gå från konsol till Pc var mycket enklare än tvärtom.

Titanonescrnone

Jag och Lyx har kontakt än idag och spelar fortfarande tillsammans. Även om kärleken till Battlefield 2 inte går att slå är det flera titlar idag som är roliga att spela, speciellt tillsammans. När en PSN rea pågick fanns det möjlighet att köpa Battlefield 4 premium edition billigt så jag slog till. Efter att ha svurit x antal gånger och både vunnit/förlorat började jag förstå att övergången från PC till konsol inte var lika enkel för alla. Lyx klagade enormt på hur dålig handkontrollen var och att det var en känsla som saknades och nästan var avhuggen. Nu har det gått en månad sedan jag skickade iväg Titan One till Lyx och vi ska ta reda på vare sig det är sant att man bli bättre med mus och tangentbord och om Titan One lever upp till sitt rykte om non-existentiella döda zoner i rörelseschemat

Hej John! Nu har du haft Titan One i några månader och du har spelat en hel del Battlefield 4, efter klagosång till handkontroller är min första fråga: Är det verkligen så mycket bättre? Och hur stor är skillnaden

Titanonescrntwo

Skillnaden är enorm! Jag har tidigare använt Eagle Eye till PlayStation 3, men där var det många dead zones (dvs partier som inte den analoga spaken inte klarar av samt mikrorörelser som man bara kan uppnå med mus) på konsoler så har man som spelutvecklare satt ett så kallat “aim assist” system som ska kompensera för detta.

Det tog mig dock över en timme att koppla in Titan One och kalibrera den och just nu är det ganska många kablar. Titan One’s community har dock redan färdiga inställningar man enkelt laddar ned från deras hemsida för de flesta spel som finns ute på marknaden. Mjukvaran kräver att en Pc är påslagen (tyvärr inget stöd för Mac) Detta för att underlätta ändringar i uppsättningen av knappar man mappat. När det är dags att börja spela låser man in önskvärda inställningar som även syns på skärmen vid tryck av diverse knapp (kräver en handkontroll)

Eftersom du avslutar med just handkontroll så blir följdfrågan: Vad anser du att skillnaderna är med att använda mus och tangentbord kontra en handkontroll?

Titanonescrnthree

Ja fördelen är att musen erbjuder en större frihet och snabbhet i rörelserna samt bättre precision, jag upplever att jag har mer kontroll när jag spelar med mus, och tangentbordet är en förlängning av min arm då jag började min spelbana på just Pc plattformen. Titan One gör ett fantastiskt jobb med att eliminera fördröjningar även känt som responstid från det att du trycker på en knapp eller gör en rörelse till att karaktären i spelet faktiskt reagerar.

Vikten av bra aim är självfallet A och O i pvp för att det ska vara roligt, enligt min mening. Aimen tenderar att förbättras i takt med hur väl jag känner till kartorna. Mus och tangentbord är sekundärt för mig, jag har alltid haft lätt för mig att anpassa mig, jag är inte mycket av en materiallirare. Men personligen föredrar jag en liten tyngre mus medan ett tangentbord från Rusta går lika bra som ett från Logitechs övre prisklass.

Titanonescrnfour

Titan one har faktiskt lyckas utmärkt med att få bort döda zoner, så bra det faktiskt kan bli! Detta var det som jag var mest orolig inför, men de har som sagt gjort ett kanonjobb! Sen har jag inte tagit mig tiden till att faktiskt sitta ner i programvaran och verkligen nördat ner mig i alla inställningar. Det enda som jag känner är lite problematiskt är alla mikrorörelser när jag spelar sniper och ska göra små rörelser med siktet. Det blir inte riktigt den finmotoriken som en mus till PC erbjuder. Nackdelen är att hårvaran kräver en PC (Mac fungerar inte) och det blir lätt rörigt med alla sladdar, men det glöms fort bort när jag väl är inne och lirar. Det enda spelet som jag hittills har provat är BF4 och jag måste säga ”mind blown”.. Jag rekommenderar helt klart produkten till alla som är vana vid mus och tangentbord och jag ser det som något som helt klart kan ersätta kontrollen för min del. Titan one fyller sitt syfte till 95%!

Ladda hem mjukvara till Titan One |
Community forum för Titan One |
Consoletuners Facebook sida |