När jag såg att vi på redaktionen hade fått in en nyckel till spelet I Shall Remain väcktes mitt intresse. Ett zombie spel? Jag kan inte få nog av zombiespel! Det tog inte många minuter innan jag bad om att få skriva denna recensionen. Men alla zombiespel är tyvärr inte bra spel, även om vi får slakta zombies. Det återstår att se om detta spelet kan vara något för mig.

Det första jag gör när jag startar spelet är att gå in på options menyn. Vad det är jag letar efter där vet jag inte. Ett alternativ som fångar min uppmärksamhet är alternativet att ändra filter på spelet. Du kan nämligen se spelet med vanliga färger, eller se spelet i sepia. Detta för att få känslan av att spelet utspelar sig i det förflutna. I Shall Remain utspelar sig i slutet på andra världskriget. Handlingen är ett alternativt slut på andra världskriget där nazisterna har lyckats sprida ett slags zombieliknande virus.

Jag börjar med att spela igenom spelets tutorial, som även är spelets prolog. Här tar spelaren kontrollen över Clyde Jonathan (CJ) Hodges, en militär som letar efter sin försvunna bror, Michael. Michael hittas skadad och CJ lyckas föra honom i säkerhet. Här börjar alltså huvud storyn. När Michael vaknar upp så är hans bror försvunnen. Ensam och infekterad tar sig Michael ut på gatorna där horder av zombieliknande varelser lurar. Kommer han någonsin att återfinna sin bror? Det får du som spelare ta reda på själv. Under Michaels resa så stöter han även på en rad olika uppdragsgivare som behöver hjälp, men även nya kompanjoner. Dessa kunde ha hängt med lite bättre, då de oftast hamnar på efterkälken. Du kan dock pausa spelet och ge dina kompanjoner order på vart de ska gå, vilket är en bra funktion i spelet. Men tyvärr något som jag personligen använder alldeles för sällan.

ishallremaintxtscrnone

Dessa kunde ha hängt med lite bättre, då de oftast hamnar på efterkälken.

I en apokalyptisk värld där många är infekterade, så finns det saker allihopa behöver för att överleva. Vapen, ammunition, reparationskit och ett serum som saktar ner infektionen. Detta serum används som valuta och går att byta mot andra saker med NPC’s runtom i världen. Du kommer under spelets gång att hitta safe houses där du kan övernatta. Nätterna i I Shall Remain är riktigt mörka och din ficklampa lyser inte upp tillräckligt för att se alla “zombies” runtomkring dig. Se till att du har ett par extra batterier i ryggsäcken om du vet att du kommer att springa omkring i mörkret. Något som jag kunde tycka var irriterande var att ständigt missa mina fiender när jag sköt. Om detta berodde på att min karaktär var dålig med just denna typ av vapen, eller om det kan ha varit något annat vet jag inte.

Jag ska vara ärlig. Till en början gillade jag inte spelet. Det var svårt, jag dog hela tiden, jag visste knappt vad jag skulle göra och jag missade fienden, i stort sätt varje gång jag attackerade. Men efter att ha tvingat mig att starta om spelet på svårighetsgraden easy så blev spelet betydligt roligare! Min karaktär började helt plötsligt att träffa fienderna, vilket underlättade en hel del! I Shall Remain blandar action, RPG och överlevnad på ett mycket bra sätt. En sak jag gillar är att det finns gott om perks i spelet! Använder du dig mycket av små pistoler så kommer du att levla upp i detta och kunna lägga research points i just denna kategori. Perksen är något som utvecklaren Scorpius games har lyckats bra med! Dina AI kompanjoner har också egna färdigheter och perks som kan vara till stor nytta medan ni tar er igenom vågor av fiender.

ishallremaintxtscrntwo

din ficklampa lyser inte upp tillräckligt för att se alla zombies runtomkring dig.

När jag recenserar indiespel tycker jag att det är jätte svårt att sätta betyg på grafik. Grafiskt så är spelet helt okej för att vara ett indiespel. Animationer och den stela spelstyrningen kunde dock ha gjorts lite bättre. Personligen hade jag velat ha en större kollisionskänsla när jag slår fienderna i närstrid, då det i nuläget känns likadant när jag missar som när jag träffar. Jag är lite kluven när det gäller spelets ljudbetyg. För ärligt talat så är musiken bra komponerat och det är inte direkt något fel på den. Men de sorgsna pianotonerna passar inte hela tiden in i spelet. Spelets ljudeffekter är inte särskilt bra. Ett exempel är att när jag ibland tar kol på en zombie så låter det som att en ko muar. Jag tänker inte gå närmare in på det då jag tror att ni inser vad jag tycker om det.

Tycker jag att spelet är värt pengarna? Till en början början tyckte jag inte det. Men efter att jag såg mer av spelet än “You are dead” bilden så ändrades min åsikt. Jag har i dagsläget inte spelat ut I Shall Remain, men kommer antagligen göra det inom en snar framtid. Spelet finns att köpa på steam och ligger nu på 140 kr. Ett okej pris för ett okej spel.

I Shall Remain

6.25

50/10