En ny sub-klass per karaktär, en ny raid, nya Crucible kartor, nya strikes, nya story uppdrag samt ett krafttag att rädda den story som mer eller mindre varit icke existentiell i Destiny hittills, detta är vad jag förväntar mig av Destiny The Taken king som är seriens senaste expansion.

Det hela börjar med att jag frågar runt bland klanvänner som inte slutade spela när jag gjorde det. Efter The Dark Below försvann mitt sug helt för Destiny då loot systemet verkligen var helt koko. Jonas sa ganska tidigt att han tyckte om det han upplevt bara några dagar efter expansionens release. Mer dialog i storyläget vilket enligt han skapade en mycket mer levande känsla. Han tyckte även om de nya vapentillverkarna som tillkommit, dessa under namnen Häkke och Omolon. Efter att ha provat dessa håller jag med honom och även om Häkke är den som satsar på mer realistiskt utseende blev min personliga favorit Omolon.

Destinytakenkingtxtscrnone

Min personliga favorit Omolon

Men nyheterna och ändringarna tar inte slut där. Allas favorit Ghost som röstades av Peter Dinklages är numera ersatt (från scratch) av Nolan North som även är känd från en hel andra spel som; Batman: Arkham Knight, Uncharted serien, The Last of Us, Skylanders m.flera. Minns ni som spelade Destiny från början att det ganska fort blev en diskussion på internet om hur “stel” Peter Dinklage var i rollen som Ghost? Min åsikt på det hela var att han spelade en Ai som inte skulle ha några direkta känslor ändå och tyckte han gjorde ett bra jobb. Nolan North å andra sidan känns mer levande och mer humoristisk, till och med till en punkt att jag stör mig enormt och önskar jag kunde stänga av honom. Han gör ett bra jobb och är en bra skådespelare, det är bara det att han inte gör Ghosten eller mig någon tjänst. Klassiska citat som “We woken the hive” låter nu bara larvigt och lika engagerande som loot caven vi alla stod och sköt mot i timmar (du vet vad jag menar)

Sist jag spelade Destiny såg inte ut som det gör idag, utseendet på mitt inventory ser annorlunda ut och vault storleken var mindre. Jag får direkt veta att allt jag samlat på mig, däribland Gjallarhorn är skit och bör kastas direkt, inte den bästa starten och jag inser snabbt att jag har alla vad som nu refereras till “year one exotic vapen” samt alla dessa shards och energy från Raiden Crotas End. Jag får genast en avsmak och stänger av..

Destinytakenkingtxtscrntwo

Jag får direkt veta att allt jag samlat på mig, däribland Gjallarhorn är skit och bör kastas direkt

Men det tar inte lång tid fören jag beger mig in igen. Mina vänner berättar att jag inte behöver vara ledsen och att allt mitt gamla “skit” går att byta in mot Mote of Lights som du numera använder till att levla ditt gear och den faktion du vill tillhöra (Dead Orbit, New Monarchy, Future War Cult m.flera) Detta känns som tur i otur för efter att ha bytt in alla mina gamla saker står jag där med 390 st Mote of Light och det mina vänner berättade framgick inte i spelets story, det framgick heller inte i någon online manual, här känner jag personligen att Bungie och Destiny kunde gått samman och berättat detta i någon annan form av internet eller word to mouth. Jag inser även väldigt snart att min karaktär suger. Nu handlar det om Light Level på all gear och det är bara att börja farma.

Nu händer det något jag inte trodde skulle hända; Jag går in helhjärtat i Destiny träsket och försvinner från radarn. Två veckor passerar och jag förstår inte riktigt vart tiden tagit vägen.

Destinytakenkingtxtscrnthree

De nya två nya spellägen Destiny The Taken King bjuder på heter; Meyham och Rift

PVP delen i Destiny är lika rolig som den alltid varit och här har det tillkommit en hel del både nya lägen och kartorna; Memento, Frontier, Bannerfall, The Drifter, Vertigo, The Dungeons, Crossroads samt den PlayStation exklusiva kartan Sector 618. De nya två nya spellägen Destiny The Taken King bjuder på heter; Meyham och Rift. Mayhem är precis vad det låter som helt totalt kaos med snabbt återuppladdade supermätare och granater, det är riktigt roligt och galet, Rift är lite annorlunda och baseras mer på taktik och lagspel. På kartan tänds en “spark” som en spelare från varje lag ska plocka upp och sedan springa till motståndarlagets spark och tända denna varpå de belönas med massa poäng.

Destiny The Taken King bjuder på fyra nya strikes; Echo Chamber på Venus, Fallen S.A.B.E.R på jorden, The Sunless cell samt Shield Brothers på det nya området “Dreadnaught” Alla dessa är roliga men blir tyvärr precis som mycket annat i Destiny ganska fort gammalt. Dessa strikes har även specifika drops som endast går att få fatt på under dessa strikes. Problemet med det är att drop raten ökar markant om du spelar den nya och numera högsta leveln på strikes som även kallas Vanguard Heroic, problemet försätter då listorna slumpar fram olika strikes och chansen att det ska bli en av dessa fyra bland nio andra är inte så stor som du kanske tror. Strikes är det jag tyckt varit näst roligast i Destiny vilket nu kommer ta oss till det som var min största behållning med spelet innan jag slutade med det för ett år sen. Det går dock att välja dessa strikes separat men drop raten är kraftigt reducerad.

Destinytakenkingtxtscrnfour

Högsta leveln på strikes som även kallas Vanguard Heroic

Raids. Vi satt alla där i början, hela tre veckor tog det oss att ta oss igenom Vault of Glass och detta utan någon hjälp från internet. Vi valde själva att utforska och klara av den, efter det handlade det mesta om genvägar, glitchar och dylikt. Kort därefter dök Crota’s End upp och kändes mer som en rak action del med ytterst lite lagarbete och taktik, visst fanns det där i sin form med det var mest springa skjuta som gällde och i slutändan vart det likadant som med Vault of Glass; Hitta genvägar, glitchar osv. När lootsystemet verkligen ballade ut och jag stod där med 156 radiant shards slutade jag spela Destiny och missade expansionen House of Wolves som du kan läsa om i Roberts recension på både The Dark Below och House of Wolves expansionerna. The Taken King bjuder på den bästa raiden hittills i min personliga mening. Det känns som en blandning mellan Vault of Glass och Crota’s End, Bungie har blandat det bästa från bägge och jag känner mig nöjd med det.

Den senaste expansionen bjuder även på tre stycken nya sub-klasser; Titan har sin Sunbreaker där hen får tillgång till en eldhammare som kan kastas och användas som extra stark melee attack där titan flyger fram med hammaren och slår till motståndarna, Hunterns Nightstalker genererar fram en pilbåge som mer eller mindre insta-dödar motståndare. Sist men inte minst har vi Warlocks Stormcaller som liknar Sith Sorcerer från Star Wars: The Old Republic och skjuter blixtar ut händerna samtidigt som hen svävar, ser skitcoolt ut och är fruktansvärt effektivt. Bungie har lyckats bra i balanseringen av dessa tre sub-klasser och alla känns både olika och bra på sitt sätt.

Destinytakenkingtxtscrnfive

Dessa tre sub-klasser och alla känns både olika och bra på sitt sätt

Dreadnaught-området är snyggt som bara den, men du kan inte köra din Sparrow i den vilket resulterar i att du troligen kommer få rejält ont i din tumme när du springer runt. På Deardnaughten finns även Court of Oryx som fungerar som en liten mini arena där spelare tillsammans kan lägga in olika runor för att möta olika starka bossar, nivå 1 är oftast busenkel, nivå 2 lite mer utmanande medan nivå 3 knappt går att spela ensam. Slutligen droppas engrams mycket mer frekvent även om Cryptarch blåser folk lika mycket som alltid, fiendetypen the taken spawnar med starka fiender som efter besegrats har en chans att droppa bra loot. Det finns numera även flera nya exotic vapen och rustningsdelar varpå du får ritningarna till dina gamla så om du skulle plocka isär dem för material kan du alltid bygga dessa på nytt. Jag vill inte falla för hets lootandet eller det eviga sökandet efter den och den exotiska vapnet eller rustningsdelen, men jag har nog tyvärr gjort det.

Nästa gång något nytt om Destiny dyker upp och om Bungie/Activision väljer att inte göra en ny titel utan alltså fortsätta i det solsytem vi befinner oss nu, har jag några tips; Satsa mer på Kabal, de är coola och möjligheterna till en raid i ett stort kabal skepp öppnar upp till nya områden som inte är återanvända x antal gånger, kom på nya dailys som inte ens finns med i spelets original story för alla har redan spelat dessa flera gånger om när de dyker upp, och om det enda vi ska få för detta är 15 st Legendary marks står jag nog över. Destiny The Taken King är en bra expansion men det är fortfarande något som åter igen skulle funnits med från allra första början. Den värld Destiny utspelar sig i nu börjar bli gammal och istället för att smeta plastic pudding på den, skapa något nytt!

Destiny: The Taken King

Destiny: The Taken King
7