Dragon Quest var från början Enixs JRPG-serie som under 90-talet var Final Fantasy seriens (då ägd av Squaresoft) största konkurrent. Företagen slogs ihop den första april 2003 och heter idag Square Enix.

Dragon Quest är en sån där mysig serie som innehåller en känsla som inte riktigt går att sätta ord på, musiken är pampig och karaktärerna är väldigt mangainspirerade. Efter att ha spelat igenom Dragon Quest 8 till Playstation 2 samt Nintendo DS titlarna: Dragon Quest IV: Chapters of the Chosen och Dragon Quest V: Hand of the Heavenly Bride blev jag kär i serien. Jag hade dock väldigt svårt för de brittiska rösterna i del åtta.

Omega Force är en annan spelutvecklare och är kända för hack ‘n’ slash-titlar som bland annat Dynasty Warriors, Hyrule Warriors och One Piece Pirate Warriors, ger sig alltså nu på att tillsammans med Square Enix skapa en liknande titel som ovanstående fast i Dragon Quest universumet. På papper ser det ut som en väldigt bra idé, men i praktiken blir det tyvärr inte lika bra.

Dragonquesttxtscrnone

Världskartan låses upp mer och mer allt efter du tar dig vidare i spelet

Det vi bjuds på är enligt mitt tycke en ganska oengagerande story, minimala kartor att strida på och de “RPG-element” som finns med är inte mer än de i andra Omega Force-titlarna. Med det menar jag att köpa nya vapen, utrustningar och lägga till lite extra buffar i form av mer HP, mana osv. gör det inte till ett mer RPG än t.ex. Hyrule Warriors. Men det är absolut inte ett dåligt spel för det, snarare luras det och kommer nog undan med det till en yngre publik. Vi lite äldre gamers vill veta vad vi kan förvänta oss av en titel innan vi spenderar pengar på den. Jag hade med flit undvikt det mesta som visats upp från Dragon Quest Heroes, som screenshots och trailers.

Grafiken i Dragon Quest Heroes är mysig med varma färger och är serien trogen. Världskartan låses upp mer och mer allt efter du tar dig vidare i spelet. Då och då hittar du även speciella kartor som öppnar upp nya platser med speciella utmaningar du kan anta för att samla guld, material m.m. Den fiendetäthet som Omega Force är kända för att ha i sina titlar är inte närvarande i Dragon Quest Heroes. Istället bjuds det på mycket mindre kartor med kanske max 30-40 fiender på skärmen samtidigt. När vi ändå är inne på kartorna är de, som skrivet ovan, väldigt små och kompakta. Detta bidrar till att jag utvecklar en klaustrofobisk känsla istället för utforskarnerven som ska gå igång. “Can’t go further” kommer konstant upp på skärmen medan jag försöker ta mig runt på kartan.

Dragonquesttxtscrntwo

“Can’t go further” kommer konstant upp på skärmen

Fienderna känns igen från de tidigare Dragon Quest-titlarna och vi får slåss mot mot de ikoniska fienderna; Slime, Hammerhood, Golem och Great Sabrecat för att bara nämna några. Hjältar från flera Dragon Quest-titlar är även med och bland de mest minnesvärda hittar vi; Jessica, Yangus och Alena. Omega Force har lyckats väldigt bra med att få fram känslan av Dragon Quest-serien och dess figurer, tyvärr stämmer det inte alls in på känslan spelserien förmedlat innan.

Dragon Quest Heroes handling går ut på att freden som landet Elsaize njutit av där monster och människor levt sida vid sida plötsligt hotas, de monster som nyss var vänner går bärsärk och plötsligt är nu mänskligheten omringad av fiender. Vems fel är detta då? Helmut som är spelets bad guy planerar att störta ned jorden i den mörkaste tiden någon någonsin sett och upplevt. Två vänner vid namn Luceus och Aurora vars jobb är att skydda sin kung Doric kastas in i storyn och det visar sig snart att dessa två är ljusets barn och de enda som kan stoppa Helmuts onda planer.

Dragonquesttxtscrnfour

Två vänner vid namn Luceus och Aurora vars jobb är att skydda sin kung Doric

När du startar spelet kommer du får några val, däribland vem av de två karaktärerna du vill spela som (oroa dig inte du kommer kunna styra alla manuellt) du väljer även namnet din hjälte/hjältinna ska ha. De engelska rösterna är enligt mig ganska horribla, inte för de är dåliga utan för att jag inte klarar av dialekten. Som tur är kan du välja mellan Engelska och Japanska röster. Sedan är det bara att starta fiendeslakten! Det första och allra största problemet gör sig gällande direkt; Ingen multiplayer eller co-op varken on- eller offline. Hur de tänkte här kan jag inte svara på men vad jag kan svara på är att detta drar ned betyget. Året vi lever i är 2015 och om Omega Force och Square Enix tyckte online co-op var en dum idé kunde de väl ändå lagt in möjligheten för offline sådan?

Du har oavsett val av huvudkaraktär ett gäng attacker du kan utföra. Fyrkant är den svaga varianten medan triangel är hårda versionen, dessa kan länkas samman och skapa kombinationer. Du låser även upp nya specialattacker ju högre level du blir med hjälp av skillpoints, håller du inne R1 kommer du åt de ännu starkare specialattackerna som gör enormt mycket skada. Alla karaktärer har även en Coup de Grâce, som den ultimate attacken kallas, denna byggs upp av tension och när den sedan aktiveras gör den slarvsylta av allt som står i ens väg.

Dragonquesttxtscrnsix

Föremål som du sedan slänger in i en alkemigryta

De olika monster du möter under spelets gång har en chans att droppa monster coins vilket gör dessa till dina allierande, och du kan ha x antal monster som slåss på din sida. Alla monster har olika färdigheter och några stannar kvar och slåss med dig tills de dör då de har en separat hälsomätare, medan andra gör en buff eller attack och sen försvinner direkt. Något jag hade uppskattat enormt vore om jag hade fått möjligheten att ha kvar dessa monster, levla dem och på så sätt skapa min egna lilla armé. Tyvärr är detta inte fallet här och de känns mer som utnyttjade stackars slavar som offras för vår egna vinning.

Tyvärr känns kontrollerna ganska stela och någon direkt utmaning finns inte. Det blir aldrig svårt nog, jag är aldrig nära att dö med mer än max en karaktär. Spelet vill även att du ska samla på dig diverse föremål som du sedan slänger in i en alkemigryta för att skapa olika accessoarer till dina karaktärer, dessa föremål kan du även kombinera i hopp om att skapa något starkare. Dragon Quest-serien är känd för sina minimedaljer, dessa samlar du som spelare på dig som om ditt liv hängde på det. Belöningen för dessa varierar beroende på antalet du har och lämnar in, men spelets bästa vapen och rustningar kräver att du samlar på dig en hel del.

Dragonquesttxtscrnfive

Dessa individer ser du dock aldrig utan de skickar post till dig som tackar dig för hjälpen

Du kommer även få olika mini quest i form av diverse uppdrag som går ut på allt mellan att samla på sig 30 stycken av ett visst föremål till att rädda någon i nöd, men dessa individer ser du dock aldrig utan de skickar post till dig som tackar dig för hjälpen. Efter att ha nått upp till vissa kriterier kan du även samla på dig minimedaljer.

I grund och botten är Dragon Quest Heroes en ganska underhållande titel. Det är dock inte ett RPG, vilket det i och för sig aldrig marknadsfört sig för att vara. Dock känner jag mig ändå en smula besviken, jag hade förväntat mig mer och kanske större kartor med fler fiender samt något lite mer än maskerade RPG-element som egentligen bara är samma som i alla andra hack ‘n’ slash titlar från Omega Force. Vill du uppleva ett mysigt hack ‘n’ slash titel ensam, utan någon annan spelare som stör, förstör eller håller dig sällskap är Dragon Quest Heroes spelet för dig!

Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below

6.75

70/10